Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Handskrivet avtal angående barn giltigt?

Nej, det är inte giltigt. Alla sådana avtal måste klubbas igenom i Familjerätten om föräldrarna är överens, och är de inte det så får de hänskjutas till Tingsrätten och klubbas igenom där. Dessutom gäller inte ens lagenliga avtal till barnets myndighetsdag i Sverige, man kan alltid ta upp ärendet igen efter en viss tid (tror att det är sex månader). 

Vad är det för dumheter ni håller på med, både du och han..? Det är väl klart att han ska ha kontakt med sitt barn? Det har inget med bodelningen att göra. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-02-22 11:50:38 följande:
    Anonym(XXX)
    Så du tycker att jag ska tvinga honom att ha dottern, fast han inte ens ville ha enligt överenskommelse?Och hur ska det gå till när han krävt att jag inte ska kontakta honom igen?????
    Nej, man kan förstås inte tvinga någon att träffa sitt barn. Men man kan heller inte skriva några slags privata avtal, där man villkorar umgänge eller icke-umgänge mellan förälder och barn, mot något materiellt. Som ett hus eller en lägenhet. Det förstår du väl..? Jag har aldrig hört på maken förr! :o

Det bästa du kan göra nu, är nog att samarbeta med Familjerätten, och göra som de tycker tills vidare. De har ju mycket erfarenhet. Det är möjligt att din exman kommer att sakna sin dotter med tiden...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Stina) skrev 2022-02-22 14:55:42 följande:
    Nja, föräldrarna kan avtala vad de vill men umgängesrätten står fast. Det behöver inte gå vare sig via familjerätt eller tingsrätt. Det vanligaste är att det INTE gör det. 
    Ja, det blev lite fel där. Är man helt och hållet jätteöverens, så behöver man förstås inte blanda in någon instans alls. Det gjorde inte min exman och jag heller! När det gäller TS och hennes ex. så tror jag dock att det blir nödvändigt med några professionella utomstående personer, som lyssnar och funderar och beslutar. 

Hur eller hur, så kan man förstås aldrig avtala bort en föräldra-rättighet eller en föräldra-skyldighet, i utbyte mot något materiellt. Sådana avtal är inte giltiga i Sverige. 
Svar på tråden Handskrivet avtal angående barn giltigt?