Anonym (D) skrev 2022-03-04 08:28:53 följande:
Från ca 13 års ålder så fick vi göra allt i ett hushåll. Vi syskon kunde byta uppgifter med varandra om vi ville. Men detta brukade jag göra.
Laga mat till hela familjen 1-2 ggr/vecka
Städa ett rum av de ytor alla utnyttjade 1-2 ggr/vecka
Diska/tömma diskmaskin dagligen
Städa egna rummet
Tvätta med allt vad det innebär,1 maskin/vecka
stryka
Slänga sopor och källsortera
Storstädning hela huset
tvätta fönster, klippa gräset, trädgårdsskötsel, rensa avlopp, spackla, måla, tvätta bilen etc.
Min man som inte behövde göra något hemma tog med sig de till vuxenlivet med. Alla gör som de själva vill men jag tycker det är konstigt att inte alla tar sin del av skiten i en familj med så stora barn. Sen kanske vi gjorde väldigt mkt men med en mamma med smärtor så ville vi även avlasta henne.
Mer än vad vi behövde göra, och då var vi de som ändå gjorde mest.
Vi hade ansvar för kök och badrum en gång i veckan. Hjälpa till med maten (innan eller före) en gång i veckan.
Tvätten tog jag på mig frivilligt, och då allas tvätt.
Ärligt sagt, jag har aldrig förstått detta med att man i ett hushåll ska tvätta sin egen tvätt. Tvätta två blåa tröjor, de andras blåa tvättas inte. Ett par jeans (de övriga ligger otvättade)
Trädgården var mina föräldrars stora intresse, så det skötte de helt själva (om vi inte visade intresse för att göra något)
Jag hade inte tvättat någon bil, förrän jag köpte min första bil, inte rensat ett avlopp, innan jag bodde själv
Stryka var helt frivliigt, Mamma avskydde att stryka, så de som ville ha något struket fick göra det själv