• Anonym (Kyssemaja)

    När har man haft sex?

    Kan man säga att man har haft sex om man aldrig haft penetrerande sex med nån? Är man oskuld så länge man bara hånglat tex?

    Om man tex bara haft penetrerande sex utan hångel eller oralsex versus endast hånglat, haft oralsex och kyssts men aldrig haft någon i sig eller varit inuti en annan person. Vilken person har då haft mest sex? Vart går gränsen?

  • Svar på tråden När har man haft sex?
  • Anonym (Också kvinna)
    Anonym (A.) skrev 2022-03-01 09:47:14 följande:
    Det är en hinna, och en "krans" blir det först efter defloreringen, då flikarna i den sprängda hinnan lägger sig till rätta runt slidöppningen. 
    Varför envisas du med att använda ordet "sprängs"? Tror du att det sker en explosion inne i slidan vid första samlaget?

    Posta länkar till källor som bekräftar det du säger.

    "Defloreringen"? Du verkar ha en väldigt gammalmodig och konservativ syn på sex. Har du vuxit upp i en frireligiös församling?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 10:49:10 följande:
    Du har fel. Det är ett slemhinneveck och inte en hinna. Se t.ex. länken till umo.se. "Mödomshinna" är en utdaterad term som inte används längre. Det heter slidkrans nu. Men länka gärna till de medicinska källor som backar upp det du påstår. 

    Självklart kan det fortfarande göra ont vid första samlaget, eftersom slidkransen töjs ut. Som jag skrev kan slidkransen även spricka lite och då kan det så klart blöda.

    Det du skriver om när öppning saknas i slidkransen är helt irrelevant för frågan vi diskuterar. Att öppning saknas är inte ett normaltillstånd.
    Frågan ts vill ha svar på inte heller om man har en mödomshinna eller en "slidkrans".
    Så håll dig till ämnet innan du läxar upp andra.
  • Anonym (A.)
    EnAnonumius skrev 2022-03-01 10:16:18 följande:
    Då kanske du skall kontakta ungdomsmottagningen om att de sprider lögner då...

    https://www.umo.se/kroppen/snippan/det-finns-ingen-modomshinna/
    Ja, de GÖR ju det. Och RFSU och RFSL också. Det är del i en agenda. Tanken är fin: man ska avdramatisera detta med oskuld, och göra det mer jämställt mellan tjejer och killar (inget fysiskt tecken på killens könsorgan avslöjar om han är oskuld - då måste det vara lika för båda könen), och speciellt kanske ge flickor i hederskultur ett argument så att de inte ska bli mördade. Men det är likafullt lögner, sorry. 
  • Anonym (A.)
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 10:49:10 följande:
    Du har fel. Det är ett slemhinneveck och inte en hinna. Se t.ex. länken till umo.se. "Mödomshinna" är en utdaterad term som inte används längre. Det heter slidkrans nu. Men länka gärna till de medicinska källor som backar upp det du påstår. 

    Självklart kan det fortfarande göra ont vid första samlaget, eftersom slidkransen töjs ut. Som jag skrev kan slidkransen även spricka lite och då kan det så klart blöda.

    Det du skriver om när öppning saknas i slidkransen är helt irrelevant för frågan vi diskuterar. Att öppning saknas är inte ett normaltillstånd.
    Kosmetiskt språkbruk på politiska grunder, ger jag inte mycket för. JAG kommer alltid att säga "mödomshinna". 

    Men om du menar att det är en krans, som då på något sätt skulle bildas utifrån och in, alltså växa ut ifrån slidväggarna, och lägga sig i veck som bara täcker en liten del av slidan runt kanterna (eller hur föreställer du dig att den utvecklas embryologiskt?). Hur kan då ens hymen imperforatus uppstå? Du menar att vecken skulle växa ut ifrån slidans väggar, och sedan mötas i mitten och lödas ihop på något sätt till en openetrabel hinna? Med vilken mekanism då?

    Även missbildningar hos fostret har ju en förklaring, och den utgår ifrån den normala utvecklingen.
  • Anonym (A.)
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 10:53:24 följande:
    Varför envisas du med att använda ordet "sprängs"? Tror du att det sker en explosion inne i slidan vid första samlaget?

    Posta länkar till källor som bekräftar det du säger.

    "Defloreringen"? Du verkar ha en väldigt gammalmodig och konservativ syn på sex. Har du vuxit upp i en frireligiös församling?
    "deflorering" är en medicinsk term. Spelar ingen roll om det sker när flickan är 15 år och på en spritfest, eller hos en 30-årig jungfrubrud. Det heter "deflorering" i alla fall. 
  • Occam
    Anonym (A.) skrev 2022-03-01 12:57:21 följande:
    Kosmetiskt språkbruk på politiska grunder, ger jag inte mycket för. JAG kommer alltid att säga "mödomshinna". 

    DINA grunder är väl också politiska? Anekdotiska så kallade bevis i syfte att vidmakthålla en gammal berättelse, och ett missvisande språkbruk, som inte handlar om annat än att kvinnors sexualitet och dygd tillhör någon annan än de själva. DU arbetar aktivt för att sprida myter vars främsta historiska syfte är göra unga kvinnor till handelsvaror mellan släkter. 


    Och att vissa unga kvinnor upplever smärta och kanske uppvisar lite blod första gången gör det ändå inte till en heltäckande hinna med ett litet hål i ?

  • Anonym (Också kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-03-01 11:47:03 följande:
    Frågan ts vill ha svar på inte heller om man har en mödomshinna eller en "slidkrans".
    Så håll dig till ämnet innan du läxar upp andra.
    Detta var ju inget svar till TS, utan till en annan person i tråden. "Läxar upp andra"? Är något av det jag skrivit inkorrekt eller varför blir du så provocerad?
  • Anonym (Också kvinna)
    Anonym (A.) skrev 2022-03-01 12:57:21 följande:
    Kosmetiskt språkbruk på politiska grunder, ger jag inte mycket för. JAG kommer alltid att säga "mödomshinna". 

    Men om du menar att det är en krans, som då på något sätt skulle bildas utifrån och in, alltså växa ut ifrån slidväggarna, och lägga sig i veck som bara täcker en liten del av slidan runt kanterna (eller hur föreställer du dig att den utvecklas embryologiskt?). Hur kan då ens hymen imperforatus uppstå? Du menar att vecken skulle växa ut ifrån slidans väggar, och sedan mötas i mitten och lödas ihop på något sätt till en openetrabel hinna? Med vilken mekanism då?

    Även missbildningar hos fostret har ju en förklaring, och den utgår ifrån den normala utvecklingen.
    Vilka är dina grunder då? Du har fortfarande inte länkat till några källor som styrker det du säger. Det är väl dags att du gör det nu?

    Hur slidkransen bildas har jag öht inte pratat om. Den kallas slidkrans för att den har formen av en krans. Läs gärna Wikipedias svenska artikel i ämnet: sv.m.wikipedia.org/wiki/Hymen
  • Anonym (R)
    Anonym (Oskuldens tid) skrev 2022-02-27 18:28:02 följande:
    Om kvinnor inte hade orimliga krav på killar, och vore mer ödmjuka, så skulle killarna inte känna samma press.
    Håller med. Visste man att man aldrig skulle behöva oroa sig för att bli oattraktiv bara för att man är oskuld skulle pressen minska betydligt.
  • KimLinnefeldt

    Den vanligaste betydelsen av oskuld är att man inte haft penetrerande sex.

    Om man har mist sin oskuld så är allt könsumgänge att betrakta som sex, även oralsex och analsex.

    Det är två betydelser av sex som krockar här.

    Sen vad gäller mödomshinna och oskuld, så är det en gammal föreställning om att kvinnan måste vara orörd när hon gifter sig. Då fungerar "mödomshinna" som ett slags bevis. I vissa kulturer hänger man ut lakan med blodfläck på morgonen, för att visa att hon varit ren men nu inte är det längre. 

    Om hon gett sin oskuld till en man så äger han henne för alltid.

    Väldigt skönt att sådana sexistiska föreställningar håller på att försvinna.

    Mödomshinna finns inte, annat än undantagsvis. Man kan inte se på alla kvinnor om de haft penetrerande sex eller ej. 

  • Tecum
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 08:24:48 följande:
    Ingen är taskig eller nedlåtande mot TS. Jag håller med om att begreppet oskuld är meningslöst. Det finns inget taskigt över att tycka det. Du säger att du vill ha bort värderingen kring begreppet. Varför inte försöka få bort begreppet helt och hållet? Vad är det för fel med det?

    Sexuell erfarenhet har betydelse, ja. En del vill ha en partner med stor sexuell erfarenhet och en del vill ha en partner med liten eller ingen sexuell erfarenhet. Men att kalla det "oskuld" och lägga så stor vikt vid just kuken i fittan, finns det ingen anledning till. Vem har störst sexuell erfarenhet? En lesbisk kvinna som haft 20 sexpartners och varit sexuellt aktiv i 20 år, men aldrig haft en kuk i fittan, eller en heterosexuell kvinna som blivit penetrerad med kuk i fittan en enda gång? Det blir väldigt konstigt att kalla den första för oskuld, men inte den andra. Vad har man lärt sig om sex genom att ha blivit knullad i fittan en gång?
    Men du får ju inte bort begreppet genom att blunda för att det finns! Begreppet diskuteras och betyder något, inte bara i hederskulturer. Alla inläggen i tråden och den hetsiga debatten visar det. Det är en milstolpe i livet att ha sex för första gången, antingen du vill det eller inte. Och det handlar inte om slidkrans eller blod utan att ha penetrerande sex med en partner för första gången som ett steg mot vuxenvärlden. 

    Får jag fråga varför du är så negativ till begreppet oskuld och varför det är "meningslöst"? Du lägger ju en värdering i det genom att vilja blunda för att det finns och betyder något. Man får inte nämna det, alltså är det farligt, fult, känsligt, dömande eller något annat värdeladdat. Och då är vi med automatik tillbaka till att värdera den som är oskuld, eller inte är det.
  • Anonym (Också kvinna)
    Tecum skrev 2022-03-01 18:29:21 följande:
    Men du får ju inte bort begreppet genom att blunda för att det finns! Begreppet diskuteras och betyder något, inte bara i hederskulturer. Alla inläggen i tråden och den hetsiga debatten visar det. Det är en milstolpe i livet att ha sex för första gången, antingen du vill det eller inte. Och det handlar inte om slidkrans eller blod utan att ha penetrerande sex med en partner för första gången som ett steg mot vuxenvärlden. 

    Får jag fråga varför du är så negativ till begreppet oskuld och varför det är "meningslöst"? Du lägger ju en värdering i det genom att vilja blunda för att det finns och betyder något. Man får inte nämna det, alltså är det farligt, fult, känsligt, dömande eller något annat värdeladdat. Och då är vi med automatik tillbaka till att värdera den som är oskuld, eller inte är det.
    Men jag blundar ju inte för att det finns. Nu bygger du en halmgubbe. Om jag blundade för att det fanns, så skulle jag ju inte vilja ha bort det.

    Jag tycker jag har förklarat varför jag är negativt inställd till begreppet oskuld. Det är meningslöst för att det saknar mening. Det ger skenet av att det betyder något huruvida man har haft en kuk i sin fitta eller inte, eller huruvida man haft sin kuk i någons fitta, när detta i själva verket inte spelar någon roll. En kvinna är t.ex. inte dålig för att hon har haft samlag innan hon gifter sig, vilket man ju anser i vissa kulturer.

    Du säger ju själv att du vill ha bort värderingen i begreppet oskuld, men nu klagar du över att det anses fult och dömande att prata om oskuld. Hur ska du ha det?

    Varför är det så viktigt huruvida man har haft samlag eller inte? Varför är det viktigare än övrig sexuell erfarenhet? Varför har det större betydelse att en heterosexuell kvinna har haft samlag en gång, än att en lesbisk kvinna har haft sex tusentals gånger, utan att ha samlag?
  • Hotelliggaren

    Håller med Tecum o co. Oskuld är ett utmärkt ord för att beskriva att man inte knullat än. Tycker det går utmärkt att sätta epitetet på en kille oxo. Jag tex hade mkt sex innan jag miste oskulden, så som det är när man är ungdom. Tycker oxo att det finns ett värde i att beskriva det mer intima och närgångna sätt det innebär att "ligga" jämfört med snabb avsugning eller pullande i en busskur som det brukar vara i början. Så absolut: leve oskulden som betyder att man ännu inte knullat!

  • Anonym (Också kvinna)
    Hotelliggaren skrev 2022-03-01 19:20:18 följande:

    Håller med Tecum o co. Oskuld är ett utmärkt ord för att beskriva att man inte knullat än. Tycker det går utmärkt att sätta epitetet på en kille oxo. Jag tex hade mkt sex innan jag miste oskulden, så som det är när man är ungdom. Tycker oxo att det finns ett värde i att beskriva det mer intima och närgångna sätt det innebär att "ligga" jämfört med snabb avsugning eller pullande i en busskur som det brukar vara i början. Så absolut: leve oskulden som betyder att man ännu inte knullat!


    Så en lesbisk kvinna som aldrig blir penetrerad av en kuk blir aldrig av med oskulden? Jag är säker på att lesbiska kvinnor tycker att det sex de har med varandra är intimt och närgånget. Alternativet till samlag behöver inte vara en snabb avsugning eller pullande i en busskur.
  • Anonym (S)

    Att folk inte förstår hur oskuld är ett dåligt ord... Förvånad men samtidigt inte. Det går utmärkt att diskutera sexdebut eller om någon har sex eller inte med andra ord.


    Alla tjejer kan inte ens bli penetrerade om vi ska vara sådana. Det finns problem som gör att sex får vara andra saker men fortfarande sex såklart.

  • Tecum
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 18:51:08 följande:
    Men jag blundar ju inte för att det finns. Nu bygger du en halmgubbe. Om jag blundade för att det fanns, så skulle jag ju inte vilja ha bort det.

    Jag tycker jag har förklarat varför jag är negativt inställd till begreppet oskuld. Det är meningslöst för att det saknar mening. Det ger skenet av att det betyder något huruvida man har haft en kuk i sin fitta eller inte, eller huruvida man haft sin kuk i någons fitta, när detta i själva verket inte spelar någon roll. En kvinna är t.ex. inte dålig för att hon har haft samlag innan hon gifter sig, vilket man ju anser i vissa kulturer.

    Du säger ju själv att du vill ha bort värderingen i begreppet oskuld, men nu klagar du över att det anses fult och dömande att prata om oskuld. Hur ska du ha det?

    Varför är det så viktigt huruvida man har haft samlag eller inte? Varför är det viktigare än övrig sexuell erfarenhet? Varför har det större betydelse att en heterosexuell kvinna har haft samlag en gång, än att en lesbisk kvinna har haft sex tusentals gånger, utan att ha samlag?
    Men hur ska du få bort begreppet då? Enda sättet är ju att blunda, inte nämna det och låtsas att det inte finns.

    Ja det betyder något att man har sex och har haft sex! Kanske inte för dig personligen men absolut för de allra flesta. Att påstå något annat är att sätta rekord i att blunda... Se bara på alla trådar och inlägg som handlar om sex och vilket trauma det kan vara att inte haft sex. Och eftersom det är så viktigt behövs en beteckning för de som inte haft sex och oskuld får duga då det är så etablerat. Sen gillar jag inte ordet i sig, skuld... Är man skyldig när man haft sex, inte alls tycker jag. Men som sagt, alla känner till begreppet.

    Intressant med de lesbiska som du ser som oskulder. Om hon blivit påsatt med en strapon av den andra tjejen, är hon fortfarande oskuld? Eller måste det vara en penis? Duger fingrar för dig? De flesta är väl överens om att en tjej som aldrig haft sex men avvänder en dildo vid onani är oskuld. Så det krävs alltså en partner för att bli av med oskulden. 
  • Anonym (A.)
    Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 19:40:55 följande:
    Så en lesbisk kvinna som aldrig blir penetrerad av en kuk blir aldrig av med oskulden? Jag är säker på att lesbiska kvinnor tycker att det sex de har med varandra är intimt och närgånget. Alternativet till samlag behöver inte vara en snabb avsugning eller pullande i en busskur.
    Fast de homosexuella räknas inte i detta. De kan inte få vara med och deifiniera och förvränga och bestämma och förstöra precis allting, som har funnit sedan urminnes tider. Sorry. 
  • Anonym (A)
    KimLinnefeldt skrev 2022-03-01 14:15:19 följande:
    Den vanligaste betydelsen av oskuld är att man inte haft penetrerande sex.

    Om man har mist sin oskuld så är allt könsumgänge att betrakta som sex, även oralsex och analsex.

    Det är två betydelser av sex som krockar här.

    Sen vad gäller mödomshinna och oskuld, så är det en gammal föreställning om att kvinnan måste vara orörd när hon gifter sig. Då fungerar "mödomshinna" som ett slags bevis. I vissa kulturer hänger man ut lakan med blodfläck på morgonen, för att visa att hon varit ren men nu inte är det längre. 

    Om hon gett sin oskuld till en man så äger han henne för alltid.

    Väldigt skönt att sådana sexistiska föreställningar håller på att försvinna.

    Mödomshinna finns inte, annat än undantagsvis. Man kan inte se på alla kvinnor om de haft penetrerande sex eller ej. 
    Instämmer
  • Anonym (Dina mål)
    Anonym (A.) skrev 2022-03-01 21:39:23 följande:
    Fast de homosexuella räknas inte i detta. De kan inte få vara med och deifiniera och förvränga och bestämma och förstöra precis allting, som har funnit sedan urminnes tider. Sorry. 
    Låter som att de heterosexuella har varit i farten igen.
Svar på tråden När har man haft sex?