Inlägg från: Anonym (blå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blå)

Bör jag be om utredning?

Här låter det helt onödigt att utreda, det kommer bara ge henne problem senare i livet och vem vill bli stämplad med massa diagnoser?

Hon klarar av skolan och har vänner vilket måste vara bland de viktigaste i livet. Blyghet och kräsenhet försvinner mer och mer med åldern. 
    Att hon har svårt att uttrycka känslor är kanske för att hon inte litar på er, och helt ärligt hur många vuxna uttrycker egentligen sina känslor? Dock är det väl något ni kan träna på med henne, kanske är det ni föräldrar som behöver hjälp med föräldrarskapet.

Hur seg är hon på morgonen? Tar det flera timmar så kan jag förstå att du vill utreda. Och hur ofta och länge har hon utbrott?

• Anonym (blå)
    Anonym (8907) skrev 2022-01-30 15:37:47 följande:
    Kompisar är snart ett minne blott, för att tala klarspråk om dessa svårigheter som beskrivs, särskilt utan habilitering. Är man blyg och akademiskt begåvad/normalbegåvad fungerar skolan oftast bra ett tag till, även att några klasskompisar håller sin vakande hand över ens försiktiga jag i leken. Det är summan av alla delarna som starkt pekar mot autism, inte lite kräsenhet och några överdrivna rädslor, som exempel.

TS, sök dig till Habiliteringen inte Bup med så uppenbara tecken, inklusive den misstänkta språkstörningen. 
    Jag förstår inte riktigt svårigheterna hon har med kompisarna? Det nämns aldrig. Jag själv var väldigt blyg som liten och har ändå haft några kompisar hela skoltiden. Bara för att man är blyg så kan man hitta kompisar om man nu inte är så rädd att man inte vågar prata med någon, men uppenbarligen pratar ju TS dotter med andra barn.

Tack och lov att inte diagnoser var inne på min tid, hade säkert fått något bara för jag inte var tillräckligt i mallen som barn. Exakt vad ska en diagnos hjälpa henne med? Jag ser bara att det kommer ställa till det. 
  • Anonym (blå)
    Anonym (Gg) skrev 2022-01-31 02:29:19 följande:

Svårt att säga tycker jag, allt stämmer in på min son när han var i samma ålder förutom talfelet. Han har inga svårigheter eller diagnos som tonåring, men just när han var 6-7 så var han extremt känslig och hade för sig mycket saker tex om badrummet att han inte vågade spola för att han tyckte rören var så otäcka. Hade även selektiv ätstörning mer eller mindre i 13 år, men fick aldrig diagnosen. Idag fungerar han som de flesta i sin egen ålder. 

Skönt att fler känner igen sig. Tyckte också mkt av TS dotters beteenden stämde in på mig som barn och har inte några problem idag som vuxen. Jag tänker om man kan ta åt sig av det som undervisas i skolan (normalbegåvad och kan koncentrera sig) samt har någon/några vänner så är det runt om inte så superviktigt. Har man någon ätstörning så kan man behöva hjälp att bota den såklart. Var själv som barn extremt kräsen och åt inte mycket av vad som serverades, jag var smal men mådde bra och det där har växt bort sen långt tillbaka jag är mindre kräsen nu än de flesta jag känner.
Svar på tråden Bör jag be om utredning?