• Mangosmottie34

Förskolan föräldraledighet

Vårt första barn blev 14 månader och började förskolan. jag var då höggravid så pappan skötte inskolning och hämtning/lämning. Vårt andra barn föddes och jag blev föräldraledig vi fick nyligen förskoleplats till tvåan på samma förskola. Personalen stod i chock att vår första hade ett syskon helt hysteriska, de och vi hade tydligen missat att man inte fick ha barn mer än 15/30 tim per vecka pga att jag var föräldrarledig. Vi har aldrig hämtat med vår 1 åring med bebis eftersom förskolan ligger 2 min bort å någon alltid varit hemma med bebis. Dom vart jättearga att de missats. Vi har haft heltid och trodde de va så man hade det. 

visste inte ens att man ska meddela om man får ett bebis. Har det hänt någon annan?

• Svar på tråden Förskolan föräldraledighet
  • Äppelskrott
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-27 09:05:11 följande:

Jag kan inte förstå att många tar illa upp när det har varit valfritt tidigare. Det är väl bra att det passade oss som familj och många andra när den möjligheten fanns. Det var trots allt inte för längesen som man fick ha barn fler timmar än 15. Att många vill bara ha sina barn 15 timmar i förskolan och tycker att det är de bästa så är det jättebra och de är just vad de föräldrarna vill. Alla är olika och för de som vi tyckte det var perfekt lämna i samband med att mannen gick till arbetet så tycker jag möjligheten var bra. 

Frågan är varför du vill ha ditt barn på förskolan MER än 15 timmar när möjligheten finns att han/hon istället kan vara med dig och sitt syskon? 

Hur långa dagar hade ditt barn? 7-16? 8-16.30? 

Inte ens jag, som vuxen, vill vara ifrån min familj så mycket. 
  • emma enhörning
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-27 09:05:11 följande:

Jag kan inte förstå att många tar illa upp när det har varit valfritt tidigare. Det är väl bra att det passade oss som familj och många andra när den möjligheten fanns. Det var trots allt inte för längesen som man fick ha barn fler timmar än 15. Att många vill bara ha sina barn 15 timmar i förskolan och tycker att det är de bästa så är det jättebra och de är just vad de föräldrarna vill. Alla är olika och för de som vi tyckte det var perfekt lämna i samband med att mannen gick till arbetet så tycker jag möjligheten var bra. 

Jag, och barnens pappa, såg möjligheten att få vara med våra barn! När vi arbetade var barnen på förskola, utan den hade vi inte klarat oss, men var vi hemma/lediga så var barnen med oss. Så naturligt och självklart!
  • Mangosmottie34

?Heltidsreformen som infördes december 2016 gjorde att föräldralediga med barn på förskolan fick frihet att lägga barnens schema upp till 60 timmar i veckan, inom förskolornas ramtider klockan 6.30-18.30.

Det fanns alltså ingen gräns på 40 timmar utan många barn till föräldralediga hade längre dagar än så.?

Detta har ju gällt till 1 februari 2019 i stockholm. Nu hade vi barnet på
    förskolan från 07.30-08 till 15.30-16 jag tycker det inte alls är märkligt. Såg att vissa kommuner har 30 timmar vissa 15 timmar. Är det också hemskt att lämna 30 timmar då? Borde alla helst ha 15 enligt er som blir arga eller tycker ni inte barn alls ska ha förskola? Isåfall får ni ha barnen hemma och avstå det erbjudande som er kommun har. Tycker det är mycket märkligt tänkt.. men har man möjligheten så är det jättebra. Alla familjer är olika sen hur man kan ta illa upp är ens egna problem om man är nöjd med det man faktiskt har själv. Det finns andra undantag idag barn till sjukskrivna som är hemma med bebis som många använder vilket är helt rätt tycker jag. 

• jeanette02

Så i Stockholm, det kunde man ju förstå. Jisses. Man anses kanske inte vara kapabel förälder där. 

• Mangosmottie34

Så illa kommentar att döma ut så många föräldrar. Du vet inte ens hur olika familjer ser ut eller har det. Man ska inte gå på varandra och jag tycker att det är jättebra att de som vill lämnar på förskolan och att de som inte vill inte gör det. Vi har i alla fall skolat in båda nu och är klara med ledigheten så har inte så mycket tillägga i tråden än att vi blev missade om informationen. Visste inte att många skulle bli så upprörda över det. Jag tycker kommunen skulle inhämtat informationen från f kassan och meddelat oss. 

• Äppelskrott
    Mangosmottie34 skrev 2022-02-27 09:30:38 följande:

Så illa kommentar att döma ut så många föräldrar. Du vet inte ens hur olika familjer ser ut eller har det. Man ska inte gå på varandra och jag tycker att det är jättebra att de som vill lämnar på förskolan och att de som inte vill inte gör det. Vi har i alla fall skolat in båda nu och är klara med ledigheten så har inte så mycket tillägga i tråden än att vi blev missade om informationen. Visste inte att många skulle bli så upprörda över det. Jag tycker kommunen skulle inhämtat informationen från f kassan och meddelat oss. 

Jag undrar mest vilken sten man levt under där man totalt har missat detta. 
  • mamma 86

Man tar naturligtvis själv reda på reglerna. Det räcker inte med att tro utan ni borde tagit reda på vad som gäller i nutid.  Kommunen har bättre saker för sig än att göra föräldrarnas jobb. Jisses! 
  • Arlene

Vad konstigt så här står det om man läser på Stockholms kommuns hemsida angående förskola.

Är du föräldraledig för syskon har det äldre barnet rätt till förskola maximalt 30 timmar i veckan.

Nu är mina barn stora men det här gällde även när mina barn gick på förskola.

• Arlene

Vill även tillägga att om man som föräldraledig ville utnyttja 30 timmar i veckan gällde det att man fick ha det äldre barnet/barnen på bestämda tider, det som gällde var:
    Mån-torsdag mellan kl. 9.00 - 15.00, det var dom tiderna som gällde.
    Inte tidigare eller senare (om inget hänt förstås) och aldrig fredagar.

• jeanette02

Bara helt förbluffande att skattepengar går till föräldraledigas barn på heltidsförskola. Slöseri. De barn som verkligen behöver vara på fsk ska ha tiden och resurserna. Att man kan behöva 15 - 20 timmar ja, särskilt för lite äldre småbarn det är en sak. 
Svar på tråden Förskolan föräldraledighet