• Anonym (Börjaompånykula)

Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?

Hej!

Jag har nyligen gått igenom ett MA igår och det ?värsta? är över, nu väntar jag bara på att det ska sluta blöda och träffa gyn på återbesök. Såklart har detta varit väldigt jobbigt men vill försöka tänka positivt och framåt.

Någon mer som nyligen varit med om samma och som vill dela med sig av tankar  om missfallet men även ta nya tag och börja på ny kula med graviditet? :)

• Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?
  • Anonym (missfall i september)

Jag fick ett sent missfall i början av september. Det har varit en väldigt tuff period nu och vi har inte riktigt vågat försöka igen i nu men det börjar luta åt att vi vill igen. 

• Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-17 12:24:19 följande:

Hon på gyn kunde inte svara på vad blödningen var, men då jag fått negativt på gravtestet jag tog dagen innan blödningen så tycket hon det var osannolikt att det varit ett missfall. Hur som helst kunde hon inte ge mig några konkreta svar på om jag är gravid eller inte och ultraljud får jag först göra om en månad. Så det är bra att vänta och se, antingen kommer symtom eller så slutar det vara positivt på gravtest. Känner mig inte överhuvudtaget glad eller hoppfull

Men såg hon inget på själva undersökningen? Eller är du jättetidigt gravid? Annars kan dom ju se någonting.
  • Anonym (MA september)
    Anonym (cc) skrev 2022-10-17 12:35:58 följande:
    Men såg hon inget på själva undersökningen? Eller är du jättetidigt gravid? Annars kan dom ju se någonting.
    Jag vet inte hur långt gången jag är, mitt MA bekräftades 6 september. Fick inte komma på någon fysisk undersökning utan pratade bara via telefon. Får inte komma ultraljud fören mitten av november 
  • Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-17 12:46:18 följande:
    Jag vet inte hur långt gången jag är, mitt MA bekräftades 6 september. Fick inte komma på någon fysisk undersökning utan pratade bara via telefon. Får inte komma ultraljud fören mitten av november 
    Men vad konstigt! Man ska ju alltid få komma in på undersökning vid misstänkt missfall/MA. Så har det varit för mig, dom var tom tvungna att göra två olika undersökningar vid olika tillfällen för att bekräfta. 

Jag kommer få komma in på undersökning om två veckor pga min oro, tidigare än så skulle dom inte kunna se så mycket ändå. 
  • ivansolandersvd

Hej Kringlan86, Börjaompånykula och alla andra som skriver i den här tråden. Jag vill säga att den gemenskap ni verkar ha hittat är är väldigt imponerande och era berättelser är väldigt drabbande. Det här är ju ett anonymt forum så chansen är liten men om någon skulle vilja berätta om kampen att bli gravid, som är otroligt viktig för så många ? men nästan tabulbelagd i dag, får ni gärna mejla mig på ivan.solander@svd.se. Det skulle inte innebära att något måste publiceras om personen inte vill. 

Jag hoppas att det går vägen för er allihopa!

• Anonym (MA september)

Pratade med gyn/mödravården idag igen, för att försöka höra om jag kunde få komma och ta prover och se om hcg nivån ser ut att öka eller sjuka. Fick tråkigt nog ett väldigt dålig bemötande! Kännde mig missförstånd, dum förklarad, nedvärderade och som att jag tog upp hennes tid. Väldigt tråkigt känsla! Känner inte riktigt att jag vill vända mig till dem något mer, inför eventuella framtida problem eller graviditeter. Började gråta efteråt och kände helt ärligt att jag kanske ska skita i att bli med barn då jag uppenbarligen inte förstår hur saker och ting fungerar eller vad som är nödvändigt att undersöka eller vara orolig för.

• Anonym (cc)
    Anonym (MA september) skrev 2022-10-18 19:33:30 följande:

Pratade med gyn/mödravården idag igen, för att försöka höra om jag kunde få komma och ta prover och se om hcg nivån ser ut att öka eller sjuka. Fick tråkigt nog ett väldigt dålig bemötande! Kännde mig missförstånd, dum förklarad, nedvärderade och som att jag tog upp hennes tid. Väldigt tråkigt känsla! Känner inte riktigt att jag vill vända mig till dem något mer, inför eventuella framtida problem eller graviditeter. Började gråta efteråt och kände helt ärligt att jag kanske ska skita i att bli med barn då jag uppenbarligen inte förstår hur saker och ting fungerar eller vad som är nödvändigt att undersöka eller vara orolig för.

Tyvärr delar jag din erfarenhet att kvinnovården. Det bemötandet du fick är tyvärr inte alls ovanligt, jag ska dit om ca 1.5 vecka och jag bävar redan nu för deras bemötande brukar vara så nonchalant. När jag fick missfall ryckte barnmorskan mest på axlarna, sa inget speciellt medans jag grät. Det är samma barnmorska jag ska träffa näst nästa vecka...
    Jag har även bokat in ett privat ultraljud och det råder jag dig till! Det är värt pengarna!
  • Anonym (Ajn)

Hej på er, jag sitter och väntar på första mensen efter ma, hoppas den kommer snart så vi kan försöka igen!

Ni som valde att vänta en mens eller fick er första mens endå, kom eran som vanligt eller var den sen? Tacksam för svar!

• Anonym (cc)
    Anonym (Ajn) skrev 2022-10-21 00:53:04 följande:

Hej på er, jag sitter och väntar på första mensen efter ma, hoppas den kommer snart så vi kan försöka igen!

Ni som valde att vänta en mens eller fick er första mens endå, kom eran som vanligt eller var den sen? Tacksam för svar!

Den blev sen och pågick lite längre. 
  • Drömblomman

Min mens kom ca 3 veckor efter missfallet och den varade i tio dagar samt var rikligare än vanligt.

Svar på tråden Någon som nyligen genomgått ett missfall och vill följas åt?