Är det rätt av Sverige att skicka militär hjälp?
Debatt om krisläget i Ukraina och Sveriges neutralitet.
Är det rätt av Sverige att skicka militär hjälp till Ukraina?
Debatt om krisläget i Ukraina och Sveriges neutralitet.
Är det rätt av Sverige att skicka militär hjälp till Ukraina?
När vi gick med i EU så gav vi upp vår neutralitet. Vi är inte alliansfria. Därför röstade jag nej till EU. Nu kan vi lika gärna gå med i NATO, det spelar ingen roll.
www.svd.se/sverige-ar-inte-neutralt--eu-gloms-bort
Med tanke på det väl utvecklade militära samarbetet och samordnad krigsplanläggning med Nato och grannländer har vi inte varit neutrala sen 50-talet. Det har varit en skenmanöver för den interna diskussionen.
Alla våra grannar har varit fullt medvtena om att vi inte varit neutrala och på vilken sida vi står.
Jag blir chockad över att så många verkar tycka att Sverige gjort rätt som skickar militär hjälp. Vill ni att Sverige ska hamna i krig?
Jag skäms över Sverige som alltid ska lägga sig i allt för att få en klapp på axeln så att de känner sig lite duktiga, men det är vi (folket) som kommer få ta konsekvenserna när Putin gör slag av sina hot. Jag förstår inte varför inte bara Sverige kan hålla sig utanför den här konflikten.
Är det den mentalitet du vill att andra länder ska ha när Ryssland helt plötsligt attackerar Sverige? Tar i från oss Gotland? Att stå och titta på?
Vi måste ALLA försvara demokratin och mänskliga rättigheter. Där har vi ALLA ett kollektivt ansvar.
Är det den mentalitet du vill att andra länder ska ha när Ryssland helt plötsligt attackerar Sverige? Tar i från oss Gotland? Att stå och titta på?
Vi måste ALLA försvara demokratin och mänskliga rättigheter. Där har vi ALLA ett kollektivt ansvar.
Ger man sig in i leken....
Då ska man inte gnälla sen om det faktiskt ger konsekvenser mot Sverige
Vill Putin in i Sverige så kommer han komma hit ändå utan att ha en anledning som att vi etc hjälper Ukraina eller överväger Nato.
Han är desperat, risken är större att han ger sig på oss oavsett, bara för att ha någon form av den lilla kontroll han har kvar.
Polen, Bulgarien och Slovakien skickar 70 jaktplan till Ukraina. Polen? upplåter även flygfält åt dessa.
Ja, det tycker jag är rätt. Här gäller det att hålla liv i så många Ukrainare som möjligt tills dess att någon eliminerat Putin. Det går inte att hålla sig väl med galningar och tro att man ska klara sig undan deras nycker och utspel.
Ännu en tråd där en massa St Petersburgsbaserade skribenter verkar samlas.
Jag blir chockad över att så många verkar tycka att Sverige gjort rätt som skickar militär hjälp. Vill ni att Sverige ska hamna i krig?
Jag skäms över Sverige som alltid ska lägga sig i allt för att få en klapp på axeln så att de känner sig lite duktiga, men det är vi (folket) som kommer få ta konsekvenserna när Putin gör slag av sina hot. Jag förstår inte varför inte bara Sverige kan hålla sig utanför den här konflikten.
Vilka konflikter skall vi gå in i då? Inga? Skall vi hålla oss neutrala när ett land blir formligen överkört av en stormakt av skälet att undvika att bli påhoppade.
Vad sker då om alla tänkte så och Putin fortsätter. Gotland är ju lite najs att ställa upp en bas på. Vem ska hjälpa oss då?
Neutralitet är fint men någonstans blir man inte neutral när ett lands ledning med berått mod skickar trupper på ett grannland, och man själv sitter en bit bort och blundar.