Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Handskrivet avtal angående barn giltigt?

Anonym (Fundersam) skrev 2022-02-22 11:05:35 följande:
    Handskrivet avtal angående barn giltigt?

Jag fick vår fastighet på villkoret att jag aldrig ska höra av mig till fadern igen o fortsatte betala lånet o andra räkningar, det var hans villkor. Vi skrev även på ett handskrivet papper om att han aldrig kontakta mig eller dottern. 
    Är det giltigt? Eller jag kan i framtiden få skit för att han inte träffar dottern trots att hans villkor var att jag aldrig ska höra av mig igen? Han har de senaste 3 månaderna inte haft dottern och inte heller hört av sig om hur det är. Innan dess kunde han avbryta överenskommelser till och från pga att det var jobbigt att gå upp tidigare o lämna henne på förskolan en gång/veckan för hon går på förskola 20minuter bort.  Han har sina andra barn på heltid.

Grunden är att alla frivilliga avtal är giltiga. Sen finns det saker man inte kan avtala om och avtal där det inte finns någon konsekvens om man bryter.

Vidare kan du alltid fp skit för saker du gör, om det har någon juridisk  konsekvens eller inte är en annan fråga.

Avtal kring umgänge måste fastställas av familjerätt eller tingsrätt för att det ska gå att begära verksatällighet.

Vad är det igenligen du undrar över?

• Anonym (Jur)

Om det är så att ni båda står på lånen fortfarande, men du betalar, så skulle en konskevens av att han avslutar avtalet vara att du kan kräva honom på hans del av lånekostanden. Inte helt enkelt.

Om han också står som ägare till bostaden kan det hela bli väldigt besvärligt och bökigt.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-02-22 11:42:53 följande:

Angående fastigheten är det bodelningsavtal som är underskrivet, som är utskrivet genom jurist. Däremot står det i pappret att han ska betala hälften tills det är verkställt hos banken. 

Han vill aldrig att jag kontaktar honom igen, så då kan jag inte heller gå via familjerätten o prata. 

Finns det något jag kan åka dit för? Jag är så förvirrad

Vad vill du? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-02-22 12:32:22 följande:

Anonym(jur)
    Jag vill ha bostaden, så jag gick med på att fortsätta betala alla räkningarna och lånet mot att jag aldrig ska höra av mig till honom.
    Vi har nu fått in rutiner med dottern och vardagarna, vilket var tufft i början. Jag ville att han skulle träffat henne några gånger i veckan, men när han klargjorde att han inte ville det mer och har dessa två åren kommit och gått ur dotterns liv så valde jag att fortsätta som om han inte finns. Klart att jag hade velat ha ett fungerande umgänge, hade underlättat för mig också.

Pratat med FR och de säger att jag ska bara avvakta och inte kontakta honom, eftersom att han varit tydlig med att han inte vill att jag kontaktar honom. Jag har fortfarande kontakt med släkt på dotterns pappas sida, så jag kommer fortsätta hålla kontakten med dem.

Du kan aldrig tvinga honom till umgänge.

Det låter som situationen är under kontroll. Du är ungefär där du vill vara. Sluta noja och fortsätt som vanligt.

Det som är lite oklart är ägandet på bostaden. Äger du den till 100%?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-02-22 12:43:24 följande:

Anonym(Jur) 
    Han har skrivit under bodelningsavtal om att jag får hela fastigheten. Jag kommer betala allt, fast det står i avtalet att han ska betala hälften tills banken genomfört o ändrat så jag står på hela lånet. Ska lämna alla papper till banken i veckan.

Avvakta till du äger bostad och tagit över lån. Funkar inte det får du fundera på nästa åtgärd.
Svar på tråden Handskrivet avtal angående barn giltigt?