Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad hjälper era tonåringar till med?

Anonym (Farsa) skrev 2022-03-03 22:42:27 följande:
    Mina barn gjorde samma som dina, dvs inte så mycket kan man tycka. Ett halvår efter att den äldsta flyttat till eget kommenterade han att det enda han hann med var att ta hand om hemmet och plugga. Belåtet konstaterade jag:
    1) nu förstår han
    2) han klarar sig själv
    Oj  är han så rörig av sig 
    När jag flyttade hemifrån så var det så skönt att man inte behövde lägga så mycket tid på att städa.
    Man behövde inte storstäda varje vecka.
  • sextiotalist
    Anonym (Farsa) skrev 2022-03-04 07:57:26 följande:
    Han blev pedant då han flyttade till eget. Då jag hälsar på är han noga med att jag sköter mig. (Jag som mer eller mindre skottade hans stök bara några år tidigare.)
    OK, jag är ingen pedant och har aldrig varit. Men när jag städar, så gör jag det ordentligt, precis som sonen. När han har lämnat lägenheter som han hyrt i andra hand, så har han lämnat dessa i toppskick. 
    Är man pedant, så tar det mer tid att sköta ett hem (även om de som är det protesterar hej vilt). 
  • sextiotalist

Vi har aldrig haft dedikerade uppgifter, inget schema för vare sig städning, mat eller något annat. Så varför skulle vi ålagt sonen detta?
    Har vi varit hemma sent (vi är vi vuxna) så har sonen börjat laga mat. Däremot så har jag inte heller sprungit runt och plockat efter andra. Har det blivit för mycket, då har jag lagt in sakerna i t.ex sonens rum.
    Nu är sonen vuxen och har inga problem med att sköta ett hushåll. 

• sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2022-03-04 08:28:53 följande:

Från ca 13 års ålder så fick vi göra allt i ett hushåll. Vi syskon kunde byta uppgifter med varandra om vi ville. Men detta brukade jag göra. 

Laga mat till hela familjen 1-2 ggr/vecka 
    Städa ett rum av de ytor alla utnyttjade 1-2 ggr/vecka
    Diska/tömma diskmaskin dagligen
    Städa egna rummet
    Tvätta med allt vad det innebär,1 maskin/vecka
    stryka 
    Slänga sopor och källsortera 
    Storstädning hela huset
    tvätta fönster, klippa gräset, trädgårdsskötsel, rensa avlopp, spackla, måla, tvätta bilen  etc.

Min man som inte behövde göra något hemma tog med sig de till vuxenlivet med. Alla gör som de själva vill men jag tycker det är konstigt att inte alla tar sin del av skiten i en familj med så stora barn. Sen kanske vi gjorde väldigt mkt men med en mamma med smärtor så ville vi även avlasta henne. 

Mer än vad vi behövde göra, och då var vi de som ändå gjorde mest.
    Vi hade ansvar för kök och badrum en gång i veckan. Hjälpa till med maten (innan eller före) en gång i veckan. 
    Tvätten tog jag på mig frivilligt, och då allas tvätt.
    Ärligt sagt, jag har aldrig förstått detta med att man i ett hushåll ska tvätta sin egen tvätt.  Tvätta två blåa tröjor, de andras blåa tvättas inte. Ett par jeans (de övriga ligger otvättade)
    Trädgården var mina föräldrars stora intresse, så det skötte de helt själva (om vi inte visade intresse för att göra något)
    Jag hade inte tvättat någon bil, förrän jag köpte min första bil, inte rensat ett avlopp, innan jag bodde själv
    Stryka var helt frivliigt, Mamma avskydde att stryka, så de som ville ha något struket fick göra det själv
  • sextiotalist
    cosinus skrev 2022-03-04 08:46:30 följande:

Mina tonåringar har inga fasta uppgifter som är deras. Däremot ansvarar de för sina egna rum med varierande resultat. Men det är deras dammtussar. Inte mina.

Däremot gör de frivilligt en del saker som t ex att äldsta dottern har en tidig träning en dag i veckan och behöver fixa sig själv middag. Då brukar hon passa på att laga till hela familjen för det mesta. 

Behöver vi storstäda eller de är lediga men vi jobbar skickar jag ibland ut en arbetsorder via sms till hela syskonskaran och den brukar utföras utan allt för stora protester. Det kan vara att ett barn dammsuger övervåningen och vattnar blommor, tvåan städar vardagsrummet och dammsuger soffan, trean städar hallen (där blir det mycket plock så inte så enkelt som det låter) och fyran hänger en tvätt och plockar i köket. Eller nåt liknande. Det händer kanske 3 ggr per år eller nåt sånt. Men däremot har jag aldrig sett något behov av statiska uppgifter varje vecka. 

Inte vi heller, Att man ska lära sina barn vad som behöver göras i ett hushåll är en annan sak, men det finns fler sätt att lära ut än dedikerade uppgifter, 
  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2022-03-04 11:18:04 följande:

Vi har aldrig heller bara tvättat bara ens egen tvätt. Vi var 5 st så då fick alla tvätta en maskin i veckan av det som hade störst behov oavsett om det var handdukar eller t.ex. mörk 40 tvätt. 

Jag förstår varför min mamma gav oss uppgifter nu när jag själv är mamma. Ingen av oss tonåringar hade tagit eget intiativ men hjälpte till där vi blev tillsagda. Nu är mina barn 4-år, 2 år och en bebis men 4-åringen och 2 -åringen hjälper till att bära sopor till sophuset. Källsortera, tvätta, plocka ur diskmaskinen, städa och laga mat. Jag vill ge dem en bra grund så de förstår att i en familj hjälps man åt. 

2-åringar är väldigt hjälpsamma, det brukar växa bort med tiden. 
    Tja, det roliga är att ingen av oss syskon anammade detta. Vi tog helt avstånd från detta med att delegera. Men nu är ingen av oss pedanter, utan vi är nog rätt lika där. Vi tar det när det kommer. 

Förresten, jag har en pedantisk ådra, det är tvätten, ingen, då menar jag ingen, får tvätta mina kläder. 
  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2022-03-04 11:18:04 följande:

Vi har aldrig heller bara tvättat bara ens egen tvätt. Vi var 5 st så då fick alla tvätta en maskin i veckan av det som hade störst behov oavsett om det var handdukar eller t.ex. mörk 40 tvätt. 

Jag förstår varför min mamma gav oss uppgifter nu när jag själv är mamma. Ingen av oss tonåringar hade tagit eget intiativ men hjälpte till där vi blev tillsagda. Nu är mina barn 4-år, 2 år och en bebis men 4-åringen och 2 -åringen hjälper till att bära sopor till sophuset. Källsortera, tvätta, plocka ur diskmaskinen, städa och laga mat. Jag vill ge dem en bra grund så de förstår att i en familj hjälps man åt. 

När jag tänker på sonens tid i gymnasiet, så hade han i praktiken längre arbetsdagar än vad vi föräldrar hade. Dels hade han en längre resväg, men när han kom hem, så hade han än mer uppgifter. Så vi tyckte det var viktigaste att han skötte skolan, tog hand om sitt. Än att han gjorde saker hemma. 
    Nu vet jag att det inte är så för alla. Men han hade säkert 2-3 timmars hemarbete (inlämningsuppgifter, läxor, konstruktionsuppgifter, plugga till prov) måndag till torsdag och alltid något som han behövde sitta under helgen med. 
  • sextiotalist
    Anonym (D) skrev 2022-03-04 16:04:28 följande:

Nu vet jag inte hur gammal din son är men jag är tidig 90-talist och jag vet att kraven nu på senare år har ökat i skolan. Men mina dagar såg liknande ut så för jag var högpresterande, 1 h pendling och jag hann med hushållssysslor ändå. Och givetvis så intensiva pluggperioder så behövde man inte göra lika mycket. Men ju fler man är i ett hushåll dessto mer  blir det också att göra, då är det inte schysst att en vuxen ska behöva ta hand om allt. Sen tar det inte så långt tid att plocka in en diskmaskin eller städa ett badrum. Men om bara en får göra allt så har den ingen tid eller ork för något annat. Delar man upp det på alla i hemmet så blev det 10-30 min per dag för oss barn och det är inte jättemycket tid.
    Sen får man ju se till att det ska fungera för ens barn tidsmässigt. 

Nu har inte hushållsarbetet varit så betungande.
    Så om jag och sambon fixade kring middagen så hade vi ändå kvällen fri. Till skillnad mot sonen som hade minst en eller ibland två timmars arbete kvar.
    Badrum och sådant har alltid gjorts på helgen 
  • sextiotalist
    Plupp73 skrev 2022-03-04 22:56:34 följande:
    Får tillägga att våra kids lagat mat en vardag var sedan de var ca 7 år. I början blev det enklare saker; pannkakor, köttbullar&makaroner osv.
    Idag är de avsevärt bättre på att laga mat än jag.
    Detta med att en förälder ska sluta på sitt jobb vid 17, stressa hem via affären, vara hemma vid 18, laga maten, diska undan osv....när barnen redan varit hemma i huset sedan 15/16-tiden, är ju bara absurt.
    Fattar inte varför människor harvar på i frotté kvarnarna när man kan uppfostra barnen till att alla hjälps åt för att få runt vardagen
    Det är inte alls ovanligt, speciellt i större städer, att tonåringar i gymnasiet kommer hem samtidigt som föräldrarna.
    Jag kom inte hem så mycket tidigare än mina föräldrar. Sonen var hemma senare än vad jag var.
    Jag hade 20 minuter till jobbet och han hade en timme.
    Många scheman har håltimmar så även om de endast hade 6 lektioner en dag, så kunde se börja 8 och sluta 16.
    Sonen kunde ofta vara borta från 7 till 17.
    Men ok, vi ansåg att studierna kom före allt annat 
    Tvättning och städning ägnade vi oss inte åt i vardagen, utan endast under helgen och då efter behov 
  • sextiotalist
    Anonym (Satsa på studier?) skrev 2022-03-05 15:53:05 följande:
    Förlåt, men jag vet inte om studier utgör en kontraindikation mot att laga mat eller tvätta någon gång i veckan.
    Vi har en hyfsad studietradition i vår familj. Vi är båda läkare, och 2 av 3 barn har satsat på detsamma.
    Att satsa på studier innebär ju inte att man är instängd i en bunker 24-7 och bara pluggar.
    Vi har ett antal gymnasieungdomar vi känner i en av Sveriges största städer, de är aldrig hemma senare än 17, och då har de dessutom pendlat 40 min.
    Nåväl, eftersom det inte var något problem för oss (och det underlättade inte för mig om han hade tvättat en tvätt)
    Han hjälpte till vid behov.
Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?