majarg skrev 2022-03-15 20:45:21 följande:
Ni som har barn sedan tidigare - hur har ni känt i tidigare graviditet? Har ni njutit av det? Känt er fina etc.
finns ju vissa som verkligen älskar att vara gravida typ Och andra inte.
Jag har nämligen så svårt att se framför mig att jag är en av de som kommer njuta av det och tycka det är mysigt. redan nu tycker jag min mage är i vägen och att det fysiska inte är detsamma. jag Har dåligt tålamod och gillar inte saker med min kropp som jag inte kan kontrollera (är inte kontrollfreak) men t ex när jag är sjuk så tröttnar jag på en dag och säger hela tiden att imorgon mår jag bra igen
I stort sett under alla graviditeter så är de 12 första veckorna ?fettansamlingsperiod? för mej. Jag blir så förstoppad att jag inte kan gå på toaletten samtidigt som kroppen suger åt sej av allt jag äter. Vanligtvis går jag upp 5kg under denna period. Som senare slutar med 18-23 kg som total viktuppgång. När jag kunde amma (3av5) så rann vikten av mej efter graviditeten.
flickgraviditet (har 3): känner mej uppblåst, ful, och allmänt risig. Viktuppgången brukar vara högre.
pojkgraviditet (har 2): känner mej fin, får ljusare ögon och mer lyster. och trots vikten så brukar jag bli mer fast och mindre uppblåst.
nuvarande graviditet: fortfarande förstoppad och fått medicin som knappt hjälper men ännu inte ökat extremt i vikt fast uppblåst mm. Ljusare ögon men känner mej risig så... en mix, får se vad det är där inne och hur denna graviditeten stämmer jmf mot tidigare :)