Anonym (XXX) skrev 2022-02-22 15:37:20 följande:
Ja, det blev lite fel där. Är man helt och hållet jätteöverens, så behöver man förstås inte blanda in någon instans alls. Det gjorde inte min exman och jag heller! När det gäller TS och hennes ex. så tror jag dock att det blir nödvändigt med några professionella utomstående personer, som lyssnar och funderar och beslutar.
Hur eller hur, så kan man förstås aldrig avtala bort en föräldra-rättighet eller en föräldra-skyldighet, i utbyte mot något materiellt. Sådana avtal är inte giltiga i Sverige.
nja, igen. ;)
Faktum är att om pappan i det här fallet inte vill ta hand om sitt barn så är han inte skyldig att göra det. Konsekvensen av att inte ta hand om sitt barn är att man kan förlora vårdnaden och den verkar han ju inte vara intresserad av att ha. Så länge det finns en annan vårdnadshavare kommer inget hända om en förälder struntar i sitt barn. Barnet har inte rätt att träffa sin förälder om föräldern inte själv vill.
om han skulle vilja ha umgänge med sitt barn så har han rätt till det, men det verkar ju vara precis det han inte vill.
Familjerätten jobbar inte med att övertala ovilliga fäder att träffa sina barn, och alla sådana insatser är helt frivilliga. Det är bara när båda föräldrarna vill träffa sina barn och inte är överens om hur detta ska ske som man kan blanda in familjerätt. Att en förälder tycker att den andre ska umgås med barnet är inte heller något som någon domstol har en åsikt om.
pappans skyldighet är i detta fall bara ekonomisk. han ska bidra till barnets försörjning. I övrigt har han inga förpliktelser. Så är det och det kan låta knasigt men några alternativ finns inte. Det är ju inte heller i barnets bästa att träffa en förälder som enbart tvingats till det.