Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

    Före Kremls krig i Ukraina sköts en stor del sv europeiska satelliter upp från Ryssland.  Detta har ändrats.

    Att galenpannan och den kremltrogna AN anser att Ryssland skulle slå ut Esrange är inte ett oinformerat påstående som jag ser det.

    www.tekniksakerhetsforum.se/artiklar/sa-ska-svenska-rymdforsvaret-vinna-informationskriget

    "?Jag är glad att Försvarsmakten har vaknat och förstår hur rymdförmågor kan bidra till en ökad operativ effekt. Det finns många munnar att mätta i Försvarsmakten och det har nog varit svårt att hitta finansiering tidigare. Jag tror att Ukrainakriget har ökat förståelsen för vad rymden kan ge oss?, säger Carlsson och nämner som exempel satellitbilder på Rysslands truppförflyttningar samt den ryska taktiken att störa ut GPS i krigets inledningsskede.


    Ett av huvuduppdragen, eller operationslinjerna, är att bygga upp en så kallad rymdlägesbild, bestående av en detaljerad förståelse för vilka satelliter som trafikerar rymden över Sverige och vilka förmågor dessa har. Dessutom ska Carlssons organisation utvärdera hur Sverige kan och bör använda rymddomänen för att utveckla bilden av omvärlden.
    ?Informationen från rymdbaserade sensorer kan användas på olika ledningsnivåer, allt ifrån den politiska nivån ända ner till den enskilde soldaten. Vi behöver kunna upptäcka många olika skeenden?, säger Carlsson. ?Där ser vi att rymdbaserade system skulle kunna vara ett komplement. Vi tittar på olika möjligheter, till exempel att anskaffa egna satelliter, men vi har också en dialog med internationella partners?.
    ?
    ?Vi har sensorer utvecklade i Sverige som kretsar runt nästan varenda planet i solsystemet.?
    ?
    Utöver detta ingår i uppdraget att bygga upp förmåga att skydda rymdrelaterad infrastruktur från yttre hot. Och den något sena starten till trots anser Carlsson att Sverige har ovanligt goda förutsättningar att utveckla ett rymdförsvar.
    Det handlar delvis om att Sverige som enda land, tack vare rymdbasen Esrange utanför Kiruna, har förmåga att skjuta upp satelliter från europeisk mark. Detta sedan en ny uppskjutningsanläggning invigdes i januari 2023.
    ?Esrange har blivit en strategisk resurs. Inte bara för oss utan också för Europa, Nato och totalförsvaret?, säger Carlsson. ?Det ger ett skydd att ha förmåga att ersätta något som förstörts?."

    Ja, du tröskar på med samma tjafs om att Esrange inte alls är ett militärt mål för att sedan ändra dig medans jag har gett underlag till varför Esrange kan vara ett viktigt mål i modern krigsföring. 
    Mentat skrev 2023-12-28 20:05:32 följande:
    Ja, och kontexten var att en rysk angripare skulle slå ut Esrange som sitt prioriterade mål. Jag förutsätter att du såg vad jag svarade på. Ett övningsområde är knappast något prioriterat mål för en angripare så din sedvanliga inkopiering av en stor textmassa är totalt irrelevant.

    Vi är åtminstone ense på en punkt: "Diskussionen" är helt onödig!
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-02-01 09:56:02 följande:
    Det har ju länge pratats om att Ryssland haft intressen av att använda "gröna" rörelser för att så splittring i väst. Så helt förvånande är det inte.
    Jag har uppfattat det så att ryssland använder alla rörelser som kan påverkas för att så splittring i väst, detta oavsett det är gröna eller etnonationalistiska/fascistiska/nazistiska rörelser eller kommunistiska rörelser.

    Att kreml har gett stöd till fringe grupperingar är inget nytt utan har pågått sedan lång tid tillbaks. var inte Putin själv utsänd till öst-tyskland för att förse europesiak terrorister med vapen, pengar  och andra resurser?   
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-03-19 21:01:39 följande:
    Hur ser det ut i Ryssland. Kan presidenten själv trycka på knappen eller är det som i USA att det finns inbyggda spärrar för att hindra någon galning att utrota mänskligheten?
    Enligt de uppgifter jag hittar kan Putin inte själv trycka på knappen.  www.reuters.com/world/europe/what-is-chain-command-potential-russian-nuclear-strike-2022-04-21/

    De artiklar jag läst säger att på ubåtarna måste fler befäl vara överens om beslutet.

    Det finns enligt det utrymme för kloka beslut även om Putin vill höja insatserna till de sista stegen för mänskligheten.
  • Padirac

    Det verkar enligt de uppgifter jag hittar vara två olika sjukhus som träffats. Ett troligen av nedfallande delar och det andra är barnsjukhuset som träffats av en missil/robot som av allt att döma var hel och fungerande

  • Padirac
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 09:33:30 följande:

    Tack, jag förstår.

    Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på.

    för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?


    Väst (inklusive USA och Tyskland) har sedan Sovjetunionens fall försökt integrera Ryssland i fler internationella samarbeten. Natos PfP och den internationella ekonomiska/politiska mötesplatsen G8 och ett omfattande ekonomiskt utbyte är exempel på detta.

    Tanken har varit att ett gemensamt ömsesidigt beroende i och av handelsutbyte ska demotivera till konflikter och leda till avspänning och goda relationer så som de ideologiska vindarna blåste på 1990-talet med förhoppningar och tro på 'historiens slut' som Francis Fukuyama uttryckte det.

    Med Putin har Kreml sett det som en svaghet de kan utnyttja.

    Putin är en buse, han är inte kränkt, han njuter av att kränka andra, han är säkert rädd men det är en del av hans utbildning 

    Här finns det mycket intressant att kolla på om Putin

    www.pbs.org/wgbh/frontline/interview-collection/the-putin-files/
  • Padirac
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 10:28:24 följande:
    Backa två steg. Vi alla vet att Putin är en idiot. Har vi gjort något fel?
    Nej, utom möjligen att inte ha bemött Putin hårdare från början. 

    Putin ser alla som inte sätter hårdast mot honom som svaga och med det att förtjänar att straffas av honom.
  • Padirac

    Då F16 är krigsmateriel från USA måste USA ge tillstånd för att det ska få gå vidare till 3e part. Det är samma sak med krigsmaterial från Sverige och andra länder. 

    I början av kriget var hela västvärlden mycket försiktiga med att skänka utrustning och materiel, dels för att alla antog att det skulle ta några veckor tills Ryssland tagit över Kyiv  och dels för att inte eskalera kriget och dra in fler länder med tanke på den ryska retoriken och deras hot.

    Steg för steg har de länder som stödjer Ukraina höjt bidragen och passerat ett flertal ryska röda linjer utan att Ryssland har genomfört de motåtgärder Ryssland sagt att de ska sätta in.  

    Jag tror det är ett av skälen till de från början blygsamma och i tiden långt utdragna stödet. Ett annat skäl är att Ryssland måste skadas ekonomiskt och att tömma ut sina resurser för att inte direkt återuppta invasionskrig i sina grannländer. Samtidigt finns en rädsla för vad som händer inne i Ryssland om Ryssland förlorar - vilket kaos väntar i världen om världens största kärnvapenmakt faller sönder. 

    Då stabiliteten i världen kan uppfattas hänga på att Ryssland får inte vinna kriget och Ukraina får inte förlora är ett långt utdraget krig så som det utvecklas nu tyvärr troligt. 

  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-11 16:40:14 följande:

    I en del länder inkallas människor till väpnad tjänst mot sin vilja. Det är ett faktum, men jag ser det inte som moraliskt rätt. Där anser jag att Sverige har ett bättre system med möjlighet till vapenfri krigsplacering om man ansökt om det och fått de godkänt. Moraliskt anser jag inte att ofrivilliga är skyldiga att lyda någon stat i världen som vill tvinga en att döda och riskera sitt liv vid fronten.


    Jag  tror som sagt inte att varken Ryssland eller Ukraina har möjligheten att söka och få vapenfritt och jag hjälper gärna individuella  vapenvägrare från BÅDE Ryssland och Ukraina. De som VARKEN vill dö/dödas för putter-regimen eller för Zelenskyj-regimen-som inte vill ha med kriget att göra.


    Jag talar, vad gäller vapenvägrarna, inte om stater. Jag talar inte om politik, inte om att föra krig eller ge upp, inte om det kollektiva. Jag talar för de individuella vapenvägrarnas sak, och vill att individer som inte vill vara med i kriget skall slippa detta.


    Du idiotförklarar  mig för att jag inte ställer upp på krigets logik, att jag tänker utanför boxen och utanför cad media och politiker kommer med, Jag vögrar ställa mig bakom krigets logik-och jag ser det från individens perspektiv, inte statens.


    Jag är på den lilla människans sida mot maktens män vare sig dessa finns i Moskva eller Kiev eller någon annanstans.


    Har du militär utbildning ? Jag har det, för innan jag sökte vapenfri placering (och fick min militära placering utbytt mot placering i civilförsvaret) gick jag gruppbefälsutbildning i infanteriet.


    Du har flera gånger uppgett politiska snarare än etiska skäl till att du anser att det är fel att döda andra stridande soldater - kanske är det just det som är din övertygelse och du drog en vals i samband med utredningen pliktverket gjorde  för att se om du uppfyllde villkoren eller så vet du inte vilka krav som ställdes för att få vapenfri tjänst istället för en militär placering och drar en vals här i tråden...
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-08-17 15:17:42 följande:
    www.faz.net/aktuell/politik/ukraine/ukraine-keine-weitere-finanzielle-militaerhilfe-der-bundesregierung-19924590.html

    Tyskland stoppar alltså allt nytt militärt stöd till Ukraina...
    Det märks vilka som nu styr Tyskland...
    De tyska socialdemokraterna har ju alltid varit kräkmls förlängda arm in i Tyskland.
    För den som läser vidare och inte fastnar i sina egna spyor så står det enligt politico's rapport om artikeln att läsa...

    www.politico.eu/article/germany-halt-new-ukraine-military-aid-report-war-russia/

    The moratorium on new assistance is already in effect and will affect new requests for funding, not previously approved aid, according to the FAZ report, which cited non-public documents and emails as well as discussions with people familiar with the matter.
    In a letter sent to the German defense ministry on Aug. 5, Finance Minister Christian Lindner said that future funding would no longer come from Germany's federal budget but from proceeds from frozen Russian assets, according to the German newspaper.
    ...
    Germany and other G7 countries in June struck a preliminary deal to use the value of some $300 billion of Russia?s sovereign assets immobilized in Western financial institutions to secure a $50 billion loan to Ukraine. But governments have yet to agree on the details of the scheme, and technical talks might drag on for months.
     
    Berlin, which is Europe's main supplier of military aid to Kyiv, had already signaled a change in course on Ukraine last month, when the governing coalition of the Social Democrats, the Greens and the Liberals adopted a preliminary deal on a draft budget for 2025. The compromise seen by POLITICO detailed plans to slash future assistance to Ukraine by half to ?4 billion to fulfill other spending priorities.
  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 16:55:34 följande:
    Som jag läser det slutar Tyskland med att ge direkt ekonomiskt stöd till Ukraina och vill istället ge lån med frysta ryska tillgångar som säkerhet. Om det är riktigt finns kanske trots allt lite anledning till att spy över Tyskland. Lån skall betalas tillbaka med ränta och ryska tillgångar som är frysta just nu kan ju bli frigivna senare med katastrofala konsekvenser dessa låns säkerhet. Och vad händer om någon domstol någonstans beslutar att hela konstruktionen är olaglig? 

    Ser Tyskland med Merkel och Schröder i spetsen som huvudansvarig för den katastrofala politik som skapat Putin monstret. Det landet borde verkligen känna större ansvar för att medverka till att få stoppat detta monster.
    jag tror att du missuppfattat upplägget

    www.dagensps.se/bors-finans/makro/frysta-ryska-tillgangar-anvands-till-enormt-ukrainastod/

    "G7-ledarna har landat i att frysta ryska tillgångar ska användas Ukrainastöd. På så vis vill man säkra upp Ukrainastödet i en tid där landet drabbats av allt större inrikespolitiska motgångar.

    I avtalet som slöts på torsdagen vid ett möte i södra Italien antog man att ett stödpaket på 50 miljarder dollar, eller drygt 500 miljarder kronor, där framtida avkastning från frysta ryska tillgångar ska betala av jättelånet

    ...
    I samma uttalande från G7 uppger man att de ryska tillgångarna kommer att hållas kvar tills att kriget slutar och tills att skadorna som orsakats Ukraina är återställda.
     
    ?Det är ett starkt budskap till Putin ? han kan inte trötta ut oss och vi kommer att stå bakom Ukraina så länge som det krävs?, sa Europakommissionens ordförande Ursula von der Leyen om stödpaketet och tillade:
     
    ?Det är inte de europeiska skattebetalarna som betalar, utan det gör Ryssland.?
    ...
    Sen krigets början har stora ryska tillgångar frusits. Merparten av dessa tillgångar hålls i Europa, och bara de Europeiska tillgångarna bedöms avkasta omkring 3 miljarder euro om året, alltså omkring 34 miljarder kronor. Det är mot de här ryska tillgångarna som man nu ska tillföra 50 miljarder dollar eller cirka 500 miljarder kronor till Ukraina.
     
    Men eftersom den framtida avkastningen från de ryska tillgångarna bedöms som osäker så har G7-länderna delat upp risken mellan sig för att säkerställa att pengarna når Ukraina i den utlovade takten."

    www.reuters.com/world/europe/what-is-g7s-50-billion-loan-plan-ukraine-2024-06-14/

    "BARI, Italy, June 14 (Reuters) - The Group of Seven rich democracies have agreed to use proceeds from frozen Russian assets to give Ukraine $50 billion in loans, aiming to ensure Kyiv can continue its fight against Russia's invasion and to signal Western resolve to Moscow.

    ...

    Officials say EU leaders agreed to the idea in part because it reduces the chances of Ukraine being short of funds if Donald Trump returns to the White House or the U.S. Congress holds up funding, as it did for months with its most recent aid package.

    ...
    WHERE WILL THE $50 BILLION COME FROM?
    It will come from loans provided by the G7 members - the United States, Britain, Germany, France, Italy, Canada and Japan - and by the European Union. The loans are backed by future interest from frozen Russian assets.
    They are to be repaid using either the interest or reparations by Russia."


    Javisst kan man kritisera Tyskland och andra länder, men det ska inte vara på falaktiga uppgifter och politiserade påståenden.  


    EU och USA har tillsammans drivit en politik mot Ryssland som syftat till att integrera  ekonomi och politik för att det från 1990-talet och framåt sett som ett sätt att minska politiska spänningar och internationella konflikter, Det lyckades med kol och stålunionen/EG/EU och detr va rmånga som trodde på Francis Fukuyama's föreställning om att 'historiens slut' 

  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 18:36:11 följande:
    Ingenting i detta motsäger det jag skriver. Man använder bara lite mer positiva ord som stöd istället för lån. Det är fortfarande nationen Ukraina som skall uppta lån hos internationella finansinstitut med frysta ryska tillgångar som säkerhet, och med avkastet från dessa tillgångar som räntebetalning. USA ville konfiskera dessa tillgångar och ge dessa som direkt stöd. Det ville Tyskland inte av diverse legala anledningar ( som ignorerar att konfiskering av avkast naturligtvis också är olagligt enligt den logiken). 

    Och fortfarande kvarstår problemet att ju längre kriget pågar desto mer hopplös blir Ukrainas situation pga dessa lån, vars säkerhet bortfaller den dag kriget tar slut. Att som Tyskland låtsas som att lånefinansiering är det samma som skattebetalarfinansiering är ohederligt, men jag förväntar mig inget annat av det landet som alltid lyckas med att hamna på fel sida av historien.
    Nu är du lite mer nyanserad i ditt referat, men fortfarande utelämnar du väsentliga saker och kommer med påståenden som saknar belägg utan snarast är dina egna spekulationer som motsäger de uppgifter som finns redovisade i artiklarna.

    kritik ska bygga på verkliga förhållanden och inte påhittade påståenden.
  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 19:32:44 följande:
    Om du själv läser Reuters artikeln istället för att mästra andra är det ju faktiskt ännu värre än mitt referat. Alla 27 EU medlemsländer skall varje halve år godkänna att ryska tillgångarna förblir frysta, dvs hela konstruktionen kan falla samman som ett korthus om Ungern eller någon annan skulle vilja det. 

    Du får nog lära dig att genomskåda politiskt spinn där politiska aktörer använder positiva ord för att dölja substansen i ett beslut.

    Nu tror jag heller inte att tyska regeringen riktigt menar allvar med detta drastiska beslut, som förbundsdagen också motsätter sig, efter det ville vara ren AfD politik och slutet för varje ambition att Tyskland skulle kunna utgöra någon slags europeiskt ledarskap . Det är nog mer ett sätt att pressa oppositionen till att ta ansvar för att få budgeten till att balansera.

     
    Så bra - det här är mycket mer återgett än ett påstående om att tyskarna stoppar allt nytt eknomiskt stöd till Ukraina och kärk över enskilda patier i Tyskland.

    Ditt referat är betydligt mer sakligt återgivet och på det kan kritik som bygger på verkliga förhållanden ges.
  • Padirac

    Från artikeln om G7-lånet till Ukraina för att förhindra att Trump stoppar stödet till Ukraina

    G7 verkar ha tagit höjd för dina orosmoln.

    "WHAT IF THE ASSETS ARE NO LONGER FROZEN?


    The EU sanctions that froze the assets come up for renewal every six months, requiring the approval of all 27 EU members.
    That has raised the prospect that a single EU country - such as Hungary, which maintains close ties with Moscow - could block the renewal at some point and unfreeze the assets.
    EU officials say they are exploring options to reduce this risk, such as making renewals less frequent or having backup national legislation in Belgium to keep the assets frozen.
    If Ukraine and Russia reach a peace deal, Western officials anticipate the assets could form part of reparations to Ukraine so they could be used to repay the loan.
    "If there is a peace settlement, either the assets stay immobilized and keep generating interest to repay the loans, or Russia pays for the damage it's caused. Either way, there's a source of repayment," a senior U.S. official said."
  • Padirac
    Anonym (jury) skrev 2024-08-17 20:49:23 följande:
    Detta förutsätter att Ryssland som del av ett avtal som avslutar kriget går med på att betala krigsskadestånd som en besegrad makt. Det tredje och mest sannolika alternativet är att kriget avslutas med Ukrainskt avgivande av territorium och absolut utan krigsskadestånd. Ukraina kommer att stå med än gigantisk skuld som blir värre ju längre tiden går. Ukraina står drastiskt försvagat med detta faktum. Det är rent förräderi från tysk sida, jämförbart med Trumps agerande, att komma med denna kniv i ryggen på Ukraina.

    Min tidigare rätt så positiva syn på Tyskland är tyvärr i fritt fall, och Scholz verkar vara lika urusel som sina föregångare.
    Förför är det en kniv i ryggen på Ukraina från Tyskland?  Varför nämner du inte övriga G7-länder?

    Förutom Tyskland ingår i G7 länderna Frankrike, Italien, UK, Japan, Kanada och USA.  Om de alla har huggit Ukraina i ryggen bör detta nämnas jämte Tysklands påstådda hugg. 

    Hur som helst kommer Ukraina efter krigsslutet behöve betydligt mer pengar än dessa för att bygga upp landet igen.

    Som jag uppfattat läget i kriget så är västs inställning att Ukraina inte får förlora och att Ryssland inte får vinna. Om Ukraina avstår land till Ryssland är det en rysk vinst och det kommer att leda till att Ryssland fortsätter sina framryckningar när de kraftsamlat.

    Ryssland själv säger att nästa må är Baltikum och att de vill ha hela forna warzawapakten som en buffertzon.  Är det ett verkligt alternativ som USA/EU och G7 överväger?
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-19 11:57:45 följande:

    Ingen har bett om att födas i en viss stat, Moraliskt finns inget som i mina ögon berättigar en stat att kräva att individer som inte vill det skall dödas i krig, t.ex. ofrivilliga soldater- Det är skillnad på frivilliga och ofrivilliga. Någon sådan plikt existerar inte enlig mig. Jag menar att det så kallade "samhällskontraktet" inte existerar. jag har då aldrig skrivit under det.


    Nu fick jag förvisso godkänt att vara vapenfritt placerad ,men hade jag inte fått det godkänt hade jag vägrat om jag blivit inkallad till väpnad krigstjänst, och då hade jag tagit en fängelsedom för min övertygelse. Jag är som ovan skrivet kristen bla aktiv i Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan och jag ser Jesus som ÖB för mig. Jag vill följa honom. Jag vill lyda Gud mer än människor.


    Jag har aldrig sagt något om något ymnighetshorn.


    Också i det här inlögget anger du politiska motiv för vapenfrihet - det som krävts för vapenfri tjänst är samvetsmotiv. någonting som du inte har anget i något av dina inlägg.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2024-09-01 19:49:41 följande:
    Så SVT mfl rapporterade om 158 påstådda ukrainska robotar som alla sköts ner, men rapporterar inte om tio robotar (varav flera filmade) som slår ner i bostadsområden, tunnelbanestationer och köpcentrum i Charkiv? Inte lätt när man prenumerar på TASS nyhetsbyrå som nyhetskälla.
    Visst har SVT rapporterat om attacker mot Charkiv - nu senast för 20 minuter sedan

    Noterar att du slutat kalla SVTs journalister för horor (epasnack var det va? )- nu är de tydligen prenumererantar på TASS nyhetsbrev istället.  Det behövs tydligen mer tvål för att tvätta ur den sista skiten
    Minst 47 skadade i nya attacker mot Charkiv

    Minst 47 personer har skadats, varav fem barn, efter ytterligare rysk beskjutning av staden Charkiv på söndagen, rapporterar Reuters med hänvisning till lokala myndigheter.


    Attacken ägde rum tidigare under söndagen och bland annat träffades ett köpcentrum och ett evenemangskomplex.


    President Volodymyr Zelenskyj kommenterar händelsen på Telegram där han skriver:


    "Alla nödvändiga krafter i världen måste engageras för att stoppa denna terror. Detta kräver inte extraordinära krafter, utan tillräckligt mod från ledarna ? modet att ge Ukraina allt det behöver för att försvara sig".  
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-04 14:02:10 följande:

    Fortfarande inget som helst svar på vilka "idéer". Du har ju inte ens läst mina inlägg. Hur kan du då veta något om ev idéer? Du har ju ingen aning om vad jag tycker/menar/ vill ha framfört i tråden.


    jag har inte arbetat som anställd, däremot gjort vanlig militärutbildning, Men senare ansökte jag om vapenfri placering, och fick den godkänd av Pliktverket utan några som helst problem.


    Självfallet vet jag att folk kallas in ofrivilligt i krig..Det är ju JUST DET jag är EMOT.


    Vad som faktiskt sker och etik är 2 helt olika saker.


    Om du har fått vapenfri tjänst beviljad - eller vapenfri placering som du felaktigt kallar det - så vet du att de skäl du anger för att ha fått den beviljad inte är ett skäl som pliktverket godkänner som skäl att bevilja vapenfri tjänst.
  • Padirac
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-09-06 12:53:32 följande:

    Sammanfattningsvis kan vi hjälpa INDIVIDER. Det är faktiskt en av mina idéer. Vi kan dels hjälpa civila krigsdrabbade och dels hjälpa individer som hotas av inkallning från bägge sidorna. Låt t.ex DEM komma hit i stället för många ifrån MENA-länderna.


    Individens intresse före statens. Helt konsekvent inget konstigt. Det är RAKA MOTSATSEN till vad putte vill . Han vill att individer skall offra livet för staten,i betydelsen HANS stat, och hans parti etc.


    Så civila krigsdrabbade från de som kallas in till krig i MENA-länderna vill du alltså behandal annorlunda än Ryssar och Ukrainare

    Din fredskärlek är bedrägligt falsk och begränsad . och du har ingen anining om villkoren för vapenfri tjänst.

    Det liknar mer och mer de MAGA-vatniks som avslöjats i USA  www.washingtonpost.com/style/media/2024/09/05/tenet-media-russia-rt-tim-pool/
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa