Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Otrogen igen...?

Anonym (bitter) skrev 2022-03-19 10:23:34 följande:

Ja, jag vet. Precis den känslan har jag också. Inte lätt dock när man får reda på en massa så här flera år senare.
    När jag vill prata om det så tycker hon att det är löjligt för det var så länge sen, och när jag vill att hon ska berätta, så vänds det alltid till att det var mitt fel på någotvis.

Ja det är tyvärr precis så det oftast är... men om du tänker efter... vad säger hennes reaktion dig om henne?

1) Hon vill inte prata om något hon gjort mot dig som hon vet sårat dig... är det så man gör mot någon man säger sig älska och respektera?

2) Hon kan inte stå för vad hon gjort utan skyller det på samma person hon sårat och förnedrat. vad säger det om henne?

Mitt råd är... snöa inte in dig på vad hon tycker och tänker och vad försöka analysera varför hon gör som hon gör...fokusera istället på vad hon GÖR och vad det säger om henne. I slutändan är det handlingar som är det som gäller. Hur människor hanterar sina misstag säger mycket mer om dem än "misstagen" i sig.

Vill du leva med en människa som skiter i vad du känner och hur du mår bara hon själv slipper stå för vad hon gjort?

Vill de leva med en människa som inte kan stå för vad hon gjort och  göra sitt bästa för kompensera dig för det utan lägger skulden på dig?

Du behöver bolla lite med dig själv vad du vill och hur långt du är beredd att gå. För så länge hon vet att du kommer vara kvar vid hennes sida oavsett vad hon gör så kommer hon ALDRIG stå för vad hon gjort eller prata om det. Varför skulle hon göra det om hon vet att hon inte behöver det och du är kvar ändå?

Om du redan bestämt dig för att vara kvar "no matter what" så kan du lika väl lägga ner och bara acceptera det. Om inte så sluta dansa efter hennes pipa och vänd på det. Det är inte du som ska krypa runt på alla fyra för att försöka få henne att berätta sanningen eller stå för vad hon gjort. Det är HON som borde göra allt för att du ska henne en andra chans.... för tänkt efter... om DU hade blåst din kompis på 10k så är det inte din kompis som ska krypa runt efter dig för att se om ni kan reparera er vänskap, det är något du i så fall ska göra. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 14:32:25 följande:
    Vad är sanningen?
    Det är den du aldrig kommer få så länge du accepterar att hon själv får välja om hon vill ljuga eller säga sanningen.

Det blir lite som att i ett polisförhör säga... vi vill gärna att du säger sanningen men om du inte gör det så är de ok det med.Flört
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 14:42:53 följande:
    Hur ska man göra för att någon inte ska välja själv tänker du?
    Som polisen gör... säger du sanningen kan du komma undan med 1 år. Ljuger du blir det 5 Drömmer

Dvs man behöver ge personen en morot för att säga sanningen och en dyr kostnad för att ljuga för så länge det är gratis att ljuga så kommer personen givetvis ljuga eftersom det är vad som är enklast för personen.

Vad personen sen väljer är såklart upp till hen själv.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 17:27:38 följande:

Kallar du mig förståndshandikappad? 

Låter modsen dig härja på det här viset? Vilket lågvattenmärke! 

Börjar inte offerkoftan bli lite väl tajt?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 17:57:00 följande:

Nej, hur tycker du att det ska fungera? 

Misstolkar jag när jag förstår det som att hon ska misstänkliggöras hela förhållandet för något hon gjorde i absoluta början av det? Och anpassa sig efter det. Misstankar alltså?

Tror du att det hjälper i så fall? Eller har vi att göra med en tråd där en mycket osäker person kommer att grubbla över de allra minsta saker?

Min erfarenhet är att inget förhållande mår bra av detta. Och det finns bara en person som kan göra något åt de energikrävande grubblerierna och det är TS själv. 

Nja, det är snarare som så att det normalt sett förväntas av vuxna människor att städa upp sin egen röra, inte att andra ska städa åt dem. Så om du missbrukar andras förtroende så är det DU själv som får se till att laga förtroendet du valt att krossa. Det är allstå DIN uppgift att övertyga din partner om varför du förtjänar en andra chans inte din partners uppgift att krypa runt på alla fyra efter dig och börna och be dig om att hjälpa till att städa upp efter dig.

Och struntar man i det och bara förväntar sig att andra bara ska acceptera att du gör precis som du vill och förlåta allt du gör så får man helt enkelt acceptera att ingen kommer lita på dig, det som du så fint kallar "att bli misstäkliggjord" för du har liksom redan bevisat att du inte gick att lita på. Till skillnad mot vad vissa  tyvärr verkar tro så är inte förtroende och förlåtelse gratis.

Nope, det är snarare om TS väljer att bara släta över allt och stoppa huvudet i sanden som han kommer bli en osäker och grubblande person. För så länge hans partner tar hans förtroende för givet och anser att hon kan ha sönder den och sen bara låta den laga sig själv så kommer den aldrig bli hel.

Det är oftast bättre att bearbeta problem istället för att sopa dem under mattan och stoppa huvudet i ett djupt hål.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 23:59:38 följande:

Ja, exakt. Vad är din poäng? Håller du inte med om att tvivel, grubblerier och ältande är mer destruktivt för ett förhållande än det omvända? Då kan du väl skriva det istället för att fara ut i något slags tantrum?

Du talar ju om för mig att jag inte har erfarenhet. Och villkorar hur och talar om hur jag reagerar. 

Men allvarligt... har du missat ta dina tabletter eller vad är det frågan om?

DU börjar prata om DIN erfarenhet.... och sen undrar du vad det har med saken att göra? Varför tar du öh upp DIN erfarenhet om du sen inte tål att det diskuteras?

Och nu drar du på dig offerkoftan och tycker att andra ifrågasätter din erfarenhet. Ok... förklara då vad din erfarenhet är?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-23 16:03:25 följande:

Så att ha en annan vinkel ger andra skribenter rätten att tala om hur man tänker, tycker och reagerar, kalla en förståndshandikappad och andra personliga påhopp?

Mycket spännande försök att rationalisera argumentation på förskolenivå och lägre. 

Det här forumet är inte för mig. 

Oj, nu vart det synd om dig igen....

Att börja prata dom DINA erfarenheter men sen bli alldeles till dig kränkthet när någon undrar vad för slags erfarenheter det är är inte "en annan synvinkel", det är bara jäkligt dålig argumentationsteknik.

Inget diskussionsforum är nog rätt för dig om du inte kan diskutera saklig, svarar på raka frågor och drar på dig offerkoftan när dina argument ifrågasätts.

Du har tex fortfarande inte svarat på vad för slags erfarenheter du har. Istället tycker du synd om dig själv och känner dig påhoppad.
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2022-03-23 16:37:54 följande:

Är det bara jag som får känslan av att det är en och samma person, men med olika nick, som sitter och pratar med sig själv här inne?

Intressant slutsats när det är EN person som tjafsar med många.... förklara gärna hu du kom fram till den fantastiska slutsatsen.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2022-03-23 16:55:45 följande:
    Citera gärna.
    Känner mig lite påhoppad p.g.a. att jag och Sådär har blivit anklagade för detta förut bara för att vi har liknande åsikter om otrohet och otrogna.

Lite löjligt. Varför skulle man göra sig omaket med att resonera med sig själv ?Fattar inte det.

Dessutom postade vi en kommentar samtidigt i en annan tråd för några månader sedan i en diskussion med "Man mad egen erfarenhet" där samma fråga kom upp...Är det på något sätt konstigt att vara emot otrohet?Obestämd

Men nu har vi verkligen kommit OT...Tack för den!!?
    Oja, enligt otrohetsförespråkarna på FL som till 99% består av människor som själva är eller varit otrogna så är det heeeeeelt åt helskotta fel att tycka otrohet är fel. Allt utom stående ovationer och applåder är moralisering, dömande och djupt kränkande förstår du..Tomte.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-23 16:31:15 följande:

Förlåt, jag visste inte att god argumentation betyder att kalla andra förståndshandikappade eller att de missat medicineringen. Eller diskutera mot sin egen nidbild. 

Ledsen, jag försökte verkligen förstå vad som får en människa att spy ut sin frustration på det här viset, men kom fram till att det inte var värt mödan. 

Hoppas det blir ljusare framöver och att du kan lägga din energi på något positivt istället. 

Fortfarande inget svar på vad dina erfarenheter är.... men tycka synd om dig själv det kan du.
Svar på tråden Otrogen igen...?