Tom Araya skrev 2023-02-14 17:07:21 följande:
Du är blind och döv om du inte har märkt hur tyst det varit om detta i media och bland politiker. Det ser man inte minst på hur låg prioritet som svenskt civilt och militärt försvar och beredskap har haft under de gångna 30 åren.
Att det har funnits röster i motsatt riktning har inte förändrat saken, eftersom vi är för få och inte har den makt som politiker och media har.
Tvärt emot vad du påstår så har SD varit ett av de partier som högst prioriterat svensk försvar under nämnda period.
Vilka är "vi" som fick rätt? Knappast M, S, C, MP eller V i alla fall.
Jag fick rätt och många med mig om ryssen.
Tom Araya skrev 2023-02-14 17:34:17 följande:
Ja som sagt, ett helt annat krig och ett land som såg helt annorlunda ut vad det gäller geografi, befolkning och styre.
Avgörande faktorer som väsentligt skiljer sig från det nuvarande kriget i Ukraina:
-Sovjetunionen var mycket större geografiskt och befolkningsmässigt än nuvarande Ryssland. Detta i kombination med den sovjetiska regimformen gjorde att man kunde styra hela landet, dess befolkning och industri i den riktning det behövdes, utan större fördröjning.
-Genom Ribbentrop-Molotov-avtalet så köpte sig Sovjetunionen mycket värdefull tid att bygga upp sin militära kapacitet, något som de utnyttjade väl.
-Sovjetunionen stod inte ensamma mot Tyskland, utan som en del av en mäktig allians.
-Tyskland var inledningsvis den anfallande militärmakten, vilket äter enormt mycket mer resurser än försvarsstriden på eget territorium. Detta medför även att den röda arméns soldater per automatik känner långt högre motivation till hård kamp jämfört med dagens Rysk-Ukrainska krig.. Under VK2 pressades också tyska förband hårt i ett klimat de var dåligt utrustade för.
-Sovjetunionen mottog mängder av militär materiel från framförallt USA enligt "Lend-Lease"-avtalet.
-Korruptionen var inte lika utbredd under Stalins tid som under Putins tid.
-Sovjetunionen var inte drabbat av sanktioner från en stor del av världen under VK2.
Summa sumarum:
Sovjetunionens situation under VK2 liknar mer Ukrainas idag och Rysslands situation idag liknar mer Tysklands under VK2, med den skillnaden att Ryssland har svårare att försörja sina förband genom erövrade områden i Ukraina än vad Tyskland hade under VK2.
Och ja, de har varit med om denna omfattningen, och det går läsa upp sig för dom, så där finns ingen ursäkt.
Vet du om att du kunde skrivit en enda mening, och sagt "ja, men i modern tid inte.", eller ja, det tänkte jag inte på.
Så hade du sluppit skriva allt detta du gjorde.
Och sen på den tiden pysslade man inte mycket med sanktioner, så vad det ska ha för poäng är svårvärderat.
Dock råder det noll tvekan om att jag har förutspått detta och hade rätt och många med mig.
Sen går det inte undvika att se det började inte med putin, det var först då vi började prata om detta med vad han skulle hitta på nazisten putin.