Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
Russian Battalion Only Has 10 Tanks and 30 Soldiers Left: UkraineRussian Battalion Only Has 10 Tanks and 30 Soldiers Left: Ukraine (newsweek.com)
Det verkar som att de brittiska Challenger 2-stridsvagnarna + ett 20-tal andra fordon (jag ser bl.a. M113 och Braveheart på bild) redan är på väg till Ukraina nu.
Fler HIMAR's till Ukraina.
100 Stryker och 50 Bradleys från USA till Ukraina.
Stridsfordon från USA till Ukraina (msn.com)
Det verkar som att Kristerssons regering nu avser att besluta om ett nytt militärmateriellt stöd till Ukraina, som eventuellt kommer att omfatta det självgående artillerisystemet Archer, eller artillerisystem 08 som det heter i Försvarsmakten.
Uppgifter: Sverige skickar pansarfordon till Ukraina ? även Archerbeslut att vänta (msn.com)
Idag ska den svenska regeringen fatta beslut om ytterligare ett militärmateriellt stödpaket till Ukraina som sägs omfatta Archer i för mig än okänt antal, men jag skulle gissa på 6-12 st.
Något överraskande för mig är att man nu även nämner Stridsfordon 90 och inte mindre än 50 fordon till antalet.
Klart besked kommer antagligen till vår kännedom under morgondagen.
Sedan återstår hur man löser utbildnings- och underhållsbiten för dessa system.
Svenska vapenpaketet: Stöd med utmaningar (msn.com)
Italien skickar nu sex st Panzerhaubitze 2000 till Ukraina, den moderna bandgående haubitsen från tyska KMW.
I somras fick Ukraina fem Pzh 2000 från Nederländerna och sju st från Tyskland.