• Anonym (I)

Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar

Ja så tycker jag! Är man väldigt kär och älskar sin partner till 100 %, så är man inte otrogen. Dom som säger nåt annat har nog inte varit så sjukt kära och förälskade. 

Visst kan man ha känslor och vara kär i flera samtidigt, kolla bara bachelor tex. Man kan även kunna skilja på sex och kärlek. Att man har en älskarinna som man har det bästa sexet med, men man har sin partner som man älskar. 

Men är man så kär i sin partner och älskar personen till 100 % vill man inte ens vara med andra. Dom som är otrogna är nog inte så pass kära. Annars hade dom aldrig varit otrogna. Man vill inte såra den man man verkligeb älskar.

• Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar
  • Anonym (O)

Nej jag har svårt att se att man kan vara otrogen om man älskar sin partner. Jag tror däremot man kan älska sin partner på ett vänskapligt plan, som person, men inte med förälskelse/kärlekskänslor. Och visst kan man bli betuttad i andra, men är kärleken stor för sin partner växer inte de känslorna utan stannar där just för man inte vill riskera det man vill ha. Jag har själv varit otrogen men det var när känslorna för partnern var slut. Skulle inte funnits på kartan innan dess. Sen har jag däremot blivit bedragen av en tidigare partner också som jag ändå höll ihop med flera år efter och den personen verkade älska mig starkt. Så frågan är ändå...en del är kanske mer drivna av ego och spänning så de kan göra det trots de har känslor för sin partner? Men jag har svårt att förstå det..

• Pinnen2

Förstår att man kan bli kåt på andra men inte att man låter kåtheten ta över om man verkligen älskar sin partner.

• Freddie K

Jag håller med TS. Är man riktigt förälskad i sin partner så bedrar man den inte! Vad är det för mening med att ha en "fast" partner om man bara bedrar den?

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Tesskk

Klart man kan älska personen men vilja ligga med andra? Man kanske tycker sin partner är dålig i sängen? Har liten kuk eller slapp? Eller man får sex så sällan!? Sex o kärlek behöver inte hänga ihop 

• Tecum

Otrohet är ofta ett tecken på att något fattas i relationen, men det behöver inte vara kärlek. Väldigt få par kan uppfylla den andres alla behov, den perfekta matchen finns knappt.

De som vill, men avstår otrohet, gör det knappast för att de älskar sin partner så hett utan för de negativa konsekvenserna. Dåligt samvete, risk för att bli avslöjad, efterhängsen älskarinna, separation och/eller drama. Om inte otrohet varit "förbjuden" hade de inte avstått ett sexuellt äventyr bara för kärleken till partnern.

• Anonym (X)
    Tesskk skrev 2022-04-09 13:38:52 följande:

Klart man kan älska personen men vilja ligga med andra? Man kanske tycker sin partner är dålig i sängen? Har liten kuk eller slapp? Eller man får sex så sällan!? Sex o kärlek behöver inte hänga ihop 

Då har man ett öppet förhållande, dvs man går inte bakom ryggen på sin partner.
  • Anonym (Hemmafru)
    Tesskk skrev 2022-04-09 13:38:52 följande:

Jag älskar min man absolut, men har ändå mina älskare. Min man klarar inte sexet så bra längre. 
  • TL12
    Tecum skrev 2022-04-09 15:10:59 följande:

Otrohet är ofta ett tecken på att något fattas i relationen, men det behöver inte vara kärlek. Väldigt få par kan uppfylla den andres alla behov, den perfekta matchen finns knappt.

De som vill, men avstår otrohet, gör det knappast för att de älskar sin partner så hett utan för de negativa konsekvenserna. Dåligt samvete, risk för att bli avslöjad, efterhängsen älskarinna, separation och/eller drama. Om inte otrohet varit "förbjuden" hade de inte avstått ett sexuellt äventyr bara för kärleken till partnern.

Skitsnack 
  • Anonym (Nja)

Tycker detta låter så naivt och förenklat. Otrohet har inget mer nivån av kärlek att göra, snarare hur impulsiv och egoistisk man är, brist på konsekvenstänk och empatisk förmåga kanske. Det är inte så att man är ett svin (dvs är otrogen) bara för att man inte älskar sin partner fullt ut, det är ju helt olika saker. 

Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar