Petraa skrev 2022-05-05 19:34:45 följande:
Det där med vikten av att ha positiv inställning kan sticka lite i ögonen på mig, i ett år när vi försökte aktivt (och då hade vi stenkoll på ÄL varje månad mha Clearblue monitor) så hade jag en positiv inställning varje månad, trots att det gång på gång blev negativt. När jag till slut ?gav upp? min positiva inställning och istället blev bitter i ett halvår så blev jag till slut gravid genom insemination, alltså efter 1,5 års försök. Efter fyra månader vart jag gravid igen två gånger i rad (MF såklart) och under den tiden var jag på en riktigt bitter och dålig plats, men vart ändå gravid.
För mig känns det som att en positiv attityd inte gör ett smack, det enda som händer när jag försöker vara positiv är att jag bara blir mer ledsen när det blir ett negativt gravidtest för då hör jag hur min hjärna hånar mig och säger ?haha men dumma du, vafan trodde du skulle hända, klart det blir negativt, det borde du väl ha fattat tills nu?. Orkar inte höra den där jävla rösten nån mer - så ja nu förstår ni varför det sticker i mina ögon när läkare och partner tycker man ska vara positiv. Ska man bara vifta bort flera år av misslyckanden och sorg genom att ha en positiv attityd? Nej skäms till den läkare och partner som ger oss stackars kvinnor dåligt samvete när vi inte längre orkar vara positiva.
Men JA. F*ck positivitet. Det är som att snacka om law of attraction. Jag har inte problem med min fertilitet pga min attityd, tack så mycket. Folk som dör i cancer hade inte för negativa tankar. Finns folk som blir gravida till följd av våldtäkt - tänkte de superpositiva tankar då eller? Drabbades själv av missfall trots att jag var världens lyckligaste och redan planerat min föräldraledighet.
Vet ju att folk menar väl men det känns som ett hån. Tror mer att man måste känna sina känslor och tänka sina tankar, oavsett hur förbjudna de är, men samtidigt försöka göra roliga saker och inte försvinna i hopplösheten.
Ang missfall. Jag vet att det finns en svensk studie som pekar på möjligheten att det sker som mini blodproppar i livmodern i början av graviditeten, och att det kan vara en orsak till upprepade missfall. Behandling med Trombyl har funkat för vissa, och skrevs t om ut på en fert.klinik i Falun i just förebyggande syfte (om jag minns rätt). Eftersom jag löper risk att drabbas av havandeskapsförgiftning och har högt blodtryck och blodpropp i släkten, och alltså ändå kommer få ta Trombyl i ett senare skede av en eventuell graviditet, så tänker jag kolla om jag kan få det utskrivet i förebyggande syfte om jag nu skulle bli gravid någon gång. Orkar liksom inte ett missfall till.