• Anonym (Uppgiven och ledsen)

Hjälp mig innan jag går sönder

Hej. Jag lever tillsammans med en perfekt man som jag älskar mer än allt. Vår relation är fantastisk och har alltid varit. Nu har vi två barn tillsammans. För två år sedan flyttade vi in i ett stort hus i stan som är delat som två lägenheter. Vi bor på nedervåningen, men ovanför oss bor svärföräldrarna och de kommer att vara bosatta där i 10-15 år till.
    Problemet är att jag inte orkar bo tillsammans med dem längre.. De är helt okej och så men jag orkar inte ha dem så nära in på med sina kommentarer som ibland riktas mot mig. Jag gråter varje kväll och till den graden att jag inte orkar gå utanför dörren, för jag orkar inte träffa dem. Om de reser bort en dag är jag fri och lycklig. Jag har som sagt inget emot dem egentligen, men jag vill inte bo med dem. 

Att flytta är otänkbart för min man. jag måste därför välja att bo där eller gå isär. 
    Har någon varit med om likande. jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Hjälp mig innan jag går sönder
  • Axel67

Lyssna nu. Noga.  Det är Du som mår dåligt och är förtvivlad. Du .  Och ingen lyssnar.  Din man är ett svin . Hans ego går före ditt mående. Sin egen fru.  Att älska i nöd och lust . Eller hur ? Va .  Lämna dom . Tänk för helvete på dig själv också.  Ska du leva ditt liv på detta vis ?  Ingen verkar bry sig om dig.  Res dig upp . Ställ ett ultimatum. Tycker du att folk ska pissa på dig . Nej det gör du inte . Men tänk för helvete på dig själv. Förtjänar du detta?

• Anonym (det)
    Pope Joan II skrev 2022-02-27 18:20:26 följande:
    Anonym (Uppgiven och ledsen) skrev 2022-02-27 18:00:13 följande:
    De är sjukskrivna och varje dag sitter de och kollar ut genom fönstret. tills jag går ut då öppnar de fönstret eller dörren och vill säga något. ifrågasätta var jag ska. vad jag gör. vad jag grejar med utomhus. osv
    Det här är ju två vitt skilda saker. Varför ska de hjälpa till med era barn eller jobba i trädgården när de är sjukskrivna och det är vinter? Vad gäller underhåll av huset så bör ni väl upprätta en plan för sådant, vad som måste göras och vilka investeringar som är lämpliga. 

Är du alltid i trädgården när du går ut med ungarna? 

Det första var ju ett svar på att TS borde börja se dem som en tillgång. Och de skulle de ju kunna vara om de hjälpte till tex med barnen. Skulle nog räcka för TS om de bara lämnade henne ifred en enda sekund.

Nog ska man kunna få vara i sin trädgård så mycket man har lust utan att bli ansatt av grannarna hela tiden, oavsett om grannarna också råkar vara släktningar?
  • Anonym (det)
    De är sjukskrivna och varje dag sitter de och kollar ut genom fönstret. tills jag går ut då öppnar de fönstret eller dörren och vill säga något. ifrågasätta var jag ska. vad jag gör. vad jag grejar med utomhus. osv
    Fräser du ifrån då? Eller svarar du opch försöker vara trevlig, för att du är väluppfostrad och känner dig tvungen att vara tillmötesgående.

Det är absolut inte likvärdigt, men jag har en granne som beter sig ungefär som du beskriver dina svärföräldrar. han är ganska nybliven pensionär oich har nu all tid i världen att hålla koll på sina grannas förehavanden. Dessutom rätt svältfödd på sociala kontakter. Förra sommaren kunde vi inte vara ute en minut tuan att han dök upp och ville snacka eller lägga sig i nåt som vi häll på med. Även hos de andra grannarna (radhus) höll han på likadant. Min man som byggde en grej med altanen höll på att få psykbryt när grannen skulle lägga sig i varje detalj av bygget, helt oombedd. 

I början var vi artiga och trevliga som man ju ska vara, men såsmåningom började vi vara mer och mer korta i tonen, låtsades att vi inte hörde has tjat, svarade knappt. Och till slut blev han lite mindre på. Men ärligt så fasar jag lite inför sommaren nu, att han ska ta nya tag och börja störa oss igen. 

Så antingen är det väl att ni flyttar, pratar allvarligt med föräldrarna om hur jobbigt du tycker att deras sätt är (kan falla väldigt illa) eller fräser ifrån i stunden och gör dig obekväm för dem (kan också falla väldigt illa och det kan bli du som får ta skulden för situationen då). 
  • Pope Joan II
    Anonym (det) skrev 2022-02-28 15:58:48 följande:
    Det första var ju ett svar på att TS borde börja se dem som en tillgång. Och de skulle de ju kunna vara om de hjälpte till tex med barnen. Skulle nog räcka för TS om de bara lämnade henne ifred en enda sekund.

Nog ska man kunna få vara i sin trädgård så mycket man har lust utan att bli ansatt av grannarna hela tiden, oavsett om grannarna också råkar vara släktningar?
    Man kan se människor som en tillgång utan att få hjälp av dem. 

Javisst ska man kunna vara det. Men hur mycket är ts i trädgården? Jag tycker för min del att det är intressant att veta om svärföräldrarnas utstickande huvuden och deras ställda frågor förekommer varje dag i timmar eller en eller två gånger per vecka under en kvart. 

Du verkar också vara en sådan där överdriven person - tror du på allvar att ts svärföräldrar inte lämnar henne i fred en enda sekund eller varför skriver du som du gör? Inte ens ts skriver så. 
  • Anonym (express)

Så dom får inte titta ut från sitt eget fönster? Ok,,,,

• Anonym (express)
    Men dom är väll nyfikna på vad du håller på med

Får dom inte finnas för dig eller? 
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Självklart vill man kunna vistas i sin trädgård utan att någon granskar varje steg man tar, och förmodligen tar varje chans till konversation. Enligt min åsikt är den rätta lösningen att flytta.

• Anonym (A)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2022-02-28 18:01:44 följande:
    Självklart vill man kunna vistas i sin trädgård utan att någon granskar varje steg man tar, och förmodligen tar varje chans till konversation. Enligt min åsikt är den rätta lösningen att flytta.
    Håller med
  • Anonym (express)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2022-02-28 18:01:44 följande:

Fast dom måste väll få titta ut genom sina fönster? Att ts är överhsyterisk och tar det som att man övervakar henne enbart för dom tittar ut ibland är väll hennes problem?
  • Anonym (det)
    Pope Joan II skrev 2022-02-28 17:34:12 följande:
    Man kan se människor som en tillgång utan att få hjälp av dem. 

Javisst ska man kunna vara det. Men hur mycket är ts i trädgården? Jag tycker för min del att det är intressant att veta om svärföräldrarnas utstickande huvuden och deras ställda frågor förekommer varje dag i timmar eller en eller två gånger per vecka under en kvart. 

Du verkar också vara en sådan där överdriven person - tror du på allvar att ts svärföräldrar inte lämnar henne i fred en enda sekund eller varför skriver du som du gör? Inte ens ts skriver så. 
    Det kan man absolut. Men du tog ett svar helt ur sitt sammanhang och reagerade på.
    Att inte se de psykon som TS beskriver som en tillgång är ju inte särskilt konstigt. Om de bidrog med något annat i tillvaron än att sitta och klaga och kommentera hade hon kanske kunnat se dem som en tillgång.
  • Anonym (express)
    Anonym (det) skrev 2022-03-02 13:59:25 följande:
    Det kan man absolut. Men du tog ett svar helt ur sitt sammanhang och reagerade på.
    Att inte se de psykon som TS beskriver som en tillgång är ju inte särskilt konstigt. Om de bidrog med något annat i tillvaron än att sitta och klaga och kommentera hade hon kanske kunnat se dem som en tillgång.
    Så man är psyko om man tittar ut genm sitt eget fönster? LOL ja du vet inte mycket du inte vännen 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (express) skrev 2022-03-02 15:19:54 följande:
    Så man är psyko om man tittar ut genm sitt eget fönster? LOL ja du vet inte mycket du inte vännen 
    Det är stoooor skillnad på att : ”titta ut genom sitt eget fönster  ”  bara rent allmänt för att se världen röra sig runt en och på att varje gång en granne ( samma granne varje gång) öppna samma fönster och mer eller mindre uttalat kräva redogörelse för denne grannes förehavande…
    sak samma om det skulle vara en granne man bor med ett staket/ häck emellan som kom fram till staketet för att prata/ kommentera varenda gång man går ut i sin egen trädgård….

att denna ” granne” råkar vara en släkting har ingen betydelse..alla  som bor i ett hus/ lägenhet måste ha rätt att gå ut i sin egen/ gemensam trädgård utan att någon annan avkräver en en förklaring till vad o varför man gör det man gör ….
    Jag förstår Ts känsla..det är ju som att sitta i fängelse när man ständigt blir övervakad på det där sättet !
Svar på tråden Hjälp mig innan jag går sönder