Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Otrohet... trött på höra

Anonym (Emma) skrev 2022-02-18 00:15:29 följande:

Jag tänker att man inte bara ska prata om sex när man pratar otrohet. Som att det enbart är något köttsligt. Detta varierar. Visa kickar på det äventyrliga. 

Jag själv va kär i mannen jag bedrog min partner med. Jag älskade den andra mannen enormt. 

Men jag var ju upptagen och den här mannen va upptagen.

Det var ju väldigt smidigt då min partner och mannens fru va vänner. Alltså mannen jag va otrogen med. 

Det gjorde ju att vi alltid kunde visa upp att vår relation inte va konstig, jag va ju upptagen också. Så varför skulle jag velat ha hennes man? 

Alla människor är inte snälla. Många är egoistiska men majoriteten är rädda. Rädda för att bryta upp, rädda för att flytta, rädda för att byta land, rädda för att prova nya maträtter från kulturer vi inte är vana vid. 

Om jag nu va kär i någon annan, hur länge skulle det hålla i sig? Ska man stanna eller gå? 

Sedan tror jag inte man ligger med någon när frun är hemma och är höggravid för att man längtar sig bort från sin fru, rent generellt. Det är väl oftare mer som när man är otrogen på sin svensexa. Sista chansen att leva livet och doppa nya andra kvinnor. Sedan är det ju kört. 

Otrohet är inte bara något köttsligt, otrohet är när man går bakom ryggen på sin partner sexuellt och/eller känslomässigt. Du tänker på sexuell otrohet, men känslomässig otrohet är precis lika falskt och förnedrande.

Jag tycker inte det gör någon som helst skillnad av vilken anledning man är otrogen... om man var kär, kåt eller både och.... oavsett vilket så valde man att bedra sin partner. I grunden spelar vad man kände(kärlek eller kåthet eller både och) mindre roll, det intressanta är varför man valde att hantera vad man nu än kände på det sättet när det fanns andra sätt att hantera det på? Och att argumentera för att det på något sätt skulle vara "finare" att svika, ljuga och förnedra sin partner för att man minsann var käääär och inte bara kåt låter ju mest som en väldigt dålig ursäkt.

Ja det ligger lite i tiden att man inte kan offra något för att vinna något annat utan ska bara ha både och till vilket pris som helst. Idag konsumerar vi förhållanden (och människor) precis som man konsumerar varor. Lägg på ett extrem individualistiskt samhälle som hela tiden tenderar att fokusera på jaget, mina egna drömmar, mina egna behov, mina egna känslor som alltid är viktigare än någon annans så är det kanske inte så konstigt att det blir som det blir.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-18 05:10:15 följande:
    En i grunden väldigt sund överlevnadsstrategi, som enligt vissas moralnormer blir lite fel. En mycket vanlig orsak till denna strategi kan nästan kallas för en förtid förlostningspsykos. Man känner helt enkelt att det liv man är van vid kommer att förändras med ökat ansvar och att man kommer att bli låst och bunden i föräldraskapet så den sitta chansen till att känns lite frihet är att ha lite sex vid sidan om. Samma mekanism gör att det är rätt vanligt att mammor som nyss fött barn har sex vid sidan om. Helt enkelt den sista frihet man har kvar.
    Eller så handlar det bara om omognad och egoism där man har svårt för att offra sitt gamla liv för ett nytt och försöker äta kakan och ha den kvar?

"Enligt vissas moralnormer" är ju lite missvisande... 99% av människorna på planeten gillar inte att man sviker dem eller ljuger för dem...det är en moralnorm som är ganska enhetlig oavsett kön och kultur... inte ens människor som sviker och ljuger för andra gillar att andra sviker och ljuger för dem. Det som däremot kan skilja från person till person och kultur till kultur är hur man ser på sex och relationer... vissa är ok med att deras partner ligger med andra.... MEN det betyder INTE att de är ok med att deras partner ljuger för dem.

Så de vore bra om du inte blandar ihop normer kring sex och förhållanden och normer kring ärlighet.
  • Anonym (sådär)
    Robert 558 skrev 2022-02-18 13:30:15 följande:
    I efterdyningarna av den otrohet jag råkade ut för så är det utan tvekan själva sveket som är det absolut värsta, den känslomässiga biten där hon valde att pissa på mig. Om hon hade "råkat" sladda in efter en AW eller liknande, så hade det varit en helt annan grej än ett längre smussel bakom min rygg. Att de hade sex är jobbigt som fan, men sekundärt. Lögnerna är det som tär mest, samt i efterhand de tafatta försöken att förminska. Där och då valde hon en annan, och det svider betydligt mer än att de låg med varandra. 
    Ja, det gäller nog alla slags otroheter, det är sveket och lögnerna som gör den verkliga skadan. Därför blir det lite småfjantigt att semantisera över vilken anledning som är bäst/värst, om man var kåt, kär eller både och.... svek och lögner är det oavsett och människor gillar generellt sett inte att bli förda bakom ljuset, speciellt inte av människor de trott att de kunde lita på.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Eva) skrev 2022-02-18 13:50:13 följande:
    Jösses.

Om nu lite otrohet skulle vara en så stor sak är det konstigt att det är så utbrett. 

Blir så mycket enklare att leva om man inser att otrohet är vanligt förekommande och inte lever på några rosa moln av illusion om den monogama lyckan som påfallande ofta visar sig vara vara en just illusion. 
    För dig är det kanske ingen stor sak, men för andra är det ju det. Varför sätter du dig själv som mall för alla och försöker få det att framstå som norm när det inte är det?

Ja många springer ju runt och gör saker de själva aldrig skulle tolerera, Men det betyder ju inte att det man gör är ok det betyder bara att man är en hycklare som gärna utsätter andra för saker man själv inte skulle vilja bli utsatt för.

Ärlighet är inte en illusion, ärlighet är liksom grunden för alla mänskliga relationer. Jag tror inte du heller vill umgås med människor som ljuger för dig och lurar dig vid första bästa chans. Som sagt, försök skilja på moral kring sex och moral kring lögner.

Man kan absolut vara ok med att ens partner knullar med andra om man vill.. men det finns ingen som helst anledning att acceptera att andra ljuger för dig och lurar dig. Att knulla andra med sin partners medgivande är INTE samma sak som utan.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (FYI) skrev 2022-02-18 14:33:25 följande:
    Kan inte annat än att hålla med, men vi verkar leva i egoismens och respektlöshetens tidevarvObestämd

Håller med... och inte nog med det, man försöker till och med hävda att det är egoismen som är moraliskt och att inte acceptera att folk luras och ljuger är omoraliskt.Tomte
  • Anonym (sådär)
    Anonym (xx) skrev 2022-02-22 00:34:07 följande:
    Okej då förstår jag dig mycket bättre. Vi är alla olika med skilda behov och mål att sträva efter. Tur är väl det :)
    Fast även om man har olika behov så borde man väl ändå kunna förstå skillnaden mellan att ha sex med andra med sin partners medgivande och utan?

Om man själv föredrar att leva i en öppen relation så fine... men nånstans måsten man väl kunna förstå att människor som valt att leva i en monogam relation inte gillar att deras partner sviker och ljuger?

Känns lite märkligt att förvänta sig att monogama människor ska ha förståelse för människor som väljer alternativa relationsformer men själv inte kunna ha förståelse för folk som föredrar en monogam relation och tycka att det är helt ok att svika och ljuga för det får man minsann skylla sig själv för om man valt att leva monogamt...typ. 

Personligen tycker jag att dra in pollyamori i diskussioner om otrohet är totalt irrelevant eftersom otrohet inte har ett dugg med pollyamori att göra...jag tror inte människor i öppna förhållanden heller gillar att deras partner ljuger för dem och går bakom deras rygg. Otrohet = pollyamori argumentet håller inte för fem öre eftersom...

Om man inte vill leva i monogamt, varför väljer att öht att gå in i en monogam relation?

Om man inte vill leva monogamt, varför är man inte ärlig med det med sin partner istället för att låtsas vilja leva monogamt men göra något helt annat bakom ryggen?

Hur många av de som är otrogna skulle själva vara ok med att deras partner gjorde likadant?

Om man inte kan acceptera att ens partner tar sig samma friheter som man själv gör, kan man verkligen skylla det på att man inte är monogam?

Problemet är alltså inte om man anser sig vara monogam eller polly... problemet är att man inte är ärlig med vad man vill med sin parter. 
  • Anonym (sådär)
    Dirtyminded skrev 2022-02-23 10:08:04 följande:
    Och min fast övertygelse är att en extremt diskret otrohetsaffär faktiskt kan göra underverk på ett i övrigt insomnat förhållande! OM man gör det på rätt sätt. Flört
    Ja det är ju alla som är otrogna övertygade om... men tror du din partner håller med om det?
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2022-02-23 11:13:21 följande:

Bara för att otrohet är hyggligt vanligt förekommande, betyder ju inte det att det är bra, eller naturligt. Eller att man inte ska försöka motverka det.
    Det finns ganska mycket i våra liv som inte är bra, men som vi gör ändå. Dock är det dumt att normalisera, bagatellisera eller rent av hylla det.
    Att exempelvis vara otrogen för att ge en relation en "boost" låter som ett väldigt trubbigt verktyg det är lätt att slinta med.
    Att människor oftast är sig själv närmast och har nära till lögnen må vara vanligt, men det betyder för den sakens skull att det måste vara så.
    Ett alternativ till att knulla med andra än sin partner kan ju vara att inte fly den enklaste utvägen, utan att faktiskt prata.

Håller med... dessutom bygger hela den argumentationen på ett egoistiska tänk. Där man enbart utgår ifrån vad man själv mår bäst av. Så den där sk "boosten" är oftast en boost för den som är otrogen...inte den som blir bedragen.

Att säga att man gör förhållandet en tjänst genom att svika, ljuga och förnedra sin partner är ju ett hål i huvudet argument. Lite som att påstå att bara för att jag får en boost av att pissa i ditt kaffe och låta dig dricka det så är det något som vi båda mår bra av. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förståsigpåaren) skrev 2022-02-23 11:55:32 följande:
    Det är väl detta som i realiteten händer hela tiden. Fast det vill många (speciellt på FL) inte inse. Passar inte deras agenda kanske. Verkligheten finns därute och man får förhålla sig till den vare sig man vill eller inte.
    Fast verkligheten är ju inte så bara av ren slump eller nån naturlag. Verkligheten är så för att vissa väljer att göra den så genom att resonera som du gör.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Förståsigpåaren) skrev 2022-02-23 13:38:20 följande:
    Haha, det är ju precis det den är. Det är inte naturligt att endast ha en partner. Sen om du vill kalla det en naturlag eller inte det får du väl själv avgöra.
    Enligt dig ja, men andra vill ju bara ha en partner. Och om du nu är så säker på din sak varför vågar du inte vara ärlig med det inför din partner?
Svar på tråden Otrohet... trött på höra