• RH93

Gravid med bf november 2022

Idag (7+5) var vi på VUL hos ivfkliniken som visade en perfekt liten cashewnöt med ett hjärta som slog och mätte  till 15mm. Känns fortfarande lite overkligt men nu vågar jag tro på det lite mer. Om en vecka har vi nästa besök hos barnmorskan :) 

• RH93
    Positiv94 skrev 2022-04-01 13:44:34 följande:

Hej alla krigare! 

jag har varit med och läst i tråden sen start nästan och är så redo att va delaktig nu! 

har genom ivf nu äntligen fått bekräftat (igår) att de slår ett till hjärta i mig. har ma i bagaget och är så otroligt tacksam att jag kommit så långt. Dock har mitt konstanta illamående sen v 7 varit ett stort hinder För mig psykiskt då det kickat igång ångest och panikattacker :( men går in i v9 imorgon och håller tummarna att de släpper snart !  Oj mycket info nu ser jag men är SÅÅ taggad!! BF 11/11 Hjärta

Grattis. Så skönt att allt såg bra ut. Förstår så din känsla, vi hade också vul i veckan :) 
  • RH93

Det går tyvärr inte att citera men jag svarar på frågan om föräldrapenning ovan :) tyvärr är beräkningen av SGI inte riktigt så simpel, särskilt när man inte har samma månadsinkomst hela tiden utan t.ex kan jobba extra som du skriver.

För det första är själva grunden för föräldrapenning detta (från FKs hemsida)
    "För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 300 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga."

Sedan är uträkningen av SGI egentligen en uppskattning av kommande inkomst, vilket ofta kan bli förvirrande då man tänker tvärtom. Det man försöker göra vid SGI-beräkning är att få en så bra uppskattning som möjligt på vad personens årsinkomst skulle vara utifrån kommande inkomster. Därmed kan man titta på kommande 6 månader, och inte bakåt. Detta är givet enklare om man t.ex har en fast anställning och vet att lönen är 30.000 varje månad som kommer. Om man har olika inkomster varje månad eller vissa perioder eller flera olika jobb är uträkningen svårare. Man kan göra en beräkning på tidigare 6 månaders inkomster för att få en uppfattning av vad personens kommande inkomster bör vara. Man kan också istället titta på vad man troligtvis tjänar under ett år för att få en uppskattning. Det beror helt på det enskilda fallet, vad man har för anställning/inkomster och vad man har haft tidigare. Försäkringskassan gör den bedömningen. Summan av kardemumman är alltså att det inte finns ett helt enkelt svar på hur beräkningarna görs. Vet inte om detta gjorde dig något klokare.

Sedan så påverkar det inte din föräldrapenning om du skulle behöva bli sjukskriven och jobba mindre en tid innan barnet kommer pga graviditeten om din avsikt vid starten av anställning har varit att arbeta heltid.

• RH93

Zarizael: usch vilken jobbig situation.  Verkligen inte okej att bete sig så oavsett hans känslor. Hoppas att det går bra för dig på kub idag {#emotions_dlg.flower}

• RH93

Bebis2021: jag har mått väldigt illa och känt mig otroligt orkeslös, men har sedan nån vecka tillbaka känt att allt nästan är borta. Kan få nåt litet illamående om jag inte ätit eller äter för mycket typ, men inte alls som tidigare. Jag har precis gått in i v.13. Vi gjorde KUB idag och fick se bebis sprattla omkring fullt välmående. Den växer precis som den ska och vi fick 1/20000 för kromosomavvikelser. Jag har varit sjukt orolig och nästan känt mig knäpp som att jag inbillar mig graviditeten sen symtomen försvann haha. Så tror inte du behöver vara orolig :) 

• RH93
    zarizael skrev 2022-05-01 13:36:49 följande:

Läser här nästan varje dag men orkar inte svara. Så
    Angående ferritin. Det finns olika referensintervall eftersom olika lab kör olika instrument/metoder. Järn är en av byggstenarna för att blod ska kunna bildas. De andra två är folat och vitamin b12. Du känner inte av låga järnvärden förrän hb sjunker. Och när det väl sjunker så tar det tid o få upp igen. Så bäst är o ta järntabletter i förebyggande syfte. Eftersom blodvolymen stiger när man är gravid så behövs extra byggstenar :)

Har en fråga. Någon som har koll på familjerätt. Jag ska ringa min kontakt på soc imorgon (har stöd av dom då jag haft mina äldre barn själv i sex år och har stödfamilj varannan helg för o få andas lite själv) så jag har bra kontakt där redan o ska be om råd. 

Pappan har ju flippat ur totalt och vägrar prata med mig. Han låter gulligullig så länge han tror han kan få mig till abort. Men annars är han bara hotfull. Han tror att han kan få vårdnaden (som han inte vill ha ens) men hans föräldrar kan ju uppfostran ungen?. Han har dessutom kallat sin far tyrann typ. (Jag har aldrig träffat dom) Jag är ju tydligen psykiskt instabil och lever i missär plötsligt. Visst villan är stökig för det bor barn här. .alla föräldrar vet väll hur ett hem medbarn brukar se ut..
    Jag säger att en domstol aldrig skulle göra som han vill, men han går på. Jösses. Känt människan i tre år men han har flippat totalt. Vet knappt vad jag undrar. Få ut lite skit kanske. Men om någon varit igenom något liknande får ni gärna berätta.
    Han är dessutom invandrare så jag litar inte på att han inte skulle sticka utomlands med ungen. Just nu tror jag banne mig allt om honom

Jag jobbar med utredning av barn på socialtjänsten så ingen expert på familjerätt, men för att bevilja gemensam vårdnad behöver ni ju kunna visa på att ni kommer överens och kan samarbeta så barnet får tillgång till båda föräldrar, vilket ni ju i dagsläget inte verkar kunna göra. Sen om ni inte är gifta kommer han ju inte automatiskt bli vårdnadshavare utan då är det ju han som kommer behöva stämma dig på vårdnaden om du inte godkänner att ni har gemensam. Det görs då ofta en utredning hos familjerätten av er som föräldrar och en bedömning av vad som kommer vara det bästa för barnet, dels utifrån omsorgsförmåga såklart men om ingen kan visas vara direkt olämplig brukar det ofta vara den som kan visa att den kommer upprätthålla umgänget med den andre föräldern som får vårdnaden. Sen kan de även besluta kring hur umgänget ska se ut. Enda sättet han skulle kunna ta barnet utomlands utan att du vet om det är om han skulle få ensam vårdnad av rätten, annars behöver du ju också godkänna en passansökan.
  • RH93

Idag var vi på en babybutik och kollade lite smått på barnvagnar och babyskydd :) det är något jag drömt om länge och bestämde med min sambo att om det gick bra på kub skulle vi göra det den här helgen. Blev så verkligt att det faktiskt kommer komma en liten människa i november. Vi ska inte köpa något förrän tidigast efter RUL men tycker det är kul att kika lite och fundera redan nu.

• RH93

Värmekudde: så skönt att allt såg bra ut, bästa känslan!

• RH93

Uppdaterar mitt datum också :) 

3/11 Zarizael, fjärde barnet
    7/11 Jowalowa, första barnet
    8/11 Grodan90, tredje barnet
    9/11 chilins, första barnet
    9/11 Elimil, fjärde barnet 
    9/11 RH93, första barnet
    10/11 JessicaJKM, första barnet
    11/11 falisha, tredje barnet
    12/11 emphz, tredje barnet
    13/11 värmekudde, första barnet
    15/11 Holy93, andra barnet
    15/11 Hanna95u, andra barnet
    17/11 Bubbelfika, andra barnet
    18/11 Pico, första barnet
    18/11 Thasz, första barnet
    19/11 MySecret, fjärde barnet
    20/11 Cemi, fjärde barnet
    21/11 Smlan, tredje barnet 
    22/11 Leopard91, andra barnet
    23/11 Februariblomma, andra barnet
    25/11 norrpigan, fjärde barnet
    27/11 DrLavernius, första barnet 

• RH93
    Värmekudde skrev 2022-05-04 08:04:37 följande:

Någon mer som har upplevt att illamåendet blir värre och mer intensivt i vecka 13? Jag kräks varje dag 6-7 gånger och kan inte hålla maten nere. Varit såhär i 6 dagar nu. Så otroligt jobbigt och energikrävande. Postafen funkar inte på mig heller. 

Jag har inte upplevt det själv, men min bästa vän led av hyperemesis under hela sin graviditet och det är ju såklart helt utmattande att kräkas så ofta som du beskriver. Det kan ju även leda till att du får närings-eller värskebrist. Tycker du ska ta kontakt med din barnmorska omgående, det finns receptbelagda mediciner man kan få när det är så extemt.
Svar på tråden Gravid med bf november 2022