Dirtyminded skrev 2022-02-24 11:02:19 följande:
Jag känner att jag formulerade mig lite fel... Nu kan jag ju iofs bara tala för mig själv, men det jag menade vara att för att kritiken ska ha någon effekt så måste den levereras av någon vars åsikt jag värdesätter.
Respekterar är en annan sak, naturligtvis respekterar jag även andras åsikter, men om jag får kritik av någon som jag t ex inte känner eller av någon jag inte har någon närmare relation till så rör den mig föga.
När det gäller de vars åsikter jag värderar så skulle jag gärna låta den som är utan skuld kasta första stenen. De flesta i min bekatskapskrets är mänskliga och de flesta av oss har fel och brister.
Men du har rätt i att det naturligtvis inte är så lockade att framstå som falsk och lögnaktig, varför diskretion i otrohetsaffärer naturligtvis är att föredra.
Fast kritik framförs ju inte bara i syfte att försöka övertyga personen man anser ha gjort fel att tänka om. Kritik är ju oftast ett sätt att markera att man tycker att personen betett sig omoraliskt eller resonerar omoraliskt. Sen om personen vill eller inte vill ta åt sig av kritiken är ju egentligen egalt.
Om personen respekterar den som framför kritiken är oddsen kanske större att personen kommer ta åt sig av kritiken. Men det innebär ju inte att kritik inte får eller ska framföras bara för att personen skiter i det.
Angående åsikter så är det väldigt vanligt att människor som agerar omoraliskt försöker rättfärdiga sitt agerande genom att hävda att det är ok eftersom deras egen åsikt är att det är ok. Men moral funkar ju inte riktigt så. En omoralisk handling blir inte ok bara för att personen som utför den tycker så. Den blir ok när både den som utför den och den som drabbas av den är överens om att den är ok.
Att prata om att vara "mänsklig" känns ett rätt dumt argument för ALLT människor gör är ju mänskligt, pedofiler och våldtäktsmän är ju mänskliga de med, men det betyder ju inte att deras handlingar är ok. Och även människor som inte beter sig omoraliskt är ju även de mänskliga.
Ja ingen gillar ju att se sig själva som falska och lögnaktiga, därav alla fantasifulla ursäkter, bortförklaringar och bissarra diskussioner.
Ja, man kan säkert kalla manipulation, svek, lögner och missbruk av andras förtroende för finare ord men i grunden är det ju ett rövaktigt sätt att bete sig mot människor som ska föreställas stå en nära oavsett hur "diskret" man säger sig vara.