Anonym (Också kvinna) skrev 2022-03-01 08:48:55 följande:
Det heter inte mödomshinna, utan slidkrans, eftersom det inte är en hinna, utan ett slemhinneveck med öppning i (hur tror du annars att mensblodet kommer ut?). Att säga att den "sprängs" är också missvisande. Ingen explosion äger rum i slidan vid första samlaget. Slidkransen töjs ut och kan hos vissa även spricka lite. Frågan är dock varför du tycker att det spelar så stor roll om en kvinna har en uttöjd slidkrans eller inte.
Fast det där är ju inte sant. Jag kommer ju själv ihåg hur ont det gjorde och hur mycket det blödde. En muslimsk svärmor skulle ha varit stolt över mig! :)
Mensblodet kommer ut p.g.a. det finns ett litet hål mitt i hinnan, som är avsett just för det. Hålet görs under fosterstadiet med s.k.
apoptosis, d.v.s. programmerad celldöd. Men ibland missar Naturen det, och då finns inte hålet (det kallas
hymen imperforatus) när flickan föds, och det upptäcks i såfall när flickan får väldigt ont i magen någon gång runt 11-14 år. Det beror på att mensblodet inte kan komma ut, och livmodern fylls upp av det.
Då måste läkaren skära bort en del av mödomshinnan, men han brukar då fråga om flickan tycker att det är viktigt att det märks att hon är oskuld, när hon ska ha sitt första samlag i framtiden. I så fall gör han bara ett litet snitt. Jag råkar känna till de här sakerna.