• Anonym (I)

Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar

Ja så tycker jag! Är man väldigt kär och älskar sin partner till 100 %, så är man inte otrogen. Dom som säger nåt annat har nog inte varit så sjukt kära och förälskade. 

Visst kan man ha känslor och vara kär i flera samtidigt, kolla bara bachelor tex. Man kan även kunna skilja på sex och kärlek. Att man har en älskarinna som man har det bästa sexet med, men man har sin partner som man älskar. 

Men är man så kär i sin partner och älskar personen till 100 % vill man inte ens vara med andra. Dom som är otrogna är nog inte så pass kära. Annars hade dom aldrig varit otrogna. Man vill inte såra den man man verkligeb älskar.

• Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar
  • Anonym (BOC)

Självklart. 

Kan man starta nya trådar med exakt samma fråga ideligen? - Tydligen. 

• Anonym (bs)
    Tecum skrev 2022-04-09 15:10:59 följande:

Otrohet är ofta ett tecken på att något fattas i relationen, men det behöver inte vara kärlek. Väldigt få par kan uppfylla den andres alla behov, den perfekta matchen finns knappt.

De som vill, men avstår otrohet, gör det knappast för att de älskar sin partner så hett utan för de negativa konsekvenserna. Dåligt samvete, risk för att bli avslöjad, efterhängsen älskarinna, separation och/eller drama. Om inte otrohet varit "förbjuden" hade de inte avstått ett sexuellt äventyr bara för kärleken till partnern.

BS, otrohet är inte ett tecken på fel i förhållande, det är ett tecken på att vissa människor inte kan hantera problem i förhållande på ett moget sätt.
  • Anonym (bs)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-04-09 15:15:34 följande:
    Jag älskar min man absolut, men har ändå mina älskare. Min man klarar inte sexet så bra längre. 
    1) Du har inga problem med att ta risken att såra och förnedra honom om otroheten skulle komma fram

2) Du har inga problem med att låta honom leva i en lögn

Hur djupt älskar man någon om man gör så mot personen?
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-11 13:47:36 följande:
    1) Du har inga problem med att ta risken att såra och förnedra honom om otroheten skulle komma fram

2) Du har inga problem med att låta honom leva i en lögn

Hur djupt älskar man någon om man gör så mot personen?
    1) Om man aldrig tar risker så är det ingen ide att leva överhuvudtaget. 
    2) Vi lever alla i en lögn. Människor ljuger för både dig och mig hela tiden. Deal with it.
    3) Se fråga 2, tror du att alla som ljuger aldrig älskar.

Väx upp.
  • Anonym (MS)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-04-11 14:37:34 följande:
    2) Vi lever alla i en lögn. Människor ljuger för både dig och mig hela tiden. Deal with it.

Väx upp.
    1) Det är framför allt din makes välmående du riskerar. Som att spela rysk roulette mot någon annas huvud...

2) Nu försöker du avfärda stora lögner som något normalt. Detta gör du undermedvetet för att stilla ditt eget samvete. Det finns en vetenskaplig benämning för detta, som jag tyvärr inte kan komma ihåg just nu.

• Anonym (bs)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-04-11 14:37:34 följande:

Väx upp.
    1) Du har rätt att ta risker med dig själv, men du har ingen som helst rätt att ta risken med andras välmående. Du resonerar egoistiskt.

2) Nej det gör vi inte, däremot vill falska människor gärna trop att det är så för att normalisera och rättfärdiga sitt agerande. Men nej, alla människor beter sig inte som du gör.

3) Jag tror absolut att man kan älska någon man bedrar men inte tillräckligt mycket för att låta bli att svika, ljuga och manipulera personen.

Det är nog du som behöver växa upp och lära dig stå för vem du är inför din man fullt ut. Ditt agerande är oerhört barnsligt oavsett vilka ursäkter du hittar på för att rättfärdiga det för dig själv. 
  • Anonym (bs)
    Anonym (MS) skrev 2022-04-11 14:45:32 följande:
    2) Nu försöker du avfärda stora lögner som något normalt. Detta gör du undermedvetet för att stilla ditt eget samvete. Det finns en vetenskaplig benämning för detta, som jag tyvärr inte kan komma ihåg just nu.
    Precis...

Det kallas för rationalisering och kognitiv dissonans.

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

"
    En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"."
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-11 14:53:28 följande:
    Precis...

Det kallas för rationalisering och kognitiv dissonans.

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

"En individ som är otrogen mot sin partner kan känna skuld och ånger över sitt beteende men bortförklara detta för sig själv genom att ändra sina attityder kring otrohet. Vid ett val mellan två lika goda eller dåliga alternativ kommer man att försöka övertyga sig om att det man valde var bättre än det andra alternativet, eller det som man håller på att bestämma sig för trots allt är bättre. I daglig mun - "att försöka övertyga sig själv"."
    Bara för att du kan citera tjusiga begrepp betyder det inte att du har rätt. Snarare tvärtom.
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (bs) skrev 2022-04-11 14:49:24 följande:
    1) Du har rätt att ta risker med dig själv, men du har ingen som helst rätt att ta risken med andras välmående. Du resonerar egoistiskt.

2) Nej det gör vi inte, däremot vill falska människor gärna trop att det är så för att normalisera och rättfärdiga sitt agerande. Men nej, alla människor beter sig inte som du gör.

3) Jag tror absolut att man kan älska någon man bedrar men inte tillräckligt mycket för att låta bli att svika, ljuga och manipulera personen.

Det är nog du som behöver växa upp och lära dig stå för vem du är inför din man fullt ut. Ditt agerande är oerhört barnsligt oavsett vilka ursäkter du hittar på för att rättfärdiga det för dig själv. 
    Det är inte barnsligt att leva. Snarare är det barnsligt att inte leva, och komma på att man borde gjort det. Då hjälper inga ursäkter i världen när det väl är för sent.

• Anonym (bs)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2022-04-11 15:01:27 följande:
    Bara för att du kan citera tjusiga begrepp betyder det inte att du har rätt. Snarare tvärtom.
    Skillnaden är att jag har FAKTISKA argument för mina påstående, vilket du inte har. Det enda du har att komma med är en rad dåliga ursäkter som i praktiken inte är värda ett piss för du vet ju själv att de inte kommer hålla när din man får reda på allt?

Jag menar du kan prata på hur mycket du vill om att du inte gör något fel, men i slutändan så motsägs det ju av att du inte vågar stå för det inför din man. Om du på allvar trodde på ditt eget BS, varför håller du det hemligt för din man?
Svar på tråden Man kan inte älska personen på djupet som man bedrar