• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Tom Araya
    Xuvjbvjl skrev 2022-02-27 21:48:32 följande:
    Putin vill inte gå all in, han vill att ukrainska medborgarna civila ska dra sig ut ur landet. Dessutom är inte målet Ukraina. Dessutom överdriver Ukraina med statistik, om Ryssland bekräftar antal dödsfall då stämmer det
    Ukrainska medborgare ska alltså dra sig ur Ukraina!?

Var ska de ta vägen?

Är det inte att gå "all in" om man tar över ett helt land?
  • Hobgoblin

Med tanke på Putins psykiska tillstånd så är vi ju kanske närmare ett världskrig än vad vi kunnat tro. Han är ju lååååångt ifrån att ha alla hästar hemma .....

• Kermit1561
    Tom Araya skrev 2022-02-27 21:34:11 följande:
    Det är endast siktena som är enklare på den gamla typen av våra pansarskott.
    Visserligen finns de i flera versioner, bl.a. med extra bra verkan i betong med möjlighet att skjuta innifrån byggnader, men de har inte ens vi i svenska försvaret.
    Den senaste versionen har betydligt mer avancerade sikten, men verkansdelen är ungefär desamma.
    Det svenska pansarskottet (86 i Sverige och AT4 internationellt) har så bra verkan som ett vapen av den typen kan ha och det är inte avsett att användas mot stridsvagnar, utan mot lättare pansarfordon och värn. Rätt använt är det ett utmärkt komplement till både mer avancerade och lättare vapen.
    Fast det de ville ha är Robot 57/NLAW just för stridsvagnar. Men visst , de kommer säkert också till användning. 
  • Pope Joan II
    Xuvjbvjl skrev 2022-02-27 21:59:48 följande:
    Ukraina ska inte kriga mot Ryssland, de som sitter i makten krogar mot Ryssland och de ska störta så att Ukraina och Ryssland kan stå på samma sida som de egentligen skulle gjort från början. 

Det är USA som gör att Ukraina ens krigar mot Ryssland till att börja med.
    Fjant.
  • Tom Araya
    Kermit1561 skrev 2022-02-27 22:05:09 följande:
    Fast det de ville ha är Robot 57/NLAW just för stridsvagnar. Men visst , de kommer säkert också till användning. 
    Det tycker jag också att Sverige hade kunnat skicka.
    Storbritannien har dock skickat NLAW till Ukraina.
  • Kermit1561
    Xuvjbvjl skrev 2022-02-27 21:51:09 följande:
    Ryssland använder inte sina senaste pansarvagn, de använder fortfarande WWII pansar till Ukraina kriget, detta för att han vill inte attackera Ukraina, allt detta är det USA som framkallat och ligger bakom och Putin är smart nog att inte döda sitt eget folk. Därför använder han inte sina senaste. Hoppas han använder senaste pansarvagnar till att invadera Sverige
    Hahaha! Det är tydligt från alla bilder/filmer från Ukraina att det inte är några T34 or (och sådana används öht inte sedan länge) , det ser ut mestadels ut som T90 skulle jag gissa (utan att vara nån expert på nått sätt). 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2022-02-27 17:51:54 följande:
    De ryska företrädarna som hör Ps uttalade order om högsta stridsberedskap ser mer än besvärade ut...
    Precis vad jag tänkte!
  • Kermit1561
    Tom Araya skrev 2022-02-27 22:12:19 följande:
    Det tycker jag också att Sverige hade kunnat skicka.
    Storbritannien har dock skickat NLAW till Ukraina.
    Jag tycker också att de kunde skickat med några sådana... 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa