Padirac skrev 2024-08-11 16:52:12 följande:
Du har flera gånger uppgett politiska snarare än etiska skäl till att du anser att det är fel att döda andra stridande soldater - kanske är det just det som är din övertygelse och du drog en vals i samband med utredningen pliktverket gjorde för att se om du uppfyllde villkoren eller så vet du inte vilka krav som ställdes för att få vapenfri tjänst istället för en militär placering och drar en vals här i tråden...
Ja, det är en del som inte verkar vara på riktigt.
Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-12 11:59:47 följande:
Det stämmer inte alls. Mina skäl är helt och hållet pga det etiska. För mig så är de andliga frågorna viktigare än de politiska och de intresserar mig mer-de allra djupaste frågorna i det mänskliga livet. Jag är djupt troende, aktiv i olika samfund, bla Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan, och jag ser det så att man inte kan bära vapen som en lärjunge till Jesus. Det är sant att jag är på plats i kyrkan varje söndag-ingen vals-och som troende, inte för syns skull.
Det är ett direkt personangrepp på mig (vilket inte är schysst debattstil) att anklaga mig för något jag inte har gjort. Vad gäller min vapenfria placering gick det till exakt så här. Jag skrev bara ett brev till berörd myndighet. Jag vet inte om det hette "pliktverket" då, och ansökte och fick det godkänt. Det var ingen lång process/utredning.
En anledning till att det inte blev någon utredning var att jag då redan hade gjort min militära grundutbildning (skyttegruppbefäl-har furirs grad). Jag fick godkänt vapenfri placering i civilförsvaret utan "utredning".
Dock har vi kommit till en punkt där vi förstår något inte längre stämmer.
Och en rätt kass etik och när det innebär mer krig och mer döda, kan det vara så att du inte förstår att etik ska förklaras också om den ska funka?
Och det vet vi inte kommer funka att du gör, då Ukraina inte kan försvara sig och nazisterna från ryssland kommer inte sluta kriga.
Men lycka till och utan glömma dessa delar.
För som jag sade, om vi ska göra som du åsiktar om, så kommer det bara innebära putin står i Sverige om ett gäng år.
Är det ditt syfte med diskussionen, för man undrar verkligen när trådarna leder till den punkten.
Och detta med skattepengar hur du beklagade dig, hur kan du inte fatta det är en investering för slippa få kriget hit?
Och denna kostnad är ingen alls i jämförelsen med krig i Sverige.
Det är ju svårt häpnadsväckande du säger så konstiga saker.
Det är därför jag insett något stämmer inte, och enda frågan är bara vad det är.
Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-12 12:38:19 följande:
Jag har inte sagt att vackra ord gör skillnaden, och jag hindrar inte heller de som VILL strida för te.x Ukraina att göra så. De kan göra det hur mycket de vill så länge de har utrustning och fysiskt kan det. Men jag är emot att tvinga unga människor in i döden. Min huvudprincip är att staten aldrig kan ha någon äganderätt över individen,
Därför hjälpte jag en ung ukrainare med pengar och skulle göra exakt det samma för en ryss som hotades av mobilisering..
Är du själv man eller kvinna? Män är mest utsatta här. De är främst de som tvingas till döden vid fronten. Är du själv beredd att åka som frivillig stridande soldat till Ukraina. Det finns frivilligförband med utlänningar där.
Vi har 2 ukrainare i vår församling, en av dem en en man som är ca 30, en grupp från vilken Zelenskyj-regimen inkallar soldater.. Jag är glad att han har fått skydd i Sverige.
Senast idag läste jag om en ukrainsk soldat som överlämnat sig till Ryssland i samband med den ukrainska offensiven i södra Ryssland, som INTE tillfångatogs direkt i strid. Han sade att han tvingats till tjänst. Att jag nämner detta skall inte ses om stöd för "mördar-puttes" anfall på Ukraina, men för mig kommer alltid individen först.
Självklart får de bestämmande rätt över individen i krig, sade du inte du att du redan visste om vad krig är?
Undrar för du kan knappast ha missat detta då, men ändå så tar du det som är så fundamentalt sker i krig och ska lösa upp detta.
Och det berättar att du har något emot att Ukrainarna försöker skydda sig själva från vad som brukar komma med ryssen i Ukraina och MASSMORD i miljontalen.
Eller försöker du inbilla dig din åsikt inte har den effekten?