• Shofalerittan

Hur ofta lagar ni mat till era barn?

För att förtydliga: Ja, titeln är överdriven. Jag vill dra till mig uppmärksamhet. Och nej jag syftar inte på en specifik typ utav mat. Jag förstår att många lagar halvfabrikat och beställer snabbmat. Det gör vi också vid tillfällen och det är inte det jag syftar på. 

Många i min och min partners omgivning har blivit chockade över att vi lagar mat varje dag till våra barn. De menar att det är helt okej att ge sina barn mackor, panpizzor och flingor till middag. Jag trodde att det absolut vanligaste var att äta hemlagad mat majoriteten av tiden (oavsett om det är halvfabrikat eller inte), och vid undantagsfall bjuda på snabbmat och mackor osv. Båda mina föräldrar har lagat mat till mig när jag bodde hemma och min partners föräldrar likaså. 

Lagar ni mat majoriteten av tiden till era barn, eller äter ni mest mackor/flingor osv till middag? Vid vilken ålder är det ?okej? att sluta laga middag till sina barn? 

• Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?
  • Anonym (alla dagar)
    Fjäril kär skrev 2022-01-25 09:30:34 följande:

Jag kan ärligt säga att jag fuskar vissa dagar men då beror det på tidsbrist av nån anledning och att nån i familjen har en tid att passa. Då kan det serveras Billys pizza eller piroger eller frysta färdigrätter eller kokta ägg och  en skål flingor. Tanken är då i första hand att faktiskt få något i magen överhuvudtaget. Vi blir nöjda och ingen dör. Vi vet varför det blev så den dagen.

Sen kan jag ju reflektera över hysterin att laga ny mat varje dag. Vilket inte behövs. Få idag verkar dock ha lärt sig hur man tar hand om rester och slänger hellre mat än äter upp dom dagen efter. Rester verkar gå under benämningen "äckligt" vilket jag är oerhört förbryllad över... Alltså familjen dör inte av att äta potatis och kött i två dagar.

Och att äta enklare mat verkar inte heller ingå i planeringen av mat i dagens familjer. Vad hände med sill och potatis, korv och mos, ägg och bacon, omeletter och pajer? Mat som mat... 

Jag tänker att man inte behöver se såna dagar som att fuska, utan att man helt enkelt bara förhåller sig till sin verklighet i vardagen. Jag tycker att många verkar ha ett ångest- och prestationsfyllt förhållningssätt till mat och det är tråkigt. Man kan äta på många olika sätt, många olika sorters mat och ändå må bra och ha en bra hälsa och uppväxt.

Och tron att alla halv- och helfabrikat är dåliga och sämre i näring är också en trist inställning, det är också mat och kan rymmas i en bra kosthållning. Vad man föredrar av kall, varm, lagad, lättare etc måltid vid olika tider på dagen är och kan verkligen få vara individuellt utifrån familjens behov och rutiner. 
  • Anonym (Matmor)
    Anonym (alla dagar) skrev 2022-01-25 09:05:00 följande:
    Om man bara äter pasta så är det väl ungefär likvärdigt med gröt, skillnader i fibrer och andra näringsämnen är marginell. Men pastan äts ju sällan enskilt utan med något mer näringsrikt tillbehör som sås, köttbullar eller liknande. 

Havregrynsgröt 100 g: energi 68 kcal, protein 1,8 g, fibrer 1,9 g, järn 0,8 mg.
    Kokt pasta 100 g: energi 146 kcal, protein 4,6 g, fibrer 2,0 g, järn 0,5 g.

Absolut, men det inlägg jag svarade på hade som orsak till att välja pasta att det gick snabbare, och man hinner knappast rulla köttbullar och göra hemlagad pasta på kortare tid än man kokar gröt (en portion i micro tar ju  2-3minuter). 

Enligt tabellerna jag hittat är det mer av järn, kalium, kalcium, fosfor, selen, zink och magnesium i havgregrynsgröt än kokt pasta. I vissa fall så marginellt att det är försumbart, precis som du skriver, men järn är det i de tabellerna jag hittade dubbelt så mycket i gröt som i pasta (kokt). Fibrer var ju intressant. Jag var bombsäker på att det var mer fibrer i havregröten (min mage blir såå mycket gladare av det nämligen, pasta lägger sig som en äcklig degklump i magen på mig), men du har ju helt rätt där. Det måste vara något annat i pastan min mage ogillar. 

Men, om vi ska beräkna näringsvärde per tillagningsminut och man tar med tillbehören, som du ville göra, så häller man ju ofta på lite mjölk och bär på gröten. Det tar ca 1 minut och drar upp näringsvärdet rejält. Så min gissning är ändå att gröt med tillbehör ger mer näring per tillagningsminut (detta är en enhet som borde patenteras och ges en internationell förkortning! ) än pasta med tex köttbullar (om man inte har färdiga i kylen från igår). 

Och så står jag fast vid mitt viktigaste argument - jag väljer gröt för att jag själv tycker att det är mycket godare! :)

• fjanten

Tycker f.ö. det är väldigt intressant med vissa som ba "jag lagar ALL mat FRÅN GRUNDEN och köper INGA hel- eller halvfabrikat!!!!!" medan hon rullar köttbullar med köttfärsen hon inte malt själv och sedan reder såsen med mjölet hon köpt på ica. Goddag yxskaft.

Sorry for OT.

• Anonym (alla dagar)
    Anonym (Matmor) skrev 2022-01-25 09:54:15 följande:

Absolut, men det inlägg jag svarade på hade som orsak till att välja pasta att det gick snabbare, och man hinner knappast rulla köttbullar och göra hemlagad pasta på kortare tid än man kokar gröt (en portion i micro tar ju  2-3minuter). 

Enligt tabellerna jag hittat är det mer av järn, kalium, kalcium, fosfor, selen, zink och magnesium i havgregrynsgröt än kokt pasta. I vissa fall så marginellt att det är försumbart, precis som du skriver, men järn är det i de tabellerna jag hittade dubbelt så mycket i gröt som i pasta (kokt). Fibrer var ju intressant. Jag var bombsäker på att det var mer fibrer i havregröten (min mage blir såå mycket gladare av det nämligen, pasta lägger sig som en äcklig degklump i magen på mig), men du har ju helt rätt där. Det måste vara något annat i pastan min mage ogillar. 

Men, om vi ska beräkna näringsvärde per tillagningsminut och man tar med tillbehören, som du ville göra, så häller man ju ofta på lite mjölk och bär på gröten. Det tar ca 1 minut och drar upp näringsvärdet rejält. Så min gissning är ändå att gröt med tillbehör ger mer näring per tillagningsminut (detta är en enhet som borde patenteras och ges en internationell förkortning! ) än pasta med tex köttbullar (om man inte har färdiga i kylen från igår). 

Och så står jag fast vid mitt viktigaste argument - jag väljer gröt för att jag själv tycker att det är mycket godare! :)

Nä, rulla köttbullar tar ju såklart mer tid än att koka gröt.

Och mitt huvudargument då: gröt kan vara lite gott ibland, men pasta och köttbullar är alla gånger godare. Jag blir dessutom inte mätt på bara kolhydrater plus lite mjölk utan vill ha mer proteinrik mat. Men där är man ju olika, en del verkar stå sig bättre på gröt än vad jag gör. Pasta blir inte nån äcklig degklump i min mage, så även där är man ju olika. 

Vet inte vad du har för näringsvärdestabeller, jag använder livsmedelsverkets kostdatabas.
  • Anonym (Matmor)

Och hel- och halvfabrikat. Det använder vi ganska mycket. Bönor/linser och tomater på tetrapack främst, men även buljong, en del färdiga såser (soja, ketchup tex), fejk-kött av olika slag (barnen gillar det, jag uthärdar). Bröd. Och frysta grönsaker - en gudagåva! Ja, och så ost och yoghurt och sådär, men vet inte riktigt om man brukar räkna med det. 

• LaFontaine

Ja, hel- och halvfabrikat används frekvent, trots att jag har en köksmaskin som kan göra i princip allt och ytterligare lite till.

• Gryntroll

Vi äter lagad middag i stort sett varje dag, vardag som helg. På helgen även lagad lunch.  

Lagar inte mat varje dag utan brukar laga och frysa in, samt ha "kylskåps tapas" eller nya rätter av resterna någon gång i veckan.

Majoriteten av måltiderna är hemlagade, men med halv-/helfabrikats ingredienser som tomatkross, hela konserverade tomater, salsicca, köttfärs, falukorv, torkad pasta osv. Men köper dock ytterst sällan helt färdiga måltider om det inte är take away från restaurang.

• Anonym (Xylofon)

I min familj är varma mackor något som tillhör lyxigt fredagsmys. En hel plåt mackor med fint färskt bröd, mumsiga och lite dyrare pålägg, diverse tillbehör, god ost och njuta med sallad och iskall cola. 

1-2 gånger i månaden kör vi sillmiddag. Matjessill och annan sill i olika varianter, kokt ägg och potatis, gräslök, lök, creme fraiche,färsk baguette och lite grönsaker

Vissa dagar blir det pudding på mannagryn eller risgryn som äts till middag. Det är mat vi tycker om och vi blir mätta. 

Allt handlar väl om vilka matvanor vi har med oss och för vidare till egna familjen. 

• Anonym (Sara)

ibland (inte ofta) blir det havregrynsgröt med blåbär till lunch/middag och ibland olika sorters grönsaker och frukt eller sallad med kyckling.

ena barnet (5år) är lite kinkig med maten ibland och får då smörgås istället med smör och ost. 

• Mrs Moneybags

Jag eller min man lagar mat varje dag.

Ibland blir det en grillad baguette med något på. Det händer. Och ibland gör vi hemgjord pizza. Inte så näringsrikt, kanske. Några gånger i månaden går vi på restaurang.

Sverige ligger ju högst i Europa när det gäller processad mat så det är inte så konstigt att många ger sina barn gorbys pizzamackor osv. Det är ju så vi lever i Sverige idag och det är därför övervikt och andra hälsoproblem är så stora här. Vi är även mest stillasittande och det är ingen bra kombo. 

Svar på tråden Hur ofta lagar ni mat till era barn?