Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

sextiotalist skrev 2022-01-20 11:50:54 följande:
    Funderar, är det inte så att i både USA och Storbrittanien så har kyrkorna vigselrätt, gick inte att googla, för jag fick bara fram resultat om att gifta sig i England som svensk
    I USA är jag rätt säker på att det finns kyrklig vigselrätt, men där har ju förstås 50 delstaterna olika lagar. Storbritannien stämmer nog också, och jag tänker främst på länder på kontinenten som jag tycker att Sverige kan göra likadant som - antingen genom riksdagsbeslut eller genom att samfunden själva avstår juridisk vigselrätt, vilket väl någon svensk kyrka också redan har gjort.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 12:13:37 följande:
    Känns mer som en principsak för ts än att det har en större inverkan på kyrkan. Dessutom är jag rätt säker på att många präster tycker det är en av de trevligare sakerna i sitt arbete att utföra vigslar och dop.

Många väljer ju en präst, även om de tar ett bröllop utan för en kyrka. 

Inte bara principsak - även  bla att jag vill stärka mitt samfunds, Svenska Kyrkans, kristna profil, stärka samfundets identitet som trossamfund, så att Jesus kommer i centrum, inte ceremonier och juridik. Meningen med en kyrka är ju att handla just om Jesus. Sen kan ju kyrkliga vigslar utan juridisk funktion finnas kvar. Så är det ju i andra länder.. 

Eftersom Sv K är största samfundet i Sverige är det en nyckelfaktor att Sv K återkristnas om Sverige ska kunna kristnas till större grad, om större antal individer ska vinnas för Jesu väg. Och då måste samfundets kristna profil stärkas. Kan du inte hålla med om att det finns i alla fall någon logik i den tankelinjen ?

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Sannasol) skrev 2022-01-20 12:02:43 följande:

Håller med dig. Själv är jag troende, och just därför gifte vi oss juridiskt borgerligt, och hade sedan en kristen bröllopsceremoni i en frikyrka. Svenska Kyrkan har förvandlats till politik och lgbtq+ och så vidare, men fokus på den kristna tron är inte så ofta med i bilden längre.

Det är olika i olika församlingar i o f s. Jag är missnöjd med utvecklingen på riksplanet, men samtidigt finns församlingar inom Sv K som jag tycker är bra, t.ex. Pauli Göteborg.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 12:00:06 följande:
    Jag tycker att det skulle vara ett väldigt ingrepp att ta bort kyrkornas vigselrätt, när de har haft den i tusen år eller mer i ett land. Det är liksom inget man gör på en kafferast - och sedan om några år kanske återinför den igen, när tillräckligt många klagat över att de gått miste om kyrkbröllop. 
    Man kan ha kyrkbröllop även utan juridisk funktion.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (LS) skrev 2022-01-19 21:48:29 följande:
    1) Självklart blir det två cermonier för de par som faktiskt vill ha en kyrklig välsignelse. Bara för att det fungerar på ett visst sätt i andra länder så betyder det inte att det sätt som det fungerar i Sverige är sämre. Du tänker att kyrkan inte ska ägna sig åt myndighetsutövning, personligen tycker jag det går alldeles utmärkt och att de sköter sitt uppdrag.

2) Självklart tänker du som företrädare ur en grupp att den är bättre. Själv tycker jag att det inte är ett dugg konstigt att stora partier också är aktiva i kyrkan. Så länge som de är tydligt vad gruppen vill och företräder tycker jag att gruppen faktiskt får lägga upp sitt sätt att driva politik på ett sätt som passar dem. 

3) Självklart behöver förändring komma någonstans ifrån. Men kyrkans medlemmar vill ju olika. Personligen tycker jag att detta inte är en högprioriterad fråga.
    Jag menar att Svenska Kyrkans kristna profil måste stärkas, så att Jesus kommer mer i centrum och inte ceremonier. För kyrkans, trons och Jesu skull vill jag det. Sen är ett problem med politiska partier i kyrkan att då kommer mycket av deras inflytande i kyrkan från partiapparaterna utanför kyrkan. Det blir mindre inomkyrkligt, och en kyrka - eller annan förening -måste ha självbestämmande. Det finns t.ex. inte politiska partier i en fotbollsförening. På samma vis borde det vara i en kyrka enligt mitt synsätt.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 12:38:44 följande:
    Det finns inget som hindrar dig att driva frågan, men du kommer nog inte få igenom detta, eftersom det är inte en majoritet som är bakom dig. Du, svenska kyrkan består inte endast av er, utan det är en stor grupp till. Svenska kyrkan har mycket mer på sin agenda är att vara en kristen församling. De agerar som stödjande instans för många, oavsett livsåskådning, vid kriser, stora som små. Faktiskt mer, som jag upplevde att Jesus agerade, för om jag minns min konfirmationstid, så gjorde han väldigt mycket utan att predika, utan för att han var en medmänniska. 
    För mig är en god kristen, utan att själv vara religiös, en person som agerar som Jesus skulle ha gjort. Han krävde inte att folk skulle tro när han delade sitt bröd och sin fisk, han krävde inte att folk skulle tro när han hjälpte en spetälsk. Den goda samariten var med all säkerhet inte en kristen person, utan endast en bra medmänniska.
    Svenska Kyrkan är ju öppen för alla, oavsett tro/icke tro. 

Jag tror att du har missuppfattat hur jag tänker. Självfallet ska gudstjänsterna vara öppna för alla, och självfallet ska kyrkans hjälparbete riktas till alla det kan nå, både inom landet, och internationellt. Jag har själv varit med o samlat in massor av pengar till det som då var Lutherhjälpen. Världssvälten är en av mina stora hjärtefrågor. Men det betyder inte att som jag ser det att det är rätt att Jesus har kommit så mycket i skymundan som skett idag i delar av Svenska Kyrkan. Jag var t.ex. på midnattsmässan i Göteborgs domkyrka julen 19, då biskop  Rappman talade, och det var  ungefär 0 ord kristet budskap. Det var inte rätt.

Som en sidokommentar så nämner jag även att jag själv hellre  talar om Jesus i presens än i imperfekt, eftersom jag tror att han lever idag. (Annars vore torn, och faktiskt kyrkan i sin helhet meningslösa.)

Låt mig ställa en utmanande och ärlig fråga  från hjärtat, en ytterst rak fråga. Du säger att du är konfirmerad och att du inte är troende. Frågan är : Är det ärligt att läsa trosbekännelse och ta nattvard om man inte tror ?  Är det att respektera Jesus? Jag tycker själv det är ärligt av icke troende konfirmander om de går kursen och avstår från själva konfirmationen. Jag har respekt för ärliga icke-troende, och jag tror Jesus står närmare ärliga icke-troende än de som deltar i kyrkliga förrättningar utan att tro. Alla ska vara välkomna på gudstjänst, men vissa handlingar är bekännelsehandlingar, som jag inte tycker det är ärligt att göra om man inte tror, t.ex. säga: "Vi tror på........" osv, eller ta nattvard.

Jag tror också att du missat  en del om vad Jesus faktiskt säger om oss och sig själv, om evangeliet och församlingen. Han säger att vi är syndare, att han är världens frälsare, att människan behöver blir det han kallar född på nytt. och grundar församlingen. Alla ska vara välkomna på gudstjänsterna oavsett tro, och alla ska kunna hjälpas i diakoni och internationellt hjälparbete, men Jesus betonar verkligen det andliga, bönen , omvändelsen, frälsningen etc etc.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-20 13:18:54 följande:
    Jamen dom länderna är ju KATOLSKA, och bakgrunden är en helt annan. Tänk franska revolutionen t.ex.. Man menade att kungen, adeln och prästerskapet alla var samma skrot och korn, som bara sög ut pengar av det hårt arbetande folket. Därför ville man inte längre vigas av präster efter revolutionen, utan man ville vigas inför en tjänsteman som man var och kände sig jämbördig med. 

Några sådana känslor av hat och underlägsenhet gentemot prästerna finns inte i Sverige idag. Så folket har ingen anledning att gå med på ditt förslag. 

Fast det är ingen idé att käbbla om detta (vad folket vill), när vi inte har något underlag. Man kanske borde ordna en omröstning?
    Om kyrkorna själva avsäger sig vigselrätten så är det inte folket utan kyrkorna som bestämmer det. Om riksdagen bestämmer är det de valda ledamöterna. Visst kunde man väl rösta om ifall staten slutlige ska ta steget. Det finns många skäl för reformen, av vilka jag nämnt en del, som inte är knutna till det du nämner.
  • Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:06:05 följande:
    Jag läser inte trosbekännelsen (men jag kan den fortfarande) och har inte tagit nattvarden sedan jag konfirmerades. Jag konfirmerades för att det hörde till, ja, du är ju samma generation, så det var ju en icke-fråga i många familjer. Däremot så valde jag att döpa sonen, detta för att han skulle få ta ett val efteråt. Mitt önskemål till prästen var att inte dra ut på cermonin, inte att ändra i den.
    Kommer från en högkyrklig släkt med många präster och många som är engagerade i kyrkan, så det var väl inte med blida ögon man såg att sonen valde att inte konfirmera sig (men vi hade inga problem med detta, ansåg att det var hans beslut)
    Jag är för övrigt döpt av en släkting, men inte i kyrkan, utan hemma hos min mormor.

Det är bra att du inte läser trosbekännelse och tar nattvard. Jag förstår att det funnits ett släkttryck, och jag tycker själv att släkttryck är så jättetråkigt. Man ska kunna vara sig själv, men jag kan inte låta bli att tänka att det varit ännu ärligare att inte göra det vid konfirmationen heller-dvs att inte konfirmeras. Kan du förstå att för mig som troende så är en sådan sak som nattvarden på allvar ? det varnas till och med i nya testamentet för att ta den utan att verkligen mena det man gör. 

För min del kommer jag från ett, i Sverige, vanligt sekulariserat hem. Jag blev troende vid ungefär 16 års ålder, och började som den ende i familjen att gå i kyrkan, och har varit aktiv  i Svenska Kyrkan sen dess. (Jag går också på katolska och ortodoxa gudstjänster då kristen enhet är en hjärtefråga för mig:) Jag sitter också i kyrkofullmäktige sen år 2017.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 14:38:02 följande:
    Jag har en känsla av att de som inte kommer från ett hem, där föräldrarna är troende, dvs det finns med i vardagen (mormor läste alltid bordsbön innan maten t.ex) att man kanske blir lite mer bokstavstrogen, men andra, som fått det med blodet inte tar det på samma allvar. För mig är tro inte blodigt allvar, utan vissa tror, andra tror, en del tror mer, andra mindre. För mig är kyrkan och kristendomen mer ett kulturarv, inte bara fastigheten, utan allt kring detta. 

Något kan det ligga i det, för när man inte får det hemifrån är det ju något man upptäcker och undersöker själv. Det blir liksom en stabilare trosgrund Jag har också personlig erfarenhet av det övernaturliga, just i samband med kyrkan. Man kan säga så att jag vet vad jag har sett med egna ögon, men just det skedde inte främst när jag kom till tro, utan främst långt senare, efter mer än 20 år som kristen, efter 40.

Vad gäller allvar så kan jag väl säga så här: Det är en enorm skillnad på vår tillvaro om jag i huvudsak har rätt jämfört med om jag i huvudsak har fel, så visst är det verkligen allvar.

Det jag vill är att fler ska förknippa kyrkan med Jesu frälsningsbudskap än med kulturarv. Sverige är jämte Japan världens mest sekulariserade land, men jag tror att Gud vill att nya vindar ska blåsa. Du tror inte det, men en av oss har fel i den saken antingen jag eller du.

jag tänker absolut fortsätta att engagera mig i Svenska Kyrkan.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2022-01-20 15:06:35 följande:
    Vi är inte alltid ense, men här är vi det. 
    Exakt var har jag skrivit något om att avkräva bevis på personlig gudstro ? 
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige