• Thasz

Gravid med bf november 2022

Vecka 12 nu och unnade mig att köpa graviditetsbyxor. Bästa valet jag gjort på länge!! Så sköna och så slipper man trycket mot svullna magen (avsett orsak till svullnaden). Fick nyss order om att käka järntabletter varje dag utöver min vanliga multivitamin som innehåller drygt 100 % av RDI så räknar med mer förstoppning och svullenhet framöver. Tungan ute

• Thasz
    Värmekudde skrev 2022-05-02 13:25:07 följande:

Var på KUB idag och allt såg bra ut! Ultraljudsbarnmorskan var så underbar, proffsig och övertygande om att allt kommer gå vägen, att barnet såg frisk ut och växer precis som den ska. Hon tryggade verkligen mig i att släppa oron. Känner mig överlycklig!SkrattandeVi kunde se mycket mer nu på ultraljudet jämfört med sist. Blev också framflyttad med några dagar. Känns så verkligt nu!
    Bebisen låg och sov/vilade så jag fick hoppa runt lite för att den skulle vakna och flytta på sig så att barnmorskan kunde mäta nackspalten. Den började sparka, göra kullerbyttor och röra på armarna Haha

Åh så spännande!! Grattis! Var din partner med också? Vi ska ha KUB-ultraljud nästa vecka (kommer vara i 12+5) och jag ser fram emot det något absurt mycket (första gången vi får se barnet)! 
  • Thasz
    Pico skrev 2022-05-02 18:26:40 följande:

Värmekudde - sååå roligt Solig jag har Kub på tisdag nästa vecka, så spänd!! Eftersom du också väntar ditt första barn, har du börjat känna någon förändring i magen? Jag själv är sjuuuukt svullen om magen, inga byxor passar Skrikandes så jobbigt också när man försöker dölja det på jobbet? skönt att du kan berätta Drömmer

Första barnet här också, läste någonstans att det för förstagångsföderskor inte syns på magen förrän vecka 20, och tänkte att det ju var rätt lugnt då. Men precis som för dig passar inga byxor, magen är ju så svullen. ???? Köpte däremot supersköna mammajeans på hm. De hette ngt i stil med mama mom jeans.
  • Thasz
    Holy93 skrev 2022-05-09 10:32:55 följande:

Var på KUB ultraljud idag och allt såg bra ut! Bebisen mätte en dag äldre än vad vi trott, så 12+6.
    Jag fick någon slags känsla när jag såg lilla knytet rulla omkring därinne, det känns verkligen som pojke nr 2! Jag är nog gjord för att bli en pojkmamma Skrattande

Åh så kul! Grattis till att allt ser bra ut! Jag har mitt KUB ultraljud på torsdag och är väldigt nervös även om jag ser fram emot det så oerhört. Jag har inte gjort något VUL så det blir första gången vi ser barnet. Tror däremot att bf kommer bli framflyttad fyra dagar till 23/11, har vanligtvis en cykel på 32 dagar, men eftersom jag tog ut spiralen månaden innan så utgick bm ifrån 28 dagar.
  • Thasz
    Pico skrev 2022-05-10 19:33:20 följande:

Vad kul att se att det är ett par som fått positiva besked Solig Vi fick idag se vår lilla krigare på KUB och fick låg sannolikhet och bara goda besked så nu försöker vi verkligen tro på att detta ska bli av Hjärta

Åh kul, grattis! Solig
  • Thasz

Det gick bra här med, och sannolikheten hamnade på 1:20 000 så jag är nöjd. Framförallt var det helt fantastiskt att se bebisen för första gången! Blev däremot till min stora förvåning bakåtflyttad två dags till bf 17 nov, jag hade kanske inte så bra koll på ägglossningen som jag trodde. Graviditet i all ära, men jag är glad över att få tidigare bf även om det bara är två dagar. Tungan ute

• Thasz
    soanho skrev 2022-05-12 16:40:40 följande:

Idag har vi fått se lillkillen igen :) Han rörde mycket på sig och låg och sög på sin tumme emellanåt, jättegulligt Hjärta Allting såg jättebra ut och jag blev bakåtflyttad två dagar, så ny bf är 1 november. 

Åh så gulligt!! Hjärta Hur vet ni kön redan nu? Förvånad Kunde ni se det på ultraljudet?
  • Thasz
    zarizael skrev 2022-05-15 10:17:18 följande:

Jag kan oxå känna bebisen röra sig ibland. Utan tvekan några dagar nu. Från 15+0 så har jag känt längre sammanhängande stunder och inte bara något slag som man undrar, var det där bebis eller tarmarna. Framförallt på kvällen när man sitter ihopkurad i soffan kan den lille ha gympa. En gång kändes det som om den slog en kullerbytta eller trillade där inne. Stor dunk lixom haha

Det känns som snabba lätta slag, eller som om något fladdrar där inne. Ibland drar den en arm eller ben mot livmodern, det är tydligare än fladdret. I början är det så likt när tarmarna rör sig så du inte vet vilket det var. Men eftersom lillen växer och det blir hårdare/längre perioder så kommer du förstå att det varit barnet du känt tidigare oxå. 

Första kände jag tydligt vid 17+ typ
    Om man har moderkakan i framkant kan det dröja betydligt längre innan man känner något. 

Någon annan vars livmoder är enorm? Jag är 15+ nu och livmodern går upp till strax under naveln. Så stor brukar den ju vara när man gör RUL. Visst det är fjärde ungen men med tredje var den inte så stor så fort. Tur jag varit på kub o sett att det är en där inne. Annars hade jag funderat haha

Hur känner man ens livmodern? Jag känner inget ?nytt?, men ungen mätte till 7 cm på KUB-ultraljudet så det känns som att livmodern då ändå borde vara lite ovanför blygdbenet.Tungan ute Vad spännande att din livmoder är så stor, du väntar inte trillingar? Flört

Vad kul att ni är flera som redan känner bebisen, jag är avis! Jag är i vecka 14 (13+3) och kände en ?ny? ganska obeskrivlig rörelse igår som kändes lite som en ?dutt?. Det är säkert magen i övrigt, men jag kan ändå inte låta bli att fundera (hoppas) på att det var bebisen.
  • Thasz

Vi kunde inte låta bli och testade att skicka in våra KUB-bilder till Early glimpse. Jag är själv lite småskeptisk, och kan inte hitta några omdömen alls om företaget men vi såg det ändå som en kul grej att testa. :p
  • Thasz
    Holy93 skrev 2022-06-02 12:49:36 följande:
    Låter som en jättebra idé! Du får gärna pma mig om du fixar en :)
    Samma här! 
  • Thasz

Jag har i alla fall märkt av minskade fosterrörelser när det varit väldigt varmt ute, blev lite nojig i början men har börjat släppa det. Min vilding rör sig dock extremt mycket en vanlig dag enligt mig. Tungan ute Är i vecka 21+4 nu, men har känt ofta (och kraftigt) sedan vecka 18. I början så längtade jag efter att få känna, men nu vill jag mest kunna sova ifred ibland. Oskyldig

En helt annan sak, har ni funderat på namn? Jag har haft två (flick)namn som jag älskat sedan flera år tillbaka, men nu ser jag verkligen i ALLA bf-grupper på facebook att många tänkt döpa sina barn till samma. Namnen känns inte lika speciella och fina längre av den anledningen. Bryr ni er om sådant?

• Thasz
    zarizael skrev 2022-07-16 21:00:41 följande:

Här glömmer jag bort att jag är gravid hela tiden. Och så får man en karatespark inifrån och hoppar nästan högt. Vad var det. Ja, just ja haha. Vääääldigt olika rörelsemönster här från dag till dag. Oftast party i magen när man vill vila, haha. Men mini börjar bli stark nu. Jösses så det sparkas ibland. Hela magen hoppar. 

Vila på rygg brukar gå bra en stund sedan känner jag mig konstig i huvudet då ungen trycker mot blodkärlen plötsligt. Har lågt blodtryck så är lite känslig. 

Namn ja. Helt övertygad om att det är en kille o har ett namn som fastnat. Men storebrors namn valde vi när vi väntade äldsta och ändå var han mest lillebror första tiden. Tar en stund för namnet o sätta sig o kännas naturligt för mig. 

Letar begagnad vagn. Vill ha stora hjul fram då små hjul inte funkar här uppe i snön. Så har någon tips så hit me ;)

Jag är lit tvärtom, kan inte sluta tänka på att jag är gravid. Kanske beror på att det är första barnet, men även här är det party i magen när man vill vila. ????

Vad gäller vagn så letar jag också vagn med stora framhjul. Jag bor förvisso i Uppsala men vi går mycket på skogsvägar och grus. (Familjen skogsmulle här). Jag har fått tips på Emmaljunga nxt90, men den är svindyr även begagnat och vi hade väl tänkt oss en begagnad vagn på max 2000 (men helst 1000-1500). ???? Sambon säger att han tror på att vi kommer använda bärsele/sjal rätt mycket oavsett eftersom det är så mycket terräng, och att det då kanske inte är så viktigt med en terräng-/skogs-/grusvänlig vagn. Men jag tänker att det finns en begränsning i hur mycket man vill/orkar bära. 
  • Thasz
    EliMil skrev 2022-07-19 21:14:53 följande:

Fler med bebisar som ändrat dygnsrytm?
    Jag som precis börjat känna mig lite trygg i att min lilla mår bra då jag hade lärt mig att hon rör sig mycket på kvällen vid 19-21. Då somnade jag kunna vid 21 trygg och glad. Men nej då nu ska hon ändra sig och vara vaken senare. Så nu behöver jag ligga vaken till 22minst för att känna henne ordentligt. Då blir man ju orolig på nytt när man inte känner henne lika tydligt. Jag somnar oftast innan 22, men nu har jag hållit mig vaken några dagar för att kunna känna henne så jag kan sluta oroa mig hela tiden. 

Min verkar inte ha någon dygns öht. Drömmer Har försökt luska ut någon men det enda ?samband? jag hittat är väl att hon rör på sig mer efter att jag druckit kaffe/ngt väldigt kallt, och när jag böjer mig fram (det är som att hon sparkar ilsket tillbaka när det blir trångt, haha). Plus att hon sparkar mindre de dagar då det är väldigt varmt ute. Men å andra sidan så är hon väldigt livlig, så känner henne ofta varje timme, och det kanske gör det svårare att upptäcka mönster. Obestämd
  • Thasz
    EliMil skrev 2022-07-20 22:51:55 följande:
    Hihi vilken liten busunge du har ?
    Så skönt med en livlig krabat, tänker att det skänker lite trygghet även om man ibland då kanske vill ha lite lugn och ro ;)

Haha jo men så är det ju. Ibland kan jag sura lite när jag inte kan sova för att hon lever lajf, men för det mesta är jag tacksam. Igår/imorse så kände jag henne inte på många timmar i sträck och fick lite panik (v 23+1 nu), så nu när hon började sparka igen så blev jag väldigt tacksam. 

Du tror inte ditt barns förändrade dygnsrytm kan bero på värmen? Här är det iaf mindre rörelser när det är varmt (precis som nu), och börjar återgå till det normala när jag druckit typ en halvliter med resorb och kylt med mig lite. 

• Thasz
    Bebis2021 skrev 2022-07-21 12:25:45 följande:

Jag fick göra ett extra ul igår och allt såg bra ut, bra med fostervatten samt bra flöde i navelsträngen, dock var bebis på -19% i storlek och plus/minus 15% följer dom inte upp och räknas som helt okej, så jag var precis på gränsen enligt läkaren, men därför ville hon för säkerhetsskull att jag kommer tillbaks om två veckor för att kolla igen, hon sa även att bebis var väldigt livlig i magen vilket försvårade mätningen, men man kan ju såklart inte låta bli att oroa sig. Någon här som gjort TUL någon gång och legat lite under medel? Jag har googlat och verkar ju ändå reda ut sig och gå bra för de flesta, men alltid skönt å höra andras erfarenheter.. bebis har ju alla andra uk följt exakt kurva utifrån vilken vecka jag varit så blev som lite förvånad, denna gång var en annan som mätte vet inte om de kan ha betydelse... nåja skönt dom håller koll men eftersom jag haft ma där bebis dog pga proppar I moderkakan blir man lite nojig... :/

Inte varit med om samma själv då detta är min första graviditet, men jag håller tummarna för att det ser bra ut på nästa ul. Hjärta  
  • Thasz
    Loppster skrev 2022-07-28 16:10:22 följande:

Är det någon som haft covid under graviditeten? hur gick det för er? Är i v23 och misstänker att jag har covid. Min kollega Kände sig dålig i tisdags när vi jobbade ihop och tog ett positivt test. Idag har jag med fått samma symtom som henne men negativt test. Ska ta ett nytt imorgon men antar att jag blivit smittad. 

Aouch! Jag har haft covid två gånger under graviditeten (trots tre sprutor). Tyst Första gången var runt vecka 8 tror jag, och senast för ca två veckor sedan i vecka 23. Kände mig ?influensig? första gången, hostade, hade feber, och var extremt trött. Sist i vecka 23 så mådde jag rätt bra, hostade lite och hade lite ont i halsen men i övrigt märkte jag inte av det så mycket. Var mest nojig över att det skulle ha konsekvenser för barnet eller graviditeten. 

Hoppas att du inte har Corona, eller att det åtminstone blir lindrigt. Hjärta

Svar på tråden Gravid med bf november 2022