• Anonym (Anonym)

Tillfällig minnesförlust (alkohol)

Hej,

Vet inte om detta riktigt blir rätt kategori men jag la den i Missbruk då det är kopplat till alkohol.

Jag dricker kanske 1 max 2 gånger i veckan men har svårt att sluta dricka när jag väl börjat. Jag är en rätt liten tjej men det blor ofta 3 till 4 glas vin per gång. Ofta med mycket vattenintag och försöker äta bra. 

Jag blir inte full på det viset att jag spyr/sluddrat eller liknande, blir det för mycket brukar jag märka det när jag blundar för att det snurrar obehagligt och då brukar jag sluta och dricka mer vatten. 

Är det någon mer som har detta problem med att hela tiden vilja ha mer, inte nöja sig med 2 glas vin? 

Igår hände dessutom något som gjorde mig väldigt orolig. Jag och sambon låg i sängen och pratade och grannen för väldigt mycket väsen, varpå jag säger" vad de väsnas där uppe". Börjar även fråga min sambo om han vet vilka som bor r uppe och om han träffat dom
     Vi bor alltså högst upp så det finns inga som bor över oss, vilken min sambo förklarade. Jag tappade alltså "minnet", eller blev heöt förvirrad när jag frågade det. 

Har något liknande hänt någon annan? Detta har bara hänt när kag druckit men även i nyktert tillstånd kan jag ibland känna mig förvirrad ibland, känna att det blir totalt hjärnstopp. Jag är 30 år.

• Svar på tråden Tillfällig minnesförlust (alkohol)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-30 08:39:36 följande:

Tack för alla svar. Var rädd att jag började bli galen som blev sådär förvirrad. Jag kände mig absolut inte full, berusad ja, men knappast full. Därför blev jag undrandes. Men samtidigt var jag väl uppenbarligen så pass påverkad att jag snurrade till det så det är ju en varningssignal.

Att vara nykter ett tag kommer inte hjälpa mig något just i detta problem, jag kan och har varit helt nykter i flera år tidigare. Problemet är när jag väl börjar dricka så har jag svårt att stoppa efter 2 glas, vill gärna ha ett till. Har inga barn.

Jag tycker det är otroligt mysigt att ta några glas vin eller öl här hemma någon gång i veckan, blir så avslappnad så därför vill jag inte sluta med det. Blir inte bakis eftersom jag alltid dricker mycket vatten och äter bra. Inga minnesluckor dagen efter. Jag har svårt att sluta eftersom jag mår så bra under tiden jag dricker, slutar på en gång om jag märker att det börja snurra. Men vill lära mig att stoppa innan det. 

Jag ska ta till mig det ni skrivit om att mitt beteende ändå verkar vara i riskzonen för beroende och minska på mitt drickande. 

Fler som har samma problem får gärna skriva, har ni lyckats med att lära er behärska er när ni väl börjat dricka? Går det att lära sig?

Du har ett uppenbart riskdrickande och du verkar även släta över problemen. Tror du inte alla alkisar började med alkohol för att det för dom att slappna av och må bra en stund?
    Att du letar strategier för att kunna sätta stopp i tid är ju i sig ett bevis för att du inte har kontroll.  

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ge för tips till dig. Kontentan av ditt inlägg är ju lite "jag kan inte kontrollera mitt drickande... men det är jätteviktigt för mig att vara berusad så jag vill inte sluta dricka... hur ska jag dricka mindre?". Den enda som kan få dig att dricka mindre är du själv. Att du ens skapat denna tråd är en ganska stor varningsflagg. 

Mitt enda tips är att du ska sluta dricka alkohol i några månader och att du inte har alkohol hemma öht och istället fokuserar på hälsosamma saker som får dig att må bra, all tid du lägger på att dricka för mycket vin och bli snurrig x antal dagar i veckan hade du ju kunnat lägga på en hobby, ett fritidsintresse, göra något skoj med andra.
    Men du vill inte sluta med alkohol och då är mina tips tyvärr slut. 

Kan tillägga att alkoholism och missbruk handlar om beteendet, varför man gör som man gör, hur det man missbrukar påverkar livet i övrigt osv. Finns många med riskdrickande som ursäktar det med att dom inte dricker "så mycket" eller att dom "dricker mycket vatten till" eller något annat. Men det är inte mängden alkohol som är poängen utan ens eget förhållande till alkoholen. Och det enda jag kan utläsa utifrån dina inlägg är att alkoholen styr dig och inte tvärtom. Det kanske inte gett några större konsekvenser i ditt liv och din vardag JUST NU. Men det kan fort gå utför. 
  • Anonym (Riskbruk)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-30 14:08:38 följande:
    Du har ett uppenbart riskdrickande och du verkar även släta över problemen. Tror du inte alla alkisar började med alkohol för att det för dom att slappna av och må bra en stund?
    Att du letar strategier för att kunna sätta stopp i tid är ju i sig ett bevis för att du inte har kontroll.  

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ge för tips till dig. Kontentan av ditt inlägg är ju lite "jag kan inte kontrollera mitt drickande... men det är jätteviktigt för mig att vara berusad så jag vill inte sluta dricka... hur ska jag dricka mindre?". Den enda som kan få dig att dricka mindre är du själv. Att du ens skapat denna tråd är en ganska stor varningsflagg. 

Mitt enda tips är att du ska sluta dricka alkohol i några månader och att du inte har alkohol hemma öht och istället fokuserar på hälsosamma saker som får dig att må bra, all tid du lägger på att dricka för mycket vin och bli snurrig x antal dagar i veckan hade du ju kunnat lägga på en hobby, ett fritidsintresse, göra något skoj med andra.
    Men du vill inte sluta med alkohol och då är mina tips tyvärr slut. 

Kan tillägga att alkoholism och missbruk handlar om beteendet, varför man gör som man gör, hur det man missbrukar påverkar livet i övrigt osv. Finns många med riskdrickande som ursäktar det med att dom inte dricker "så mycket" eller att dom "dricker mycket vatten till" eller något annat. Men det är inte mängden alkohol som är poängen utan ens eget förhållande till alkoholen. Och det enda jag kan utläsa utifrån dina inlägg är att alkoholen styr dig och inte tvärtom. Det kanske inte gett några större konsekvenser i ditt liv och din vardag JUST NU. Men det kan fort gå utför. 
    Ja du har så rätt. 
  • Anonym (Linn)

När man tappar omdömet och inte kan sluta så låter det som du är ute på hal is. 
    Visserligen skriver du också att du brukar dricka vatten efter för många glas.
    Själv drack jag tills flaskan var slut, jag har i grunden missbruksproblematik.
    Mat, droger, alkohol... i staden jag bor finns en jättefin varm AA och NA grupp att få stöd i. 
    Man kan ju också söka vård via kommunen eller vårdcentralen. Men via aa och na har du chans att vara mer anonym. Inget tvång att prata och för mig var det en riktigt ögonöppnare. 
    Lycka till i livet! Det finns så mycket mer Hjärta

• Anonym (Dårskapsridå)

Det är inte så ovanligt att ha svårt att begränsa intaget en dricker, se dig omkring på krogen bara, dom allra flesta borde ha gått hem tidigare, enligt min åsikt.

Alkohol precis som andra droger och beroenden; mat, spel, shopping osv sätter igång belöningssystemet ju mer en konsumerar.

Du vill kunna dricka med kontroll men ändå dricka kontinuerligt ett par tillfällen i veckan, du kan inte skilja på minnesluckor och ett berusat beteende....jag tycker att du ska ta dig en funderare om det verkligen är värt det. En blir inte alkoholist för att det är så jädrans kul att festa till hela tiden, dom allra flesta vill ha en tillflyktsort, en stund i ro, koppla bort stress och annat livspussel. Du har redan tänket, nu behöver du göra ett aktivt val, fortsätta i samma fotspår eller dra i handbromsen? Gå på ett aa-möte och lyssna så ska du få höra och se, dom allra flesta är inga parkbänksfyllon, det är snubben i fruktabdelningen på ica, sjuksköterskan stressad i korridoren, den trevliga brevbäraren, lastbilschauffören med på tok för många övertidstimmar, det är receptionisten, läraren och psykologen själv...du fattar.

• Anonym (gg)
    Anonym (Riskbruk) skrev 2022-01-29 23:25:27 följande:

Dricker du dig full två ggr I veckan dricker du med ett riskbeteende. 9 glas vin men utspritt anses vara ok för en vuxen kvinna. 

Är det så mycket? Jag blir halvfull på ett glas vin, så för mig är det nog för mycket. 
  • Anonym (Riskbruk)
    Anonym (gg) skrev 2022-01-31 15:59:56 följande:
    Är det så mycket? Jag blir halvfull på ett glas vin, så för mig är det nog för mycket. 
    Ja det är vad som finns att läsa på flera ställen. Jag tycker också det är i mesta laget. 
  • Anonym (stopp)

Det är inte ovanligt att inte kunna sätta gränser för sig själv när man dricker. Det är en egenskap som många som har ett missbruk delar. 

Du blev förvirrad när du var berusad. Det oroar mig inte lika mycket som att du blir full två gånger i veckan. Det är för mycket. Särskilt om du själv känner att det är för mycket och att du inte kan stoppa dig själv när du har nått din gräns. 

Du är på väg in i ett missbruk. Du väljer om du vill fortsätta hela vägen in eller stoppa här. 

• Gameofthrones

Det kanske dags att sluta och dricka alkohol. 

Töbk om det hade hänt ngt i grannhuset och det kan bli konsekvenser. 

Samma sak om du är på krogen. Tänk om du blir rånad, överfallen etc. 

Det finns ngt som heter lagom är bäst. Kan man vara konsekvent mot sig själv är det ett plus. Eller sök hjälp. Kan du hålla ifrån alkohol självmant så gör det. Låt ingen annan påverka det beslutet. 

• Anonym (Varningsklocka)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-30 08:39:36 följande:

Tack för alla svar. Var rädd att jag började bli galen som blev sådär förvirrad. Jag kände mig absolut inte full, berusad ja, men knappast full. Därför blev jag undrandes. Men samtidigt var jag väl uppenbarligen så pass påverkad att jag snurrade till det så det är ju en varningssignal.

Att vara nykter ett tag kommer inte hjälpa mig något just i detta problem, jag kan och har varit helt nykter i flera år tidigare. Problemet är när jag väl börjar dricka så har jag svårt att stoppa efter 2 glas, vill gärna ha ett till. Har inga barn.

Jag tycker det är otroligt mysigt att ta några glas vin eller öl här hemma någon gång i veckan, blir så avslappnad så därför vill jag inte sluta med det. Blir inte bakis eftersom jag alltid dricker mycket vatten och äter bra. Inga minnesluckor dagen efter. Jag har svårt att sluta eftersom jag mår så bra under tiden jag dricker, slutar på en gång om jag märker att det börja snurra. Men vill lära mig att stoppa innan det. 

Jag ska ta till mig det ni skrivit om att mitt beteende ändå verkar vara i riskzonen för beroende och minska på mitt drickande. 

Fler som har samma problem får gärna skriva, har ni lyckats med att lära er behärska er när ni väl börjat dricka? Går det att lära sig?

Ts, det finns flera varningstecken här. Du har svårt att stoppa dig från att dricka mer när du redan druckit. Du använder alkohol som avslappningsmedel. Det som gäller för dig är inte att dricka mindre just nu, du behöver sluta dricka helt och söka hjälp så du lär dig hantera ditt drickande i framtiden, och så klart hitta bättre sätt att hantera vardagen, stress och vad det nu är som gör att du vill dricka alkohol ett par gånger i veckan.
  • Anonym (Lollo)

Varför skuldbelägga TS på detta sätt? Är det för att hon är kvinna är min spontana tanke? Hade det varit en man är jag övertygad om att det låtit annorlunda.

• Anonym (Dårskapsridå)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-01-31 20:18:15 följande:

Varför skuldbelägga TS på detta sätt? Är det för att hon är kvinna är min spontana tanke? Hade det varit en man är jag övertygad om att det låtit annorlunda.

Var läser du in ett skuldbeläggande? TS uttrycker sin egen oro och undrar om fler har samma problematik kring avsaknad av spärr. Jag kanske har missat vad någon har skrivit men jag har inte läst ett svar där någon reffererat till TS kön, däremot tycks merparten som svarat vara av liknande åsikt, att TS borde hitta ett annat sätt att koppla av på än att ta till alkohol, just med tanke på dennes egen oro och tänk kring minnesluckor. Det tycker jag är en sund inställning och förhoppningsvis blir det lite av ett wakeup-call. Intressant att du tror att de som svarat TS vänder kappan efter vinden eller ska jag säga könen.
  • Anonym (Lisa)

Vad är det i svaren som är skuldbeläggande? Och hur kopplar du det till kön? Menar du att vi hade hejat på och sagt "köör på, drick mer! Skit i om du mår dåligt och inte kan kontrollera dig!" om det varit en man? 

Mina svar som jag gett i tråden har jag gett utifrån mina egna erfarenheter av alkoholism. Morfar. Pappa. Farbror. Och dom har inte varit några parkbänksalkisar, dom har, precis som TS, börjat använda alkohol för att "varva ner" eller "slappna av", smygsupit lite grann, ursäktat det med att "det är gott" eller "mysigt", varit lite salongs på vardagarna, somnat i soffan lördag kväll och sovit bort hela söndagen. Dom har inte legat och krälat i sina spyor eller halsat vodkaflaskor (så som många tror att alkoholister gör). Men till slut har dom inte kunnat sköta sina jobb, åkt fast för rattfylla eller fuckat upp sina förhållanden. 
  • Anonym (Riskbruk)

Det har inget med hennes kön att göra! Jag är kvinna och skulle svara exakt lika om det var en man som skrev. 
    Jag är uppväxt med alkohol och våld. Vet alldeles för mycket om hur det kan vara. 
    Är du kvinna? Blev det lite för personligt? Hur mycket dricker du? 

Hur tror du svaren skulle se ut om ts var en man? Förklara gärna.  

• Anonym (Styrka)

Låter litegrann som Delirium Tremens/DT.Läs lite mer om DT och se om du känner igen det.

Svar på tråden Tillfällig minnesförlust (alkohol)