Inlägg från: Anonym (Den 3.e sidan i kriget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Den 3.e sidan i kriget)

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Rataxes skrev 2024-10-10 06:56:33 följande:

Hittat på X

En lärdom för fredisar och pacifister:

"År 1835 anlände två Maori-stammar, Ngati Mutunga och Ngati Tama, till Chathamöarna, efter att ha kapat brittiska fartyg för resan.

På dessa öar levde Moriori-folket, en liten och fredlig polynesisk grupp som i sin isolering hade utvecklat en strikt pacifistisk kultur. Våld och krig var bannlyst, och de höll fast vid övertygelsen att alla konflikter skulle lösas utan blodspillan.

Maori-folket, som kom från en kultur av krig och erövring, såg Morioris pacifism som svaghet. 

Efter att ha försökt förhandla, även i vetskap om sina motståndares våldsamhet, valde Moriori att hålla fast vid sin fredliga ståndpunkt. 

Svaret från Maori-folket kom snabbt: De förklarade att öarna nu tillhörde dem och inledde därefter ett brutalt folkmord av det fredliga Moriori-folket. 

Över flera månader dödades omkring 300 Moriori genom massakrer och tortyr, och de överlevande tvingades in i slaveri och förnedring. 

Omkring 10 % av befolkningen mördades genom en ritual där kvinnor och barn bands fast på stranden och lämnades att dö under stor plåga i flera dagar. 

Moriori-folket blev förbjudna att tala sitt språk och utöva sina seder, och inom ett par generationer var deras kultur i stort sett utplånad.

Vad kan vi lära oss av detta?

När ett samhälle väljer pacifism och klamrar sig fast vid ideal om fred, trots hot om förintelse, blir de dömda att se sina principer dö med dem. 

De som tror att fina värderingar och icke-våld kan skydda barn och oskyldiga, kommer att se allt de älskar brinna ner till grunden, precis som det fredliga Moriori-folket

Låt oss lära oss av deras misstag."

Jag tänker aldrig bära vapen och jag ångrar inte en sekund att jag sökte vapenfri placering och fick den godkänd utan problem. Jag hindrar inte den som vill att strida men jag tänker följa mitt samvete aldrig bära vapen. Där böjer jag mig inte en millimeter.

Dessutom är jag självfallet för att även angriparens soldater vägrar bära vapen. Det glöms alltid bort när pacifister attackeras.

klyban skrev 2024-10-10 07:07:12 följande:

De kan inte längre befinna sig i sitt hemland och just för avrättning.
    Hur kan du inte veta såna här saker?

Hela tiden dessa idéer du ger som putin älskar, ni vatniks verkar tro det går lura hur som helst.
    Men verkar någon gå på det tycker du?

Inte ens konceptet inkallelse verkar du förstå och med tanke att till allas överraskning är ett tvång, som inte inkallad redan berättade detta :lol:

Padirac skrev 2024-10-09 18:33:55 följande:
    Så den stora flyktingströmmen till följd av Syrienkriget ser du som en fråga om barnafödande och ekonomiska umbärnaden? och de som inte har en stat utan istället en klan som tvingar dem att strida är inte flytkingar från att strida utan också de flyr pga all abarn och ekonomsika umbäranden.

Jag tror ta mig tusan att du upprepar rasisterna, SDs och Putinkramarnas arguemnt ordagrant!

Kulturrasism!  SDs och etnonationalsiternas ståndpunkt.  En vatniks ord lägger du fram.

Det är den intressanta delen, att man hamnar där så ofta.
    Och sen när det ifrågasätts, nej, jag har aldrig haft dessa idéer och sen vissa ggr upprepar exakt samma idéer i samma inlägg.

Undrar om vatniks tror de inte syns och är osynliga?(Kanske dom inte ska vara så tydliga vart de står.)

Jag vet inte om att ukrainska staten avrättat någon. Ukraina vill nämligen ha EU-medlemskap. Då kan de inte göra det. Däremot finns fängslade

Jag har faktiskt inte läst om någon avrättning i Ryssland heller av de som undvikit mobilisering. Däremot tror jag att desertörer vid själva frontlinjen skjutits.

De 650 000 ryska medborgarna utomlands  undviker såväl avrättning som att dö vid fronten. Då är det det definitivt värt det tycker jag. Dör man vid fronten är man exakt lika död som om man avrättas.

Självfallet vet jag vad som är tvång. Det är ju just därför jag är emot det. Jag är emot att människor tvingas dö i strid.

Om jag hade varit en vatnik skulle jag inte kalla putin lögnare och mördare, Då skulle jag ju i stället upprepa putins argument att det i själva verket är Ryssland som angripits av USA.

Anser du (Ja eller Nej) att de 650 000 + 60 000 skall anmäla sig till fronttjänst med risken att dö då.

klyban skrev 2024-10-10 16:39:57 följande:

En vatnik säger sig inte veta om några avrättningar är i ryssland, är du på riktigt nu? :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Mmm, deras hemland tagit ifrån dom för en nasse putin som kommer avrätta en del av dom om de kommer tillbaka.

Hur kan du inte veta såna här saker?

För en gång skull, så summerade ratatata upp det väl med din ideologi och det är samma som att bjuda in till folkmord att lägga ned vapen.

Nu menade jag NYLIGA AVRÄTTNINGAR PGA MOBILISERINGSVÄGRAN  och FORMELL DÖDSDOM I RYSK DOMSTOL och I SJÄLVA RYSSLAND. Du kan inte hitta ett enda fall  med namn på en individ som avrättats under dessa 4 kriterier.

DÄREMOT har troligen MÅNGA avrättats vid själva FRONTLINJEN-i Ukraina, vilket jag mycket tydligt skrev, Så skilj på olika saker.

JA eller NEJ! Anser du att de 650 000 som flytt utomlands skall återvända och anmäla sig till fronttjänst för krigsherren vladimir putin?

EXAKT VAR har jag skrivit att Ukraina som stat ska lägga ned vapen? EXAKT VAR? DÄREMOT stöder jag INDIVIDER på båda sidor som flyr från kriget och inte vill bli dödade vid fronten. De som VILL strida kan väl fortsätta gör det, men att tvinga individer till döden vid fronten kan jag inte stödja från NÅGON av sidorna.

En verklig vatnik hävdar putins narrativ att Ukrainakriget är´att USA har angipit Ryssland. Jag har 1000 gånger tagit avstånd från det ryska regerings-narrativet.

nattuw skrev 2024-10-10 21:39:17 följande:
    Problemet ÄR att angripande soldater bär vapen och att du bara hjälplöst kan titta på medan de slaktar dina söner och våldtar din din mamma, din syster, din fru och din dotter framför dina ögon innan de tar livet av dig.

Du förutsätter att man är korkad för att man är pacifist. Självfallet skulle jag försöka hjälpa min fru och dotter att komma så långt bort från frontlinjen som möjligt om den närmade sig. Då kan de inte våldtas och slaktas där.

Många som som skulle ha blivit angripande soldater HAR FAKTISKT vägrat.
    Ca 650 000 har lämnat Ryssland.

En ja/nej-fråga: Bör dessa 650 000 ryska medborgare återvända och anmäla sig till fronttjänst för vladimir putins regim? Har dessa medborgare handlat fel.

Om krigets logik skall kunna brytas måste individer med ett eget konsekvenstänk vägra lyda makthavare.

klyban skrev 2024-10-11 15:34:23 följande:

Vad säger din naivitet om att återvända för de som blivit inkallade men smet?

Att de blir mötta med vackra röda rosor och sköna kramar.
    Eller kommer de ramla på en kniv 50ggr och sen kasta sig ut genom fönstret?

Domstol, ja, ibland, du kan inte vara så här naiv på riktigt :evilgrin39:

Naturligtvis är det inte klokt av dem att återvända förrän det finns en ny regim. Jag har inte påstått att det är fritt fram utan påföljd.

Om de inte återvänder slipper de knivarna.

Ja det var det jag talade om, att det inte finns några formella dödsdomar. Däremot har säkert många avrättats vid fronten-och det förnekade jag inte. Jag tror inte att du har läst mina inlägg ordentligt innan du svarar.

Jag förnekade INTE avrättningar direkt vid fronten utan rättegång. Det framgick tydligt.

nattuw skrev 2024-10-12 06:55:33 följande:
    Inte korkad bara naiv.

Är de 650 000 som lämnat Ryssland naiva? Har de gjort fel och bör resa hem och anmäla sig till krigstjänst?

Är det naivt att stödja dem-vilket jag gör?

Nej, det är det inte.

nattuw skrev 2024-10-12 07:12:51 följande:
    Ja det hade ju varit mycket enklare för Putin om 38 miljoner Ukrainare hade följt ditt exempel och dragit sig tillbaka till... ja vart de nu skulle tagit vägen. Inget motstånd för den ryska armen. Bara kliva in och ta över allt utan något motstånd.
    Jag är för rysk vapenvägran också-och 650 000 har undvikit mobilisering eller deserterat.
    klyban skrev 2024-10-12 15:23:23 följande:

Dock trodde du det var ett bra exempel att de hade lämnat, och är extremt tveksam om ens 1% av dessa är vapenvägrare och att deras enda syfte är att rädda sitt liv.
    Och det i förlängningen innebär att de inte kan åka hem som jag sagt hela tiden.

De är många som ramlat på en kniv ett femtiotal ggr och sen kastat ut sig genom fönstret.'
    Sen dör de som flugor i fängelset också, och även det med hjälp.

Din naivitet är så gigantiskt att det är omöjligt att beskriva den korrekt.

Och lägga ned vapen, det kommer aldrig nazisten putin göra ändå, och denna idé lägga ned vapen är samma som att du vill ha ryssland att komma hit, om än indirekt i bästa fall.
    Eller vatnik.

Självfallet finns det massor av skäl att inte vilja strida-och inget fel med det. Resultatet är det samma, att de inte är vid fronten/ inte dödas vid fronten.

Just därför bör man ha en plan, t.ex att åka utomlands, så att man slipper de knivarna. Jags stöder inte huvudlöst agerande som bara leder till att man dödas eller fängslat.

Han kommer att ha färre som håller i hans vapen ju fler som flyr.

Nej, jag vill inte ha rysk militär här, däremot att ryska armén försvagas genom ännu fler avhopp. Idag har de ingen möjlighet att invadera Sverige, och ju färre soldater de har desto mindre möjlighet.

nattuw skrev 2024-10-14 07:11:40 följande:
    Vilket inte spelar någon roll för de Ukrainare som blir våldtagna och mördade.

OM  HELA ryska krigsmakten deserterar kan du sitta tryggt i ditt elfenbenstorn. Men för att utplåna dig och hela din familj räcker det med att en enda stridsvagn väljer att inte desserters.

Den som angriper har ett val. Den som blir angripen har inte ett val.

Ännu fler skulle mördas och våldtas om ryska krigsmakten hade mer folk och mer framgång, så det spelar STOR ROLL för de som nu inte utsätts pga att ryska krigsmakten inte är optimalt stark. De 650 000 är HJÄLTAR enligt mig..

Självfallet stannar inte varken jag eller min familj kvar där stridsvagnen kommer och låter oss dödas av den.

Den som angriper har ett val, men individer på den angripna sidan har också val.

Jag gjorde valet att söka vapenfri placering, och fick det godkänt. Det valet gäller även om Sverige blir angripit-och detta helt lagligt. Jag kunde ha valt att behållal den militära krigsplacering jag hade, men när jag blev pacifist ansökte jag om ändring och blev garanterad detta. Det gäller även under krig.

DÄREMOT skulle jag kunna göra en insats i civilförsvaret, kanske rädda liv osv.

Vapenfria gr faktiskt mycket viktiga insatser inom t.ex sjukvård och brandbekämpning m.m.

Vad är din egen krigsplacering ? Vad är din befattning etc då?

klyban skrev 2024-10-13 21:03:09 följande:

Intressant att det tar stopp när vi alla vet vad pacifism innebär för Sverige och hur vi helt garanterat bli invaderade och hur vi bara ska lägga ned vapen och acceptera det folkmord som sen skulle följa.

Pacifism låter som en väldigt vacker men sjukligt naiv tanke.

Jag tänker inte hindra dig från att döda med vapen, men själv bär jag inte vapen. Jag tänker inte hindra dig från att bära vapen. men du kan inte tvinga mig att göra det. Jag är garanterad vapenfritt av staten då min ansökan om det godkändes.

Pacifism är både vackert och tillämpbart. Många individer tillämpar det redan idag, bla många på båda sidor i Ukraina-kriget. Bevisligen går det alltså att tillämpa det.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa