Sorg över min förlossning
Hej!
Min son föddes för 7 veckor sedan. Mitt första barn. Hade en jättebra graviditet, inga krämpor, allt gick som på räls. Hade förberett mig så otroligt mycket inför förlossningen. Läst böcker, gått en kurs i hypno birthing. Såg fram emot denna ?once in a life time experience ?.
Ingenting blev som jag tänkt mig. Utan att gå in på detaljer så blev förlossningen ett jäkla trauma som slutade i akut kejsarsnitt.
Är så ledsen och besviken. Kan liksom inte komma över det. Brukade älska att titta på förlossningsvideos. Nu känner jag mig bara bitter och missunnsam. Blir avundsjuk på vänner som haft lyckade förlossningar. Dessutom, förmodligen pga av traumat så fick vi aldrig amningen att funka och efter 6 veckors kamp fick jag ge upp och gå över till ersättning (tro mig, försökte verkligen allt!). Ännu en sorg att komma över. Något jag sett fram emot som inte blev som jag hoppats på.
Har ibland svårt att ta in att bebisen är min. Känns som jag gått miste om en del av hela upplevelsen. Ja, jag förstår att förlossning och amning bara är en liten del i en livslång resa med mitt barn men kan liksom inte släppa det. Jag tror inte jag har förlossningsdepression, men vet inte hur jag ska ta mig vidare. Är rädd att detta ska påverka anknytningen till mitt barn.
Finns det fler här som haft liknande erfarenhet som kan ge mig lite råd och stöd?