• Anonym (Fattiglappen)

Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil

Vi bor i ett relativt välbärgat område. Många barn får skjuts till skolan och även jag brukar lämna min dotter på skolan. Hon går i högstadiet. 

Vi har två bilar. En ny och en som är 20 år gammal. Hon vill absolut inte bli lämnad i den gamla bilen, då hon skäms inför sina kompisar. Det blir lite jobbigt i vardagen vi ibland är iväg samtidigt och jag kör den gamla bilen. 

Den äldre bilen är ändå ingen rishög, inte rostig, bucklig, ful eller så utan bara gammal. Bryr mig inte så mycket om det, men även min fru säger att hon inte vill lämna vid förskolan i den, då "alla har så fina bilar". Det är BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne, Tesla S, Volvo XC90 osv osv. Ja, ni fattar. Tänker verkligen folk att man då är en riktig loser om man kommer i en gammal 10 tkr bil? Förvånad

Riskerar man att bli orosanmäld till socialtjänsten?

• Svar på tråden Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil
  • Anonym (Wtf)

Det som får en att överväga en soc-anmälan är tråden i sig. Bara att man ställer frågan visar att man är direkt olämplig som förälder.

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-02-24 17:34:08 följande:

Det som får en att överväga en soc-anmälan är tråden i sig. Bara att man ställer frågan visar att man är direkt olämplig som förälder.

Då har du missat kamintrådarna....
  • Anonym (Bj)

Eh. Då får de väl ta bussen om det inte passar? Vad är problemet?

• Tom Araya

Snacka om I-landsproblem!

Själv gick jag eller cyklade till skolan.

Fråga barnen om de hellre gör det än att få skjuts i en 20 år gammal bil?

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-02-24 17:35:30 följande:
    Då har du missat kamintrådarna....
    Ja de är lika illa.
  • Anonym (En del av livet)

Våga stå för det friska och sunda.
    Vilka värderingar vill ni att era barn ska få med sig i livet? 
    Att yta är det viktigaste? Att man ska böja sig för kollektivet? Att vad andra tycker är viktigast?
    Att ens värde ligger i vad man äger?

Som tonåring tycker man allt som gör att man sticker ut (åt fel håll) är sjukt pinsamt. Det är en fas. 
    Våga stå kvar och stå för sunda värderingar.

Om det kommer fram att barnen blir utsatta på något sätt på grund av bilen ta upp det omedelbart med skola eller berörda föräldrar.
    Det är oacceptabelt och måste stävjas direkt.

• Anonym (Yay)

Nu är tråden över ett år gammal. Men jag har noterat att det alltid är de finaste bilarna som kör till skolan. Själv går vi eller cyklar med barnen till skolan.

Bra tips det där med att visa att man med en skruttig bil har mer tid och kan ta tid på sig vid lämningar och hämtningar!

Tycker att det är tråkigt att det är sån hets hos vanligt folk med fina bilar. När jag växte upp var det bara invandrare och fåniga nyrika som körde fina bilar, vi vanliga körde vanliga bilar och det var ingen i kvarteret som stack ut.. jante när det var som bäst. Idag är det ju få som köper sina fina bilar de leasar ju bara dem...

• Anonym (H)

Jag hade skämts över mitt barn om hen hade haft problem med att åka i gammal bil. Min man är vd och åker i en gammal bil, vem bryr sig? Även om man har pengar, behöver man inte visa det genom att köra dyra bilar

• Tom Araya
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2022-02-23 20:01:49 följande:
    Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil

Vi bor i ett relativt välbärgat område. Många barn får skjuts till skolan och även jag brukar lämna min dotter på skolan. Hon går i högstadiet. 

Vi har två bilar. En ny och en som är 20 år gammal. Hon vill absolut inte bli lämnad i den gamla bilen, då hon skäms inför sina kompisar. Det blir lite jobbigt i vardagen vi ibland är iväg samtidigt och jag kör den gamla bilen. 

Den äldre bilen är ändå ingen rishög, inte rostig, bucklig, ful eller så utan bara gammal. Bryr mig inte så mycket om det, men även min fru säger att hon inte vill lämna vid förskolan i den, då "alla har så fina bilar". Det är BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne, Tesla S, Volvo XC90 osv osv. Ja, ni fattar. Tänker verkligen folk att man då är en riktig loser om man kommer i en gammal 10 tkr bil? Förvånad

Riskerar man att bli orosanmäld till socialtjänsten?

Snacka om I-landsproblem.

Ungar och föräldrar som gnäller över status kan gå eller cykla istället, det skulle de bara må bra av.
  • Anonym (FuckTesla)

Jag skämdes röven av mig när min pojkvän skaffade en Tesla och gled runt i! Den passade inte honom/oss alls utan kändes bara som ett försök till kukförlängning! Jag hatade aset och vägrade blir skjutsad i den, vad fasen skulle folk tro om mig???? Utöver prislappen så är Teslor dessutom stryk-fula, ser ut som misslyckade Batman-bilar. Kändes fan så mycket bättre att åka runt i min älskade lilla skrutt, det var mer "jag"!
    Och ja, jag är allvarlig med mitt inlägg!

• Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (FuckTesla) skrev 2023-03-23 01:22:06 följande:

Jag skämdes röven av mig när min pojkvän skaffade en Tesla och gled runt i! Den passade inte honom/oss alls utan kändes bara som ett försök till kukförlängning! Jag hatade aset och vägrade blir skjutsad i den, vad fasen skulle folk tro om mig???? Utöver prislappen så är Teslor dessutom stryk-fula, ser ut som misslyckade Batman-bilar. Kändes fan så mycket bättre att åka runt i min älskade lilla skrutt, det var mer "jag"!
    Och ja, jag är allvarlig med mitt inlägg!

Tycker också att vissa Tesla-modeller är fula som stryk, men numera har de ju blivit dussinbilar så ingen lyfter direkt på ögonbrynen för en sådan längre. Var väl lite annorlunda när de kom för 8-10 år sedan. Då undrade nog en del vad det var för något. 
  • Anonym (Japp Soc kommer ta barnen)

skämt åt sido. Det är meningen att tonåringar ska skämmas över sina föräldrar. Det konstiga är väl att din fru bryr sig. Varför gör hon det? 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2023-03-23 12:26:36 följande:
    Tycker också att vissa Tesla-modeller är fula som stryk, men numera har de ju blivit dussinbilar så ingen lyfter direkt på ögonbrynen för en sådan längre. Var väl lite annorlunda när de kom för 8-10 år sedan. Då undrade nog en del vad det var för något. 
    Haha, min tonårsson tycker att det är jättekul att, när vi ser en Tesla med ägare på typ bensinstationen, högt utbrista: "Mamma, de nya modellerna av Toyota är ju faktiskt riktigt snygga!"
  • Anonym (Fattiglappen)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-03-23 12:57:24 följande:
    Haha, min tonårsson tycker att det är jättekul att, när vi ser en Tesla med ägare på typ bensinstationen, högt utbrista: "Mamma, de nya modellerna av Toyota är ju faktiskt riktigt snygga!"
    Barn är roliga! De kan säga så roliga saker. 

Hade parkerat min Ford Mustang som jag ägde förut. Bilen har ju en galopperande häst som symbol. Ett barn utbrast "Mamma - titta" - En Ferrari! " 
    Jag förstod snabbt att barnet nog blandade ihop symbolerna, för Ferrari har ju också en häst som symbol, en stegrande häst. Mamman tittade lite skeptisk på min bil och utbrast något i stil med "Nej, jag tror inte att det är en Ferrari...", 
    Då kan man inte låta bli att dra lite på smilbanden. Fanns inga märkesemblem på min bil. Inget med Ford eller Mustang. Bara hästen och GT-emblem men jag tror den levererades så från fabrik. 
  • Anonym

Lämnar man barnen i bilen, riskerar man att bli anmäld, ja.
    Beror ju på hur länge, då.

• Anonym (FuckTesla)
    Anonym (Fattiglappen) skrev 2023-03-23 12:26:36 följande:
    Han dreglar efter "nya" modeller och jag säger bara Neeeeejj!!! Mest är det helheten. Priset, de är som sagt fula, överskattade, hela semestern var bara en enda "räckviddsångest" och jakt på laddstolpar! Allt hypat blir jag automatiskt anti! "Öhh, Tesla kommer ta över världen, de går inte sönder, den enda bil som kommer finnas om 20 år, Elon Musk är KUNG, bröl bröl!" *suck*
Svar på tråden Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil