Anonym (Ceci) skrev 2022-04-03 07:58:16 följande:
Peva är ett lindrigt funktionshinder, inte en sjukdom.
Jag reagerar starkt på hur du resonerar eftersom ditt resonemang innebär en så märklig syn på människor - som att bara perfekta och 100% välfungerande personer skulle leva värdiga, lyckliga liv. Runt omkring mig så har de flesta små eller stora skavanker. Någon ser bara på ett öga, en är reumatiker, en annan halvdöv, en annan får lätt ångest, jag har en förlossningsskada, mitt barn har astma, min man dålig rygg, någon har olika långa ben som ger ryggvärk, en har celiaki en annan svår nötallergi, en har diabetes, en annan leukemi, en saknar ett underarmsben, en annan några fingrar, alltså, jag kan fortsätta hur länge som helst. Kort sagt, det är väldigt få av de som lever helt vanliga liv som är helt friska och utan större eller mindre funktionshinder. Och därtill kommer de som har stora problem (vilket jag inte räknar peva som) och även de lever värdiga, lyckliga liv.
Livet kommer inte utan prövningar för någon - antingen man kunde se det redan innan födseln eller inte. Du kan aldrig välja bort de jobbigare delarna av att leva. Det barn du nu väljer bort kanske hade levt ett i övrigt friskt och långt liv. Det barn du istället får kanske har dyslexi, är döv eller dör innan han/hon ens blivit vuxen. Du kan aldrig gardera dig helt mot sorg och bekymmer. Det är en del av att leva.
JAG väljer att inte födda ett barn med PEVA för dom kan inte veta nu om det kommer höra ihop med annat som
tex hjärnskada osv det besked dom kan ge mig är vridna fötter , JAGväljer att inte födda ett barn om läkare kan se att det inte mår bra på ultraljud innan v18,.
JAG vill INTE ha ett handikapp, försvårat liv för mitt barn på något sätt om jag kan unvika det.
Aldrig garanti att få ett friskt barn såklart men om jag kan få veta att något är fel i rätt tid väljer jag att avbryta.