Anonym (Uppgiven och ledsen) skrev 2022-02-27 18:00:13 följande:
De är sjukskrivna och varje dag sitter de och kollar ut genom fönstret. tills jag går ut då öppnar de fönstret eller dörren och vill säga något. ifrågasätta var jag ska. vad jag gör. vad jag grejar med utomhus. osv
Fräser du ifrån då? Eller svarar du opch försöker vara trevlig, för att du är väluppfostrad och känner dig tvungen att vara tillmötesgående.
Det är absolut inte likvärdigt, men jag har en granne som beter sig ungefär som du beskriver dina svärföräldrar. han är ganska nybliven pensionär oich har nu all tid i världen att hålla koll på sina grannas förehavanden. Dessutom rätt svältfödd på sociala kontakter. Förra sommaren kunde vi inte vara ute en minut tuan att han dök upp och ville snacka eller lägga sig i nåt som vi häll på med. Även hos de andra grannarna (radhus) höll han på likadant. Min man som byggde en grej med altanen höll på att få psykbryt när grannen skulle lägga sig i varje detalj av bygget, helt oombedd.
I början var vi artiga och trevliga som man ju ska vara, men såsmåningom började vi vara mer och mer korta i tonen, låtsades att vi inte hörde has tjat, svarade knappt. Och till slut blev han lite mindre på. Men ärligt så fasar jag lite inför sommaren nu, att han ska ta nya tag och börja störa oss igen.
Så antingen är det väl att ni flyttar, pratar allvarligt med föräldrarna om hur jobbigt du tycker att deras sätt är (kan falla väldigt illa) eller fräser ifrån i stunden och gör dig obekväm för dem (kan också falla väldigt illa och det kan bli du som får ta skulden för situationen då).