Inlägg från: Go o gla |Visa alla inlägg
  • Go o gla

BF oktober 2022

Glad påsk alla! Hoppas ni haft, och har, trevliga dagar med familjen och njuter extra av långledigt. Vi passade på att ta de små till min mans familjs by, jättemysigt! Var verkligen en välbehövd paus från vardagsrutinerna!

• Go o gla

Grattis till alla som gjort KUB och fått goda besked! Alltid en liten lättnad. 

Ang. rörelser har det varit lite fler. Då mer som fladder än puffarna jag kände först, men de kommer väldigt sporadiskt fortfarande. Faktiskt funderat över detta både igår och idag då jag nu inte känt av fisen på ett tag (fast tror det var liten som gjorde sej påmind tidigare men är inte 100). 

Måendet är för övrigt helt ok. Min viktnoja håller i sej men känner samtidigt jag inte vill hetsa för mkt. Försöker pusha mej (mkt) sakta till att tänka till lite mer på vad jag äter men med huset fullt av småbarn, heltidsjobb, och vardagssysslor så blir inte matlagning och stenhård koll på kosten prio ett på min to-do lista tyvärr. Så, det får bli som det blir helt enkelt. 

Imorgon gör vi nytt UL för könsbestämning. Det gick ju inte att se helt säkert sist så blev ombokade tills imorgon. Går det väl nu så kör vi överrasknings-kittet nästa helt, på kombinerad födelsedag-spansk-morsdag-och-könsavslöjande kalas Solig

Jag tippar fortfarande på flicka, fastän jag blivit osäker med tiden på om det verkligen var nubben jag såg i vecka 12, och tyckte men ev. sett en liten snorre på förra ULet. Jag låter mig nu guidas av min totalt icke-existerande midja (alt utåtbuktande sådan), haha. Ser flick-bred ut helt enkelt. Om en vecka ca vet vi förhoppningsvis:D

• Go o gla
    Wohoo det gick fint på UL idag och de kunde se könet väl så vi har vårt lilla rör med konfetti att smälla nästa helg. Spännande!

Ang. namn har vi våra klara, såvida inte en ovän förändring sker under graviditetens gång dvs. Det är antingen en Alice eller Leo som bor i mig nu. :) Nedan en liten bild på fis från idag, vecka 15+0. 

• Go o gla

Håller med om att allas tyck och tänk och restriktioner ang namn kan de hålla för sej själva. Under graviditeten med yngsta sonen hade vi lite svårare att finna namn så det var många pojknamn som bollades. Svärföräldrarna förväntade sej ett 100% spanskt namn så allt var det si och så med. De hade lite svårt att vänja sej vid namnet det sen blev (Ian) men mest för uttalandet. Men, idag funkar det fint så det var bara ovanan som satte dem på tvären lite. Men andras kommentarer bekommer oss inte, vi kör på vad vi vill ändå. :D

• Go o gla
    Utepålandet skrev 2022-04-24 18:12:52 följande:

Go o gla: Visst bor ni i Spanien? Mina svärföräldrar har hus där och jag måste säga att jag älskar den allmänna attityden gentemot barn. Alla tanter som ojar sig över ens bebis och när jag tandemammade mina söner var det som om jag förvandlades till jungfru Maria och alla gjorde tummen upp och respekterade oss. Vi planerar att resa ner nästa sommar igen och uppleva Spanien med ännu en bebis. 

Bor i utkanten av Madrid. Här börjar det bli vanligare med amning öppet mm men de ligger lång efter Sveriges öppna attityd. Haha. Jag kan tycka deras attityd mot barn ibland är extremt jobbig då många är så överbeskyddande att det är löjligt. Både mot sjukdom, fall, och baciller. Sjukhus för en öm tå, man får inte klättra för man kan slå sej, och febernedsättande för ,3 höjd temperatur på ett glatt barn. Uggh haha  
  • Go o gla
    Utepålandet skrev 2022-04-25 14:10:42 följande:

Haha, det är väl jag som turistromantiserar. Men med barn som gillar att vara uppe sent älskar jag att folk har sina barn i lekparken kl 21. Skulle jag testa det här i Sverige lär orosanmälningen dimpa ned dagen efter. Flört

Haha, inte nog med att de är vid lekparken en vardag fram till kl 21, finns det en bar med uteterrass nära en lekplats kan du lite på att den är överfylld med föräldrar som passar på att dricka och röka medans barnen lever vind för våg. Bara de inte blir smutsiga, ramlar, eller skämmer ut föräldrarna på köpet. Haha! 

Beträffande köp så blir det ny vagn här med, fast till storasyskonen. Vi har en grymt körvänlig vagn till lillfisen som hållt sen sonen -20. Nu har vi iofs inte samma underlag, eller haft lika restriktionsfritt under pandemin, som i Sverige så kanske inte så konstigt den inte blivit sönderkörd. Men, till storasyskonen (och när lillfis kan sitta utåtvänd) måste en syskonvagn köpas. Blir en period med tre under tre och funkar inte med individuella vagnar då och nog för att jag gillar bära i sjal/mei tai men vill också ha tillgång till rullande medel. :) För övrigt blir det nog inte mer inköp förutom bebiskläder och andra småsaker. Har redan det mesta som tur är. 

• Go o gla

Utepålandet: bra planerat! Skrattande Här har vi än så länge kört varannan-metoden, både kön och årstider så kläder är det vi minst kunnat återanvända effektivt. 

Ang. trista tankar om MF måste jag hålla med om att även jag, som då sett lillfis ofta, har hjärnspöken. Har fått sån växtvärk i livmodern sen 1.5v tillbaka ca, först sporadiskt och nu dagligen. Särskilt påträngande morgon och kväll. Trots att jag förstår att det är växtvärk så spökar det till sej då det är ett nytt fenomen för mej så här ?sent? i graviditeten. Nästa UL den 27 maj, så en hel månad kvar...

• Go o gla

Försökte svara igår redan men fl var inte samarbetsvillig.

Jag som kände rörelser så tidigt, som jag brukar, känner nu i stort set nada mer än att jag är uppblåst. Ha. Brukat alltid känna aktivt vid denna tiden så man blir lite smått paranoid. 

Växtvärk som sagt har jag, och till o från börjar även blygdbenet värka vilket betyder jag blivit lyckligt lottat med att få uppleva foglossning även i denna graviditeten. Sista var h.e.m.s.k så inställer nej nu på att det mkt väl kan bli så kraftigt igen längre fram. Hoppas bara inte ischiasnerven kommer i kläm igen på köpet för då gråter jag! Ajajaj!!!

• Go o gla

Tack!! Glad

Barnen blev glada vi håller fast vid varannan-traditionen. Undrar hur stor chansen egentligen är, med varannan flicka/pojke sex gånger om. :D

Ang. symptom känner jag mej nygravid nästan, dvs mol-/växtvärk, ömma bröstvårtor (som jag inte haft försän nu), konstant kissnödig, förstoppning, ja.. sånt där mys som man har under första trimestern. Sen vikten och blygdbenet som på inner mig om stt första redan är förbi. Knasig känsla att ha noll koll eller kontroll över kroppen... 

Myyys med första spark-nypet!! Längtar efter att få känna lillparveln igen. Ibland har jag mina misstankar att det är mini som bökar men känns så diffust nu för tiden. 

• Go o gla

För mej var tanken alltid fem barn, men efter separationen med min exman tyckte jag tre var många nog. Men för 9 år sedan träffade jag verkligen den finaste människan jag känt och vi började planera barn 2019, vilket resulterat i sonen 2020, dottern 2021, och om allt går väl också i vår Leo 2022. Men sen blir det inga fler. Funderar på klippa äggledarna faktiskt, för orka hålla på med preventivmedel när man ändå inte planerar fler barn sen... :)

• Go o gla

Usch o fy för vaknätter. Jag har också svårt att somna om, och sover mkt lätt. Rymmer tom ner till soffan ibland med lill-tösen så att iaf man bara blir ev väckt av henne då hon vill nattäta, men inte av lille storebror eller pappabjörn. Heh, baksidan är, förutom att sova separat, att även om jag inte blir väckt lika ofta så sover jag än lättare. 

I morse vaknade jag 4:44, gav lillan mat, somnade runt 6 för att sen vakna av larmet 30 min senare... zzz

• Go o gla

Usch, känner mej gnällig idag. Mår illa, är trött, och vill bara sova vilket inte livet tycks tillåta just nu. Mått illa ett par dagar, känns verkligen som jag har försenade gravidsymptom, ha.

lillfisen börjar iaf göra sej mer påmind igen så balanserar ut det hela lite iaf 

• Go o gla

Vad sött! Här är de små alldeles för små, men 2-åringen väntar glatt på att lillebror kommer ut så de tillsammans kan leka med bilar. :)

• Go o gla

Halloj, glad att höra om bra RUL o hoppas resten får lyckade sådana med. Här har vi vad man kan jmf med RUL i vecka 20+x så har mitt i slutet på maj. Hade bm besök idag dock och allt väl. Än så klagar de inte på mina, nu, plus 6kg. Vore ett under om jag håller mej till de plus 9kg de anser sej räcka för mej som uppgång. Ha. Skall dock försöka vara mer medveten om kosten för vi har haft en eller annan typ av kalas varje helg och lite för lyxiga frukostar och kvällsmål på senaste. Hjälper inte mej som går upp så lätt. 

Annars mår jag lite bättre igen, lite mindre illamående men grymt trött och disträ ännu. Vill bara vila och inte arbeta så längtar till semestern. 

• Go o gla

Tjip. Hoppas allt går fint för er alla. Tråden är så lugn nu för tiden men hoppas det är ett gott tecken på att det går bra och helt enkelt bara flyter på för de flesta. Här händer inte mkt nytt, magen och resten av kroppen växer på, lillen likaså som nu sparkar runt en stund varje dag. Solen har vågat sej fram vilket känns i benen som ibland spänner när man är ute och går. Vaknar tusen ggr per natt för allt möjligt och längtar efter semester. Det är väl typ det... hah. Har UL nästa vecka (20+0) så det ses fram emot! 

• Go o gla

Emmissss, vad jag förstått kan ilningar vara foglossning. Brukar dock uttrycka sig annorlunda för mej. Som om jag har ett stort blåmärke som någon trycker på konstant, typ. 

• Go o gla
    mammamalin skrev 2022-05-31 10:10:17 följande:

Ni som tycker att tråden "dött ut" lite, det är för att diskussionerna pågår i facebookgruppen istället :) 

misstänker det, men jag är ingen fb-gruppfan tyvärr så får bli utan då, haha ;)
  • Go o gla
    Utepålandet skrev 2022-06-02 03:20:49 följande:

Fem timmar kvar till RUL. Skrattande Lite svårt att somna om inatt m a o. Jag är otroligt trött hela tiden, men sover ändå i regel dåligt med många uppvak. Gissar att det är en förberedelse inför bebistiden, men skulle ju gärna få sova bättre.

Uuh, hur gick det!? 

Känner igen tröttheten och sömnbristen. Sover megalätt och vaknar 10000 ggr per natt känns det som, för då inte jag vaknar av mig själv så väcker de andra små mig. Ha. Kanske får man sova lite om en 2-3 år. Haha

Svar på tråden BF oktober 2022