• Mangosmottie34

Förskolan föräldraledighet

Vårt första barn blev 14 månader och började förskolan. jag var då höggravid så pappan skötte inskolning och hämtning/lämning. Vårt andra barn föddes och jag blev föräldraledig vi fick nyligen förskoleplats till tvåan på samma förskola. Personalen stod i chock att vår första hade ett syskon helt hysteriska, de och vi hade tydligen missat att man inte fick ha barn mer än 15/30 tim per vecka pga att jag var föräldrarledig. Vi har aldrig hämtat med vår 1 åring med bebis eftersom förskolan ligger 2 min bort å någon alltid varit hemma med bebis. Dom vart jättearga att de missats. Vi har haft heltid och trodde de va så man hade det. 

visste inte ens att man ska meddela om man får ett bebis. Har det hänt någon annan?

• Svar på tråden Förskolan föräldraledighet
  • Marie7
    jeanette02 skrev 2022-02-27 10:30:48 följande:
    Bara helt förbluffande att skattepengar går till föräldraledigas barn på heltidsförskola. Slöseri. De barn som verkligen behöver vara på fsk ska ha tiden och resurserna. Att man kan behöva 15 - 20 timmar ja, särskilt för lite äldre småbarn det är en sak. 
    Tyvärr är det ju våra politiker som bestämt detta, men håller med. 
  • Jemp
    Arlene skrev 2022-02-27 09:58:12 följande:

Vad konstigt så här står det om man läser på Stockholms kommuns hemsida angående förskola.

Är du föräldraledig för syskon har det äldre barnet rätt till förskola maximalt 30 timmar i veckan.

Nu är mina barn stora men det här gällde även när mina barn gick på förskola.

15 timmar har alla rätt till. Vissa kommuner har beslutat 20 eller 30 timmar. Stockholm hade ett par år heltid men inte längre.
  • Hallonpaj83

Oj är detta en seriös tråd? Hur kan man vilja lämna bort ett så litet barn frivilligt till en förskola, när man är hemma med dess syskon? Dessutom under långa dagar. Många vittnar om förskolor som har dåliga förutsättningar för barnen, de små har bristande omsorg och tillsyn pga för stora barngrupper och få pedagoger. 
    mitt barn är över 2 år nu och jag vill helst inte sätta in henne nånstans förens hon har fyllt 3.

• nnnnnnnn
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-26 23:54:13 följande:
    Fick ni? Intressant, det var det jag undrade vems ansvar detta låg på..  mycket märkligt men ändå tycker 15 timmar är helt otroligt lite när pappan endast får vara hemma och hjälpa 10 dagar i början.. vår bebis var vaken hela nätter i början och ett åringen vaknade tidigt och var svår natta på kvällarna. På förskolan hade vårt barn vila mellan 12-14 så det fanns mycket energi till sena kvällar. 
    Pappan har lika stor rätt som mamman att vara hemma heltid under barnets första 18 månader, så att pappan bara har rätt att vara hemma 10 dagar är inte sant.

• ElaineBenes

Men nej! Förskolan är inte till för att avlasta familjer som utökas, eller mammor som sover dåligt.
    Den är till för att föräldrar ska kunna arbeta och försörja sig. 
    De är hårt belastade som det är och för mig provocerar det mest att du anser att resurserna inte ska gå till det som de behövs. Hur kan du dessutom ha missat att förskolan gått på knäna under pandemin och att flera kommuner (om inte alla?) uppmuntrat föräldralediga att ha sina barn hemma.b

• Mangosmottie34

Vi hade vårt barn på förskolan och hur arga än människor är över det så kan vi dra tillbaka tiden. Vi har haft det och nu går båda barnen på förskola. Vi mår bra och barnen mår bra. Bra att ni som vill ha två barn hemma haft det och att ni som är nöjda med 15 timmar fått det. Jag tycker man ska vara glad om man ändå själv fått det man önskat så finns väl inga bekymmer.

• Äppelskrott
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-27 16:30:46 följande:

Vi hade vårt barn på förskolan och hur arga än människor är över det så kan vi dra tillbaka tiden. Vi har haft det och nu går båda barnen på förskola. Vi mår bra och barnen mår bra. Bra att ni som vill ha två barn hemma haft det och att ni som är nöjda med 15 timmar fått det. Jag tycker man ska vara glad om man ändå själv fått det man önskat så finns väl inga bekymmer.

Så du önskade att ha ditt barn där heltid? Trots att du gick hemma? 
  • Gasellen87
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-27 16:30:46 följande:

Fast ni har ju egentligen inte ?fått? det ni önskat. Ni har ju aktivt valt att ?missa? vad som gäller. har ni ingen informationskanal för förskolan? Där borde ni ju fattat att det är ett visst antal timmar som gäller och att ni då borde reagerat. Kan förstå att förskolan bli upprörd då ni ju faktiskt haft något ni inte har rätt till.. 
  • Melii

Vet ej hur det är möjligt att missa något sådant men detta känns otroligt. Synd också att olika kommuner har olika regler men här jag bor är det 15 timmar per vecka som gäller och man är verkligen hård med detta. Tror ej det finns någon förälder jag pratat med som har missat att syskon inte har rätt till heltid på förskola då man är föräldraledig förutom personer som nyligen flyttat till Sverige. Du är nog den första jag läser inte visste om detta. 

Svar på tråden Förskolan föräldraledighet