• gossegrisen14

    Bör jag be om utredning?

    Jag har en dotter som är 7,5 år. Jag undrar om jag bör utreda ang NPF?
    Hennes mormor är bipolär. Två morbröder som också är det, autism och intellektuell funktionsnedsättning.

    Hon är väldigt blyg och känslig. Avvaktande. Hon har alltid varit det.

    I skolan är hon med på lektionerna, arbetar på, når sina mål, har kompisar. Väldigt duktig enligt läraren. Ordning och reda. Aldrig arg.

    Hemma däremot är det en annan sak. Hon kan få sådana utbrott. Speciellt på kvällarna. Kastar saker och skriker på oss. Känns som att man tippar på tå runt henne.

    Hon är rädd för att göra fel. Lättstött. Säger man till henne blir hon sur och ledsen. Frågar varför hon är arg och sur men hon säger att hon inte alls är det??Hon har även svårt att tolka mitt och hennes bonuspappas röstläge. Höjer vi rösten eller pratar med mer bestämd röst blir hon jätteledsen och säger att hon inte tycker om när vi är sura.

    Hon har svårigheter med att gå på toaletten själv. Hon tror att det kan bli översvämning. Hon vågar inte spola. Vill att man ska stå utanför och sen hjälpa henne att spola. I skolan kunde hon hålla sig en hel dag för hon vågar inte be om hjälp. Det har blivit bättre sen jag pratade med hennes lärare.

    Hon är rädd för att något ska hända. T.ex översvämning. Att vårt knarrande golv ska gå sönder. Hon tycker det obehagligt när det blåser. Blir orolig när hon hör flygplan eller andra höga ljud. Frågar vad är det? Vad kan hända om....? Mycket frågor om vad som kan hända. Vill inte vara själv i rum. Leker inte själv på sitt rum. Mörkrädd. Hon sover på golvet bredvid vår säng. Hon kunde inte sova själv i sitt rum. Jag låg alltid bredvid. Hon vaknade på kvällarna när jag gått ut.

    Hon kan inte simma. Obehagligt med vatten. När hon duschar har hon handduk för ögonen. Vi har bestämt duschdagar för annars blir det bråk.

    Leker hennes kompisar med någon hon inte känner så vågar hon inte vara med. Hon vågar inte fråga om hon får vara med och vågar inte säga till fröken. Avvaktande inför nya situationer. Står och tittar istället för att leka. Känner hon barnen vill hon gärna styra och bestämma.

    Väldigt blyg och tillbaka dragen i situationer då hon inte känner sig trygg. Pratar när hon känner sig trygg. Pratar då väldigt tyst. Pratar gärna bebisaktigt. Svårt med R ljud. Hade svårt för F ljud. Träffar logoped.

    Hon vill aldrig prata om vad hon känner. Säger alltid vill inte prata om det nu så fort man pratar om något jobbigt.

    Hon har svårt att komma igång på morgonen. Måste flera gånger säga till att nu måste vi äta. Nu måste vi klä på oss. Jag ska bara sträcka på mig lite till.... behöver mycket tid på morgonen. Låter jag stressad eller bestämd då är morgonen förstörd. Måste du låta så sur mamma...

    Somnar sent. Svårt att komma till ro på kvällarna. Gärna hålla handen. Hon ska ha sina två filtar, en speciell tröja och ögonmask annars blir hon ledsen.

    Rutiner rutiner rutiner behöver hon. Förbereder alltid henne när vi ska göra något för annars blir det jobbigt för henne.

    Svårt att säga hej och hejdå.

    Hon vill inte hålla på med någon aktivitet på eftermiddagen. Hon vill vara hemma. Hon är trött efter skoldag och fritids.

    Svårt med mat. Äter gärna samma sak. Smakar gärna inte. Tycker inte om när det är synlig krydda. Hon kan gilla en sak men efter ett tag är det inte gott längre. När hon var mindre åt hon bara makaroner och köttbullar ett tag. Kan inte äta geggig mat. Hon säger att hon får som en klump i halsen.

    Vill för det mesta bara ha beröring av mig eller mormor. Kramar sällan andra än mig och mormor. Bonuspappa kan få kram när hon ger.

    Låg smärttröskel. Kan slå sig pyttelite och bli väldigt ledsen.

    Svårt med tandborstning. Tandkräm är äckligt och ska bara ha lite på tandborsten o massa vatten.

    Jag har säkert missat något...

    Hon träffar både logoped och kurator i skolan.
    Är hon blyg eller kan det vara NPF? 
  • Svar på tråden Bör jag be om utredning?
  • gossegrisen14

    Kan man söka sig till habiliteringen även fast hon inte har en fastställd diagnos?


    Anonym (8907) skrev 2022-01-30 15:37:47 följande:
    Kompisar är snart ett minne blott, för att tala klarspråk om dessa svårigheter som beskrivs, särskilt utan habilitering. Är man blyg och akademiskt begåvad/normalbegåvad fungerar skolan oftast bra ett tag till, även att några klasskompisar håller sin vakande hand över ens försiktiga jag i leken. Det är summan av alla delarna som starkt pekar mot autism, inte lite kräsenhet och några överdrivna rädslor, som exempel.

    TS, sök dig till Habiliteringen inte Bup med så uppenbara tecken, inklusive den misstänkta språkstörningen. 
  • Anonym (blå)
    Anonym (8907) skrev 2022-01-30 15:37:47 följande:
    Kompisar är snart ett minne blott, för att tala klarspråk om dessa svårigheter som beskrivs, särskilt utan habilitering. Är man blyg och akademiskt begåvad/normalbegåvad fungerar skolan oftast bra ett tag till, även att några klasskompisar håller sin vakande hand över ens försiktiga jag i leken. Det är summan av alla delarna som starkt pekar mot autism, inte lite kräsenhet och några överdrivna rädslor, som exempel.

    TS, sök dig till Habiliteringen inte Bup med så uppenbara tecken, inklusive den misstänkta språkstörningen. 
    Jag förstår inte riktigt svårigheterna hon har med kompisarna? Det nämns aldrig. Jag själv var väldigt blyg som liten och har ändå haft några kompisar hela skoltiden. Bara för att man är blyg så kan man hitta kompisar om man nu inte är så rädd att man inte vågar prata med någon, men uppenbarligen pratar ju TS dotter med andra barn.

    Tack och lov att inte diagnoser var inne på min tid, hade säkert fått något bara för jag inte var tillräckligt i mallen som barn. Exakt vad ska en diagnos hjälpa henne med? Jag ser bara att det kommer ställa till det. 
  • Anonym (8907)
    gossegrisen14 skrev 2022-01-30 18:24:56 följande:

    Kan man söka sig till habiliteringen även fast hon inte har en fastställd diagnos?


    Ja, och be skolläkare via skolsköterska om remiss. Risken, beroende på vem du hamnar hos på Bup, är att du hamnar i att utreda och medicinera något slags ångesttillstånd (spola, sova ensam, extremt blyg etc) 
  • Anonym (8907)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-30 18:53:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt svårigheterna hon har med kompisarna? Det nämns aldrig. Jag själv var väldigt blyg som liten och har ändå haft några kompisar hela skoltiden. Bara för att man är blyg så kan man hitta kompisar om man nu inte är så rädd att man inte vågar prata med någon, men uppenbarligen pratar ju TS dotter med andra barn.

    Tack och lov att inte diagnoser var inne på min tid, hade säkert fått något bara för jag inte var tillräckligt i mallen som barn. Exakt vad ska en diagnos hjälpa henne med? Jag ser bara att det kommer ställa till det. 
    Inte kunna, våga eller ta något initiativ att vara med i leken om någon ny är med. Betraktar nya situationer och lek innan deltagande, tydligen så till den grad att det är värt att notera. Vill styra leken och bestämma på ett markant vis när hon väl är med. Typiska tecken på ett barn med autism som är i stort behov av att hitta, annars själv skapa, förutsägbarhet. 

    Jag var också väldigt blyg, men av trauma, och andra är bara blygare och lite ängsligare som barn i sin grundpersonlighet (kanske du). Givetvis menar jag inte att alla blyga har något neuro- eller annat psykiatriskt tillstånd.
  • Anonym (Snorkan)

    Om ni vill göra en utredning så gör det. Kan även bli lättare för er att förstå och hantera henne om hon skulle ha någon diagnos. Sen är alla såklart olika men finns mycket hjälp att få. 


    Jag har själv ADD och kände igen mig i texten först men inte längre ner. 


    Lycka till Hjärta

  • Anonym (Gg)

    Svårt att säga tycker jag, allt stämmer in på min son när han var i samma ålder förutom talfelet. Han har inga svårigheter eller diagnos som tonåring, men just när han var 6-7 så var han extremt känslig och hade för sig mycket saker tex om badrummet att han inte vågade spola för att han tyckte rören var så otäcka. Hade även selektiv ätstörning mer eller mindre i 13 år, men fick aldrig diagnosen. Idag fungerar han som de flesta i sin egen ålder. 

  • Anonym (blå)
    Anonym (Gg) skrev 2022-01-31 02:29:19 följande:

    Svårt att säga tycker jag, allt stämmer in på min son när han var i samma ålder förutom talfelet. Han har inga svårigheter eller diagnos som tonåring, men just när han var 6-7 så var han extremt känslig och hade för sig mycket saker tex om badrummet att han inte vågade spola för att han tyckte rören var så otäcka. Hade även selektiv ätstörning mer eller mindre i 13 år, men fick aldrig diagnosen. Idag fungerar han som de flesta i sin egen ålder. 


    Skönt att fler känner igen sig. Tyckte också mkt av TS dotters beteenden stämde in på mig som barn och har inte några problem idag som vuxen. Jag tänker om man kan ta åt sig av det som undervisas i skolan (normalbegåvad och kan koncentrera sig) samt har någon/några vänner så är det runt om inte så superviktigt. Har man någon ätstörning så kan man behöva hjälp att bota den såklart. Var själv som barn extremt kräsen och åt inte mycket av vad som serverades, jag var smal men mådde bra och det där har växt bort sen långt tillbaka jag är mindre kräsen nu än de flesta jag känner.
  • hammarhajen

    Är lärare på lågstadiet och ofta fungerar det ganska bra för barn med sociala svårigheter när de är små. När de är mer här och nu, när de leker mer än pratar, när många är för upptagna av sig själva för att lägga märke till andras avvikande beteende. När barnen utvecklas och samspelet blir mer avancerat, mer beroende av kommunikativa färdigheter och barnen kanske mer står och snackar än leker - då brukar svårigheterna bli tydligare. 

    Förskoleklass-ettan går ofta ganska bra för elever med lättare autistiska svårigheter, i tvåan-trean brukar svårigheterna bli tydligare. En del klarar sig ännu längre, beroende på personlighet, barngrupp och grad av svårighet, En del (flickor främst) får tydligt jobbigt med kompisar först fram mot högstadiet. 

    En del barn kämpar också som djur för att hålla ihop i skolan, men rasar ihop helt hemma sedan. Det beror inte på att skolan är enkel, utan tvärt om. Skolmiljön är så svår att barnet för kämpa som attan för att klara dagarna. Sedan finns ingen energi alls hemma. Behöver ju inte alls vara så i TS dotters fall, men bra att känna till. Det betyder ju också att det inte är skolan som gör "rätt" och föräldrarna misslyckas hemma, tvärt om är barnet mer tryggt hemma och "vågar" därför visa frustration och stress.

    TS, vill ni utreda så försök få till en utredning. Speciellt med det arv hon har (många svårigheter är ju ärftliga) så är det väl extra bra att kolla upp tidigt. Köerna kan ju vara långa också, så lika bra att ställa sig i den. 

    Kontakta skolsköterska och be om tid med skolläkare. Ni kan gå privat också, men ni förlorar inget på att också gå via skolan. 

    Lycka till!

  • Anonym (Y)

    Känner igen min dotter i det mesta du skriver. Jag gjorde en egenremiss via 1177. Nu har hon träffat psykolog på bup och står i kö för utredning adhd/ autism 

  • Lenobia
    Anonym (blå) skrev 2022-01-30 18:53:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt svårigheterna hon har med kompisarna? Det nämns aldrig. Jag själv var väldigt blyg som liten och har ändå haft några kompisar hela skoltiden. Bara för att man är blyg så kan man hitta kompisar om man nu inte är så rädd att man inte vågar prata med någon, men uppenbarligen pratar ju TS dotter med andra barn.

    Tack och lov att inte diagnoser var inne på min tid, hade säkert fått något bara för jag inte var tillräckligt i mallen som barn. Exakt vad ska en diagnos hjälpa henne med? Jag ser bara att det kommer ställa till det. 
    Undrar jag med. 

    För mig gjorde den ingen skillnad(AS), plus att jag har blivit diskriminerad i vården, av läkare, samt av anhöriga och diverse myndigheter. 

    Samt att jag blev fortfarande mobbad. 

    Diagnosen gjorde ingen skillnad i mitt liv överhuvudtaget. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (8907) skrev 2022-01-30 12:54:38 följande:

    Det låter väldigt mycket som ett autismspektrumtillstånd. Ett absolut ha till att få en utredning, också för att få habilitering för att undvika svåra psykiska pålagringar och sekundära diagnoser till autism. 


    Vad är det du främst tänker på då som pekar på det?
  • Anonym (Kleo)

    En klockren beskrivning av mitt barn, som är några år äldre än ditt barn och har totalkraschat nu. Vi försökte få vårt barn till psykolog i flera år innan kraschen, men hon vägrade. Men kan ni få dit din dotter så ställ er i kö för utredning och samtalsstöd. 

  • Anonym (Y)

    Hur har det gått?


    gossegrisen14 skrev 2022-01-30 11:49:26 följande:
    Bör jag be om utredning?
    Jag har en dotter som är 7,5 år. Jag undrar om jag bör utreda ang NPF?
    Hennes mormor är bipolär. Två morbröder som också är det, autism och intellektuell funktionsnedsättning.

    Hon är väldigt blyg och känslig. Avvaktande. Hon har alltid varit det.

    I skolan är hon med på lektionerna, arbetar på, når sina mål, har kompisar. Väldigt duktig enligt läraren. Ordning och reda. Aldrig arg.

    Hemma däremot är det en annan sak. Hon kan få sådana utbrott. Speciellt på kvällarna. Kastar saker och skriker på oss. Känns som att man tippar på tå runt henne.

    Hon är rädd för att göra fel. Lättstött. Säger man till henne blir hon sur och ledsen. Frågar varför hon är arg och sur men hon säger att hon inte alls är det??Hon har även svårt att tolka mitt och hennes bonuspappas röstläge. Höjer vi rösten eller pratar med mer bestämd röst blir hon jätteledsen och säger att hon inte tycker om när vi är sura.

    Hon har svårigheter med att gå på toaletten själv. Hon tror att det kan bli översvämning. Hon vågar inte spola. Vill att man ska stå utanför och sen hjälpa henne att spola. I skolan kunde hon hålla sig en hel dag för hon vågar inte be om hjälp. Det har blivit bättre sen jag pratade med hennes lärare.

    Hon är rädd för att något ska hända. T.ex översvämning. Att vårt knarrande golv ska gå sönder. Hon tycker det obehagligt när det blåser. Blir orolig när hon hör flygplan eller andra höga ljud. Frågar vad är det? Vad kan hända om....? Mycket frågor om vad som kan hända. Vill inte vara själv i rum. Leker inte själv på sitt rum. Mörkrädd. Hon sover på golvet bredvid vår säng. Hon kunde inte sova själv i sitt rum. Jag låg alltid bredvid. Hon vaknade på kvällarna när jag gått ut.

    Hon kan inte simma. Obehagligt med vatten. När hon duschar har hon handduk för ögonen. Vi har bestämt duschdagar för annars blir det bråk.

    Leker hennes kompisar med någon hon inte känner så vågar hon inte vara med. Hon vågar inte fråga om hon får vara med och vågar inte säga till fröken. Avvaktande inför nya situationer. Står och tittar istället för att leka. Känner hon barnen vill hon gärna styra och bestämma.

    Väldigt blyg och tillbaka dragen i situationer då hon inte känner sig trygg. Pratar när hon känner sig trygg. Pratar då väldigt tyst. Pratar gärna bebisaktigt. Svårt med R ljud. Hade svårt för F ljud. Träffar logoped.

    Hon vill aldrig prata om vad hon känner. Säger alltid vill inte prata om det nu så fort man pratar om något jobbigt.

    Hon har svårt att komma igång på morgonen. Måste flera gånger säga till att nu måste vi äta. Nu måste vi klä på oss. Jag ska bara sträcka på mig lite till.... behöver mycket tid på morgonen. Låter jag stressad eller bestämd då är morgonen förstörd. Måste du låta så sur mamma...

    Somnar sent. Svårt att komma till ro på kvällarna. Gärna hålla handen. Hon ska ha sina två filtar, en speciell tröja och ögonmask annars blir hon ledsen.

    Rutiner rutiner rutiner behöver hon. Förbereder alltid henne när vi ska göra något för annars blir det jobbigt för henne.

    Svårt att säga hej och hejdå.

    Hon vill inte hålla på med någon aktivitet på eftermiddagen. Hon vill vara hemma. Hon är trött efter skoldag och fritids.

    Svårt med mat. Äter gärna samma sak. Smakar gärna inte. Tycker inte om när det är synlig krydda. Hon kan gilla en sak men efter ett tag är det inte gott längre. När hon var mindre åt hon bara makaroner och köttbullar ett tag. Kan inte äta geggig mat. Hon säger att hon får som en klump i halsen.

    Vill för det mesta bara ha beröring av mig eller mormor. Kramar sällan andra än mig och mormor. Bonuspappa kan få kram när hon ger.

    Låg smärttröskel. Kan slå sig pyttelite och bli väldigt ledsen.

    Svårt med tandborstning. Tandkräm är äckligt och ska bara ha lite på tandborsten o massa vatten.

    Jag har säkert missat något...

    Hon träffar både logoped och kurator i skolan.
    Är hon blyg eller kan det vara NPF? 
Svar på tråden Bör jag be om utredning?