• Anonym (Fattiglappen)

Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil

Vi bor i ett relativt välbärgat område. Många barn får skjuts till skolan och även jag brukar lämna min dotter på skolan. Hon går i högstadiet. 

Vi har två bilar. En ny och en som är 20 år gammal. Hon vill absolut inte bli lämnad i den gamla bilen, då hon skäms inför sina kompisar. Det blir lite jobbigt i vardagen vi ibland är iväg samtidigt och jag kör den gamla bilen. 

Den äldre bilen är ändå ingen rishög, inte rostig, bucklig, ful eller så utan bara gammal. Bryr mig inte så mycket om det, men även min fru säger att hon inte vill lämna vid förskolan i den, då "alla har så fina bilar". Det är BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne, Tesla S, Volvo XC90 osv osv. Ja, ni fattar. Tänker verkligen folk att man då är en riktig loser om man kommer i en gammal 10 tkr bil? Förvånad

Riskerar man att bli orosanmäld till socialtjänsten?

• Svar på tråden Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil
  • Anonym (Jenny)

Det är meningen att tonåringar ska tycka att föräldrarna är pinsamma. Ta inte åt dig - du kan inte låta en högstadieunge sköta viktiga ekonomiska beslut i familjen, som vilken bil ni har. Låt din tonåring välja mellan att få skjuts i den bil som passar dig bäst eller gå/cykla/ta bussen. Lätt-plätt.

• Anonym (Danderyd)

Det är karaktärsdanande att inse att man inte kan ta allt för givet. När jag var i den åldern bodde vi i liknande område, fast vi egentligen inte hade råd efter föräldrarnas skilsmässa. Vi hade en riktig skrotbil som bara ibland fungerade. Jag gick i kläder ärvda efter grannkillarna som var ett par år äldre. Men när min mormor ville ta ifrån sin knappa pension för att köpa statuspryl till mig när jag fyllde 15 (motsvarande ny iphone idag) sade jag nej. Jag ville ta mitt ansvar i familjens ekonomi. Jag sommarjobbade 6 veckor och spenderade alla de pengarna på det som mormor tänkt ge mig i present.

Idag har vi det löjligt bra ställt, men lägger ändå inte pengarna på överdrivet dyra bilar.

• Anonym (lll)

Det är nog bra om dina barn lär sig att det är ok att inte ha nyaste bilen alltid, man kan heller inte alltid få allt man vill osv. 
    Fundera på varför era barn hakar upp sig så på det materiella? 

• Anonym (Gömde mig)

Haha
    Kom att tänka på när jag var 13-14.
    Vi hade en bil som jag verkligen avskydde, när pappa skulle skjutsa mig så gömde jag mig i bilen så att ingen skulle se.
    Han skrattade varje gång.

Vill hon inte åka med dig så får hon gå eller cykla.
    Äldre bilar har flera fördelar mot nya. Du kan byta ut delar själv på en äldre bil. Om en lampa går sönder på en ny bil så måste den i verkstad och det är inte ovanligt att set går på tiotusen och upp till både fyrtio och femtiotusen beroende på cad som ska bytas ut och lagas.

• Anonym (Golfen)

Så tyckte min bror också om den gamla bilen vi hade, som dessutom var i en skrikig hemsk färg.
    Men iaf, skulle se det som helt normalt i den åldern av någon anledning. Oroa dig inte, låt ungen hoppa av och gå sista biten bara!

• Anonym (B)

Om du ni har råd så kanske den här 10 tkr bilen blir dotterns 18-årspresent i framtiden? Då skulle jag gärna vilja vara en fluga på väggen. 

Skämt å sido. Tonåringar skäms ju ofta över sina föräldrar oavsett. Om dottern utsätts för mobbing på grund av bilen så skulle jag personligen anstränga mig och antingen hämta i den nya bilen (iallafall de gånger det går) och annars låta dottern gå, cykla, ta tunnelbanan, tåget, pendeltåget, bussen hem. 

Om det inte involverar mobbing (som jag verkligen hoppas att det inte gör) så hade jag hämtat i den bil jag körde den dagen och gett alternativet att ta cykel, buss, gå hem istället. 

Jag tror er dotter får en viktigare lärdom än övriga klasskamrater? 

• Anonym (sluta skjutsa)

Tänk på att barn som går eller cyklar till skolan har bättre resultat på kognitiva tester och bättre betyg än barn som bli skjutsade. Så du kan ju säga att grannbarnen som blir skjutsade i sina fina bilar blir dummare

• nihka

Högstadieungar skäms väl för det mesta. Välj mellan ignorera, gå, cykla, buss eller släpp av henne nåt kvarter innan.

• Anonym (Jo)
    nihka skrev 2022-02-23 21:02:21 följande:
    Högstadieungar skäms väl för det mesta. Välj mellan ignorera, gå, cykla, buss eller släpp av henne nåt kvarter innan.
    Ja, det gör dom
Svar på tråden Barnen skäms när jag lämnar dem i min bil