Sorg över min förlossning
Åh jag känner med dig. Hade det liknande med en av mina. Förlossningsskadad och knäckt. Sittandes med en liten. Dåligt samvete över att ångra hela graviditeten och ångra bebis. Den känslan var så hemsk! Mörkt i sinnet. Du är inte ensam om att känna att förlossningen blev ett trauma eller känna dig dålig för amningen. Det finns en väg ut. Men du behöver hjälp och stöttning.
Jag kan bara ge dig följande tips.
1. berätta för din partner att du mår så dåligt över det som hänt att du inte kan uppskatta livet nu. Det kan vara förlossningsdepression men även sorgen och traumat i sig. Säg att du vill ha din Partners stöttning i det här. Det stödet kan ju vara att ringa BVC och boka en akut tid för er alla att prata om det här. Det kan vara att du sjukskriver dig en vecka och partner tar föräldraledigt så att ni är två. Det kan vara att partner utifrån dina behov organiserar och styr upp släkt och vänner för vad du behöver osv.
2. Prata med BVC-sköterskan och berätta hur det känns. Hon kan sätta dig i kontakt med kurator samt annat
stöd.
3. be om aurora-barnmorska eller vad de heter. De som finns (brukar) på alla sjukhus typ och brukar gå igenom förlossningsjournalen med en och möter upp en i vad som hände Och det man känner. Det är en del av att kunna avsluta som jag tyckte var värdefull.
Om detta redan är skrivet eller du redan gjort allt så ber jag om ursäkt för jag läste inte hela tråden.
lycka till. Det finns en väg ut. Kärleken till ditt barn eller hur fantastis mamma du är och kommer bli hänger inte på förlossningen eller amningen. Ta hand om dig!