• Thasz

Gravid med bf november 2022

Jag testade förresten Postafen igår och det gav ingen effekt whatsoever, inte ens trött. Haha, det var som att jag käkat ett sockerpiller. Däremot så hade jag en peak i illamåendet 1,5 h efter att jag tog det. 

• Thasz
    Grodan90 skrev 2022-04-03 09:28:23 följande:

Imorgon ska jag på ultraljud och se bebis första gången! Så nervös Obestämd

Wow, vad spännande! Vilken vecka är du i? Glad
  • Thasz

Nu har jag börjat spy också, hittills har jag ?bara? mått väldigt illa.

Jag käkar däremot mediciner varje morgon, och är lite osäker på hur det funkar ifall jag kommer spy ofta framöver. Känns som att kroppen inte riktigt hinner ta upp dem? Någon annan som varit i samma sits, hur har ni löst det med att kroppen ska hinna ta upp medicinen innan man spyr? Det enda jag kan komma på är kanske att man ställer klockan på typ 5.00 på morgonen, käkar medicin och sedan somnar om. Då borde kroppen ändå få några timmar?

• Thasz
    emphz skrev 2022-04-11 12:36:13 följande:

Tack för all omtanke!! 

allt såg fint ut idag, nämen ni förstår inte vilken lättnad. Bebis i rätt storlek med fin hjärtaktivitet. hematomet har minskat, de kan inte säga hur länge jag kommer blöda men allt går åt rätt håll!! Finns hopp om novemberbebis alltså Hjärta

Åh så underbart!! ??
  • Thasz
    soanho skrev 2022-04-13 08:30:30 följande:

Jag har väldigt lite symtom och det har varit så hela tiden, jag är i v. 10+5 nu. Mina bröstvårtor är lite ömma till och från och jag är väldigt trött och hungrig hela tiden + svullna fötter, men utöver det känner jag ingenting direkt. De senaste dagarna har jag dock mått lite illa på morgonen men jag tvingar i mig mat och då gör det över väldigt snabbt. Jag är på Bali just nu så jag tror att illamåendet till stor del kan bero på värmen och vätskebrist också. Är det någon som ska göra NIPT-test eller KUB-test? Jag ska göra NIPT-test imorgon här på Bali. Det känns lite nervöst att göra det här men det ska nog gå bra. Ta hand om er! Hjärta

Om det erbjuds så kommer vi köra KUB, men jag har inte fattat än ifall vi kommer bli erbjudna att göra det. Är i 8+4 nu, och kommer träffa bm om två veckor så vi tänkte fråga henne då. 

Coolt med Bali! Bor du där eller reser du?
  • Thasz

Så avis på er!! Vad kul och härligt att se att allt är bra. ???? Har inte gjort något vul eller kub, så har egentligen ingen aning om det lever någonting därinne. 

• Thasz
    ANMAELHO skrev 2022-04-23 20:23:38 följande:

Godkväll! 

Är i vecka 9+0 nu och har de senaste veckorna upplevt att hjärtat slår väldigt hårt några gånger per dag. inte nödvändigtvis snabbare bara dunkande. En ganska obehaglig känsla. 

Barnmorskan lät inte överdrivet orolig då mina värden var helt okej. Så jag är väl inte jätteorolig heller. 
    Men en konstig grej och är bara nyfiken om nån annan känner igen sig :) 

Jag har haft så regelbundet sedan ca vecka 5, samt även väldigt hög vilopuls (gick stadigt uppåt från 65 i snitt till 87 på två veckor, och har legat där sedan dess). Skulle tydligen inte vara helt ovanligt enligt min bm.
  • Thasz

Förresten, är det någon som har koll på hur föräldrapenningen beräknas? Jag står i valet och kvalet om jag ska jobba extra i sommar eller inte.

Jag vet att föräldrapenningen baseras på SGI, och att denne baseras på tidigare inkomst från 6 månader (iaf om man i mitt fall har varierande inkomst varje månad). Så långt känns det relativt lättförståeligt (om jg fattat det rätt).

Men jag har så för mig att jag läste någonstans att SGI inför föräldrapenningen beräknas utifrån 6 månader fram till 6 månader innan graviditeten. Dvs, att de sex sista månaderna innan bf inte räknas in. Då känns det någonstans lite onödigt för mig att jobba extra i sommar för att öka föräldrapenningen. Jag kan däremot inte hitta vart jag läst sett någonstans, samtidigt som det känns lite smått orimligt att SGI ska beräknas på de sex månaderna innan bf eftersom man kanske inte orkar jobba lika mkt pga graviditet.

• Thasz
    Värmekudde skrev 2022-04-24 20:10:44 följande:
    Välkommen till gruppen!:)

Är det någon i gruppen som har börjat få mage redan vid vecka 11-12? Längtar verkligen till att magen ska börja växa lite mer! 
    Haha, vill inbilla mig det men tror att det snarare är uppblåst mage (och förstoppning) som gör det.

Jag har inte gått upp något än, men samtidigt så är det bara mina löpartights och vandringsbyxor som fortfarande sitter skönt över magen. Alla mina jeans sitter så tight! Men tror som sagt inte att det är bebismage utan snarare annat, längtar tills jag får en synlig mage. Du då?
  • Thasz
    Bebis2021 skrev 2022-04-27 07:15:36 följande:

Jag var på inskrivning hos bm i måndags och fick även lämna prover, hade ferritin på 53, tror lägsta gränsvärdet låg på 25 eller nå, kanske kan vara en orsak till att jag är fruktansvärt trött och håller på somna framför jobbdatorn på eftermiddagarna, är de någon annan som kollat sitt ferritin? Enligt bm var de något nytt att man skulle börja med det. Har fått uk bokat om lite drygt två veckor, längtar verkligen samtidigt som de känns väldigt läskigt då jag så många gånger fått negativa besked vid ul, men fortsätter hålla tummarna å hoppas att de är vår tur nu helt enkelt..

Här i Uppsala är gränsvärdet 13 if. Jag har tidigare alltid hamnat precis under men hr kört massa järn nu och är äntligen över gränsen! I testet som togs i veckan så hade jg 35. Jag hade däremot lågt hemoglobin-värde så rekommenderas att fortsätta köra järn.
Svar på tråden Gravid med bf november 2022