Vad hjälper era tonåringar till med?
1) nu förstår han
2) han klarar sig själv
När jag flyttade hemifrån så var det så skönt att man inte behövde lägga så mycket tid på att städa.
Man behövde inte storstäda varje vecka.
Vi har aldrig haft dedikerade uppgifter, inget schema för vare sig städning, mat eller något annat. Så varför skulle vi ålagt sonen detta?
Har vi varit hemma sent (vi är vi vuxna) så har sonen börjat laga mat. Däremot så har jag inte heller sprungit runt och plockat efter andra. Har det blivit för mycket, då har jag lagt in sakerna i t.ex sonens rum.
Nu är sonen vuxen och har inga problem med att sköta ett hushåll.
Från ca 13 års ålder så fick vi göra allt i ett hushåll. Vi syskon kunde byta uppgifter med varandra om vi ville. Men detta brukade jag göra.
Laga mat till hela familjen 1-2 ggr/vecka
Städa ett rum av de ytor alla utnyttjade 1-2 ggr/vecka
Diska/tömma diskmaskin dagligen
Städa egna rummet
Tvätta med allt vad det innebär,1 maskin/vecka
stryka
Slänga sopor och källsortera
Storstädning hela huset
tvätta fönster, klippa gräset, trädgårdsskötsel, rensa avlopp, spackla, måla, tvätta bilen etc.
Min man som inte behövde göra något hemma tog med sig de till vuxenlivet med. Alla gör som de själva vill men jag tycker det är konstigt att inte alla tar sin del av skiten i en familj med så stora barn. Sen kanske vi gjorde väldigt mkt men med en mamma med smärtor så ville vi även avlasta henne.
Mina tonåringar har inga fasta uppgifter som är deras. Däremot ansvarar de för sina egna rum med varierande resultat. Men det är deras dammtussar. Inte mina.
Däremot gör de frivilligt en del saker som t ex att äldsta dottern har en tidig träning en dag i veckan och behöver fixa sig själv middag. Då brukar hon passa på att laga till hela familjen för det mesta.
Behöver vi storstäda eller de är lediga men vi jobbar skickar jag ibland ut en arbetsorder via sms till hela syskonskaran och den brukar utföras utan allt för stora protester. Det kan vara att ett barn dammsuger övervåningen och vattnar blommor, tvåan städar vardagsrummet och dammsuger soffan, trean städar hallen (där blir det mycket plock så inte så enkelt som det låter) och fyran hänger en tvätt och plockar i köket. Eller nåt liknande. Det händer kanske 3 ggr per år eller nåt sånt. Men däremot har jag aldrig sett något behov av statiska uppgifter varje vecka.
Vi har aldrig heller bara tvättat bara ens egen tvätt. Vi var 5 st så då fick alla tvätta en maskin i veckan av det som hade störst behov oavsett om det var handdukar eller t.ex. mörk 40 tvätt.
Jag förstår varför min mamma gav oss uppgifter nu när jag själv är mamma. Ingen av oss tonåringar hade tagit eget intiativ men hjälpte till där vi blev tillsagda. Nu är mina barn 4-år, 2 år och en bebis men 4-åringen och 2 -åringen hjälper till att bära sopor till sophuset. Källsortera, tvätta, plocka ur diskmaskinen, städa och laga mat. Jag vill ge dem en bra grund så de förstår att i en familj hjälps man åt.
Vi har aldrig heller bara tvättat bara ens egen tvätt. Vi var 5 st så då fick alla tvätta en maskin i veckan av det som hade störst behov oavsett om det var handdukar eller t.ex. mörk 40 tvätt.
Jag förstår varför min mamma gav oss uppgifter nu när jag själv är mamma. Ingen av oss tonåringar hade tagit eget intiativ men hjälpte till där vi blev tillsagda. Nu är mina barn 4-år, 2 år och en bebis men 4-åringen och 2 -åringen hjälper till att bära sopor till sophuset. Källsortera, tvätta, plocka ur diskmaskinen, städa och laga mat. Jag vill ge dem en bra grund så de förstår att i en familj hjälps man åt.
Nu vet jag inte hur gammal din son är men jag är tidig 90-talist och jag vet att kraven nu på senare år har ökat i skolan. Men mina dagar såg liknande ut så för jag var högpresterande, 1 h pendling och jag hann med hushållssysslor ändå. Och givetvis så intensiva pluggperioder så behövde man inte göra lika mycket. Men ju fler man är i ett hushåll dessto mer blir det också att göra, då är det inte schysst att en vuxen ska behöva ta hand om allt. Sen tar det inte så långt tid att plocka in en diskmaskin eller städa ett badrum. Men om bara en får göra allt så har den ingen tid eller ork för något annat. Delar man upp det på alla i hemmet så blev det 10-30 min per dag för oss barn och det är inte jättemycket tid.
Sen får man ju se till att det ska fungera för ens barn tidsmässigt.