Inlägg från: Anonym (Dårskapsridå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dårskapsridå)

Tillfällig minnesförlust (alkohol)

Att du snurrade till situationen när du hörde ljud som störde dig är inte densamma som minnesförlust, ja du var berusad och ja du tänkte fel, just där och då upplevde du säkert att oljudet kom uppifrån fast det i själva verket kom från annat håll, men att du ställer en fråga i berusat tillstånd och tillfälligt får hjärnsläpp av att ni inte har grannar boendes ovanför gör det ju inte det till minnesförlust. Att man drabbas av minnesluckor, dvs glömmer bort vad dom hänt under en viss tid är däremot inte bra. Om du tycker att du dricker för ofta så dricker du för ofta och bör göra något åt det.

• Anonym (Dårskapsridå)

Det är inte så ovanligt att ha svårt att begränsa intaget en dricker, se dig omkring på krogen bara, dom allra flesta borde ha gått hem tidigare, enligt min åsikt.

Alkohol precis som andra droger och beroenden; mat, spel, shopping osv sätter igång belöningssystemet ju mer en konsumerar.

Du vill kunna dricka med kontroll men ändå dricka kontinuerligt ett par tillfällen i veckan, du kan inte skilja på minnesluckor och ett berusat beteende....jag tycker att du ska ta dig en funderare om det verkligen är värt det. En blir inte alkoholist för att det är så jädrans kul att festa till hela tiden, dom allra flesta vill ha en tillflyktsort, en stund i ro, koppla bort stress och annat livspussel. Du har redan tänket, nu behöver du göra ett aktivt val, fortsätta i samma fotspår eller dra i handbromsen? Gå på ett aa-möte och lyssna så ska du få höra och se, dom allra flesta är inga parkbänksfyllon, det är snubben i fruktabdelningen på ica, sjuksköterskan stressad i korridoren, den trevliga brevbäraren, lastbilschauffören med på tok för många övertidstimmar, det är receptionisten, läraren och psykologen själv...du fattar.

• Anonym (Dårskapsridå)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-01-31 20:18:15 följande:

Varför skuldbelägga TS på detta sätt? Är det för att hon är kvinna är min spontana tanke? Hade det varit en man är jag övertygad om att det låtit annorlunda.

Var läser du in ett skuldbeläggande? TS uttrycker sin egen oro och undrar om fler har samma problematik kring avsaknad av spärr. Jag kanske har missat vad någon har skrivit men jag har inte läst ett svar där någon reffererat till TS kön, däremot tycks merparten som svarat vara av liknande åsikt, att TS borde hitta ett annat sätt att koppla av på än att ta till alkohol, just med tanke på dennes egen oro och tänk kring minnesluckor. Det tycker jag är en sund inställning och förhoppningsvis blir det lite av ett wakeup-call. Intressant att du tror att de som svarat TS vänder kappan efter vinden eller ska jag säga könen.
Svar på tråden Tillfällig minnesförlust (alkohol)