• MammaMusan

Vad hjälper era tonåringar till med?

Jag har dagliga diskussioner med mina tonåringar - dom tycker att jag utnyttjar dom till att göra sysslor och att jag inte gör något själv.
    Det dom gör - städar sitt rum 1 gång i veckan, bäddar rent varannan vecka i sin egen säng och turas om att plocka ur diskmaskinen. Ålder på barnen är 15 och 17 år. 
    Jag jobbar 100%, handlar, tvättar, lagar mat, styr upp ja sådär som vi mammor gör. Är det verkligen att begära för mycket av sina barn?

• Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?
  • Aamon

Minns bara vad jag och mitt syskon fick göra när vi var 13 år och uppåt
    + Städa huset tillsammans med våra föräldrar varje vecka

+Bädda sängen och vika tvätt
    + Klippa gräset på sommaren varannan gång var
    + Bära in ved till eldning på vintern, i snitt en gång per vecka
    + Plocka ur diskmaskinen gjorde de i familjen som var där när den var klar
    + Tvätta bilen (tillsammans)
    + Laga mat ngn gång per vecka
    + Vara med och byta däck på bilen (när vi började övningsköra)
    + Vattna blommor
    + Skotta snö 
    + Slänga sopor
    + Sommarjobba (från 15 år)
  • Anonym (Farsa)
    MammaMusan skrev 2022-03-03 19:14:40 följande:
    Vad hjälper era tonåringar till med?

Jag har dagliga diskussioner med mina tonåringar - dom tycker att jag utnyttjar dom till att göra sysslor och att jag inte gör något själv.
    Det dom gör - städar sitt rum 1 gång i veckan, bäddar rent varannan vecka i sin egen säng och turas om att plocka ur diskmaskinen. Ålder på barnen är 15 och 17 år. 
    Jag jobbar 100%, handlar, tvättar, lagar mat, styr upp ja sådär som vi mammor gör. Är det verkligen att begära för mycket av sina barn?

Mina barn gjorde samma som dina, dvs inte så mycket kan man tycka. Ett halvår efter att den äldsta flyttat till eget kommenterade han att det enda han hann med var att ta hand om hemmet och plugga. Belåtet konstaterade jag:
    1) nu förstår han
    2) han klarar sig själv
  • Anonym (Inte så smart unge :))

Har bara några få grejer hon behöver göra, hon hjälper till ändå och gör en hel del. Hon är precis som sin far, om jag ser att hon ansträngt sig lite extra vet jag också att hon gjort nåt dumt. 

Jaha, du har spontant städat badrummet. Kommer de ringa från skolan nu eller? 

• Anonym (Tonårsmamma)

14 år pojke: Städar sitt eget rum. Byter sängkläder mm
    en matdag i veckan som han lagar middag. Tömmer diskmaskinen fyller varannan gång (lillebror 11 år ta
    r den andta). 

hjälper till vid storstädning. 

• sextiotalist
    Anonym (Farsa) skrev 2022-03-03 22:42:27 följande:
    Mina barn gjorde samma som dina, dvs inte så mycket kan man tycka. Ett halvår efter att den äldsta flyttat till eget kommenterade han att det enda han hann med var att ta hand om hemmet och plugga. Belåtet konstaterade jag:
    1) nu förstår han
    2) han klarar sig själv
    Oj  är han så rörig av sig 
    När jag flyttade hemifrån så var det så skönt att man inte behövde lägga så mycket tid på att städa.
    Man behövde inte storstäda varje vecka.
  • Anonym (Slavdrivaren)

Mina barn 11 och 14 år får tömma diskmaskin och ställa in, ta ut sopor samt sopsortera, rensar kattlåda, städa sina rum. De tycker att de får göra alldeles för mycket! 

Jag diskade, dammsugade, vek tvätt, passade småsyskon från ca 13 års ålder.

• Anonym (Farsa)
    sextiotalist skrev 2022-03-04 06:32:03 följande:
    Oj  är han så rörig av sig 
    När jag flyttade hemifrån så var det så skönt att man inte behövde lägga så mycket tid på att städa.
    Man behövde inte storstäda varje vecka.
    Han blev pedant då han flyttade till eget. Då jag hälsar på är han noga med att jag sköter mig. (Jag som mer eller mindre skottade hans stök bara några år tidigare.)
  • Anonym (Lite)

Killar 15 o 17. Alldeles för lite. Vi har städerska så de städar knappt sitt rum. Plockar ur diskmaskinen efter suckar o stönar kanske två gånger var i månaden. Har inga fasta uppgifter mer än sin skola, sport och allmän skötsel. Jag vet att de kan städa Och sköta ett hem. Men hoppas ändå att de ser allt vi gjort för dem när de blir vuxna? Passa småsyskon, hämta småsyskon eller handla gör om jag ber dem (kanske max En gång i månaden) 

• sextiotalist
    Anonym (Farsa) skrev 2022-03-04 07:57:26 följande:
    Han blev pedant då han flyttade till eget. Då jag hälsar på är han noga med att jag sköter mig. (Jag som mer eller mindre skottade hans stök bara några år tidigare.)
    OK, jag är ingen pedant och har aldrig varit. Men när jag städar, så gör jag det ordentligt, precis som sonen. När han har lämnat lägenheter som han hyrt i andra hand, så har han lämnat dessa i toppskick. 
    Är man pedant, så tar det mer tid att sköta ett hem (även om de som är det protesterar hej vilt). 
  • sextiotalist

Vi har aldrig haft dedikerade uppgifter, inget schema för vare sig städning, mat eller något annat. Så varför skulle vi ålagt sonen detta?
    Har vi varit hemma sent (vi är vi vuxna) så har sonen börjat laga mat. Däremot så har jag inte heller sprungit runt och plockat efter andra. Har det blivit för mycket, då har jag lagt in sakerna i t.ex sonens rum.
    Nu är sonen vuxen och har inga problem med att sköta ett hushåll. 

Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?