Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige

Anonym (Jag med) skrev 2022-01-19 19:33:29 följande:

Jag är också troende och medlem i svenska kyrkan och håller helt med TS. Har många gånger undrat över varför uttalade ateister väljer att gifta sig i kyrkan. Jo, för att lokalen är fin, man får ha finare kläder i kyrkan, det känns mer högtidligt ?  tycker de. Men det är hyckleri helt klart Och det vet alla som är med på bröllopet. Måste vara trist för prästen? (Eller är brudparet kristna i hemlighet som låtsas vara ateister för att det känns mer modernt?) 

Jag tycker att Statens fastighetsförvaltning ska ta över ansvaret för alla kyrkor som har någon form av k-märkning eller liknande. Det är viktigt att de bevaras som vårt kulturarv. Det får inte bli som i England där kyrkan har lämnat ifrån sig kyrkor av ekonomiska skäl till vem som helst. 

Håller ju i mycket med dig - men menar du att K-märkta kyrkor som fortfarnande används som kyrkor ska tas över av staten ?
  • Sven Erik Johansson
    Postman skrev 2022-01-19 19:23:02 följande:
    Nej jag ställer mig skeptisk till det både ur ett ekonomiskt och troende perspektiv. Risken är att det utvecklas till en grupp endast tillgängligt för de invalda och med en risk att extremismen skulle bli allt mer påtagligt. Man skulle också få skära i verksamheten kraftigt. Det är vad jag tror i alla fall. 
    Men har det verkligen blivit så i andra europeiska länder ? Jag är absolut beredd att skära en del. Men sen tror jag att man även kan få medlemmar  genom att vara andligt relevant. Tex Pauli i Göteborg kan ha 200 pers på en vanlig gudstjänst. De satsar på en stark förkunnelse, en levande församling.
  • Sven Erik Johansson
    Friger skrev 2022-01-19 19:34:50 följande:
    Haha Jag tvivlar. Mina synder lär väl för övrigt söka upp mig så småningom oavsett vad jag gör. Tror jag har si så där 10-15 år kvar innan det smäller. Det jävligaste är att jag inte ångrar mig. Så det går inte att förlåta.

Vi får hålla tävling i omoral vid tillfälle! Vinner du över mig så bjuder jag på en kopp kaffe. Förlorar du så får jag din bil.

När du börjar skilja antalet formella medlemmar mot aktiva medlemmar så  tror jag dina synder börjar bli verkligt svåra. Skulle ekonomiavdelningen få nys om saken skulle du förmodligen brännas på bål. Budgeten skulle ju antagligen krympa en del om kyrkan slutade ta in medlemmar genom tidigt dop.

Jo, visserligen. Det är sekulära tider. Men det kan slå om. Vetenskap och tro utesluter inte varandra som en del tycks tro. Och får du över huvud taget inte ut ditt budskap så kommer du aldrig locka någon. Det är inte för inte som Jehovas springer runt och knackar dörr.

Just nu har du ju ärkebiskopar som glider på svaret när dom får frågor om den egna tron. Sånt hjälper ju inte frälsandet direkt.

Jag är varken döpt eller konfirmerad. Mina barn hemma är däremot döpta. Har länge tänkt att gå med i Kyrkan men avstått på grund av aktivismen. Jag tror visserligen på många av budskapen dom framför men inte på det extrema sätt dom praktiserar det på. Dom utesluter alla som inte är lika extrema i sin retorik. Det är lite Monty Python över det hela.

Men jag kanske ska ge det ett försök. Jag ska allvarligt överväga saken. Skulle jag kanske slippa det där diket också.

Ha ha ha. jag är frestad att anta denna tävling, men nån bil jag inte, så det får bli nåt annat. Jag skiter fullständigt i ekonomiavdelningen. Glad  Sant att vetenskap o tro inte utesluter varandra. Jag är civilingenjör och adjunkt i naturvetenskapliga discipliner,, och troende kristen sen jag var 16. Jag har också erfarenhet av det övernaturliga. Jag vet vad som jag har sett med mina egna ögon av den arten.  (Jag menar absolut att klassisk kristen tro totalt sett tycks komma närmare svaren på de stora livsfrågorna än både ateism och andra religioner. Däremot säger jag inte att alla andra religioner har fel i varje enskild fråga. Långt ifrån allting i dem strider mot min kristna tro.)

Ja, Jackelén har jag varit missnöjd med, men hon överraskade positivt i ett par frågor nu under förra året,. Hon kritiserade faktiskt partipolitiken. Göteborgsbiskopen gjorde mig besviken midnattsmäsan julen 19 i Göteborgs domkyrka - typ inte ett ord kristet budskap, helt anpassat till sekulära tillfälliga kyrkobesökare, inget  evangeliskt.

• Sven Erik Johansson
    Postman skrev 2022-01-19 19:47:37 följande:
    Jag har ingen kunskap om hur det ser ut utomlands. Jag förstår din tanke och kan till viss del hålla med att man vill arbeta för att det verkligen är troende och engagerade människor i kyrkan men jag är samtidigt lite skeptisk för jag vill inte att det bara ska bli en klubb för inbördes beundran och nästintill sektliknande aktiviteter.
    Men så har det inte blivit i andra europeiska länder som har det system jag förordar med vigslar. Och en kyrka måste ju trots allt kunna  få stå för något. Faktiskt ha en tro, faktiskt ha ett vist andligt budskap.. Annars är det ingen poäng alls med den. Gudstjänsterna ska såklart vara öppna för alla intresserade, inga spärrar där, men kyrkan måste stå för något. Annars är den över huvud taget ingen kyrka.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 19:47:53 följande:
    Fast några ramar måste det ju finnas. Menar du att ett par, tillsammans med en liberal - eller likgiltig och uppgiven - präst, ska få gifta sig i badkläder (eller varför inte nakna), sjunga profana sånger med ekivokt innehåll, ha uppblåsta kondomer som dekor framme vid altaret..?

Kyrkan är Guds hus, eller i alla fall tror de verkligt troende församlingsmedlemmarna det, och deras pietetskänsla måste respekteras. 
    Fast hellre ett troende naket par som bryter alla konventioner, än ett icke troende par i frack och brudklänning som håller alla traditioner. om vigseln är kyrklig. Så ser jag som troende på frågan. Flört
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 19:55:56 följande:
    ...fast här vill jag påminna om, att även på den tiden då homovigslar var förbjudna i Sverige, så fanns det präster i SvK som (med organisationens acceptans) "ställde upp" och gav de samkönade paren en "välsignelse" på kyrktrappan, efter att de genomgått den borgerliga partnerskapsceremonin.

Vad jag vill säga är, att detta troligen kommer att ske igen, om SvK fråntas vigselrätten. Och då är ju inget vunnet. 

För det 1:a är inte just frågan om enkönade vigslar det enda skälet till en sån här reform, utan flera andra finns som jag har tagit upp. Jag vill stärka Sv K:s identitet som trossamfund, att det ska förknippas mer med Jesus än med ceremonier, att han ska komma mer i fokus. Kyrkan ska inte vara ett serviceorgan för ceremonier åt icke troende - inte vara en festlig inramning till ett världsligt liv. En kyrka är ingen kyrka om inte tron är i centrum

För det 2:a : Vad gäller frågan om enkönade vigslar så skulle en sån här reform i stort ta udden av en debatt som kyrkan inte  alls behöver. Den har mycket viktigare saker att ta itu med. Naturligtvis finns det präster som skulle vara villiga att genomföra en akt med ett enkönat par efter den borgerliga akten, men jag tror att de flesta enkönade par som alls väljer vigsel skulle nöja sig med den borgerliga, om den var den juridiskt giltiga, och även många icke troende 2-köande par, som idag gifter sig kyrkligt.

För det 3:e :En sån här reform skulle inom överskådlig tid ta bort hotet om att prästkandidater med klassisk kristen tro inte längre kan prästvigas. En del vill nämligen att prästkandidater som inte är beredda att viga enkönade par inte ska kunna prästvigas i Sv K. Om det blev verklighet vore det förmodligen slutet på klassiskt troende präster i Sv K,, och då skulle vi troende vara andligt hemlösa i  Sv K. Vi skulle inte någonstans kunna hitta en församling med klassisk kristen förkunnelse. Idag går jag i konservativa församlingar inom Sv K, Och det tagäller alla teologiska frågor, hela tron, inte bara samlevnadsetiken, utan tron i alla dess delar. Om det bara kommer att finnas liberalteologiska präster i Sv K kan den stora teologiska bredd som finns idag (där alla kan hitta församlinar som "passar dem" ) kunna gå förlorad. Idag finns delar av Sv K med en som jag ser det synnerligen bra förkunnelse.

För det 4:e: Det som fungerar i andra europeiska länder kan fungera även på våra breddgrader.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:08:40 följande:

Nej vet du vad! Du kan VERKLIGEN inte tala för alla troende inom Svenska kyrkan. Menar du verkligen, att samtliga troende inom Svenska kyrkan vill ha bort Svenska kyrkans vigselrätt? I så fall ljuger du rakt av! (Och det är inte särskilt kristligt.)
    Nu misstolkar du mig. Jag säger INTE att ALLA troende är för den reformen. DÄREMOT tror jag att troende i samfundet generellt önskar en stärkt kristen profil. Jag kunde ha formulerat mig bättre. Det är sant, men förtydligar här. Ja,, det var en slarvig formulering. 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-19 20:22:27 följande:
    Fast ÄVEN om partipolitiken kommer bort. Tror du verkligen att SvK kommer att gå tillbaka till att vägra viga samkönade par? Det tror nämligen inte jag. Det är redan kört. 

Fast nu har du nog delvis missförstått vad jag är för. Frågan om enkönade vigslar är absolut inte enda skälet till en sådan reform jag föreslår i vigselfrågan..Det finns många andra.. Det finns också massor av skäl till att jag är emot partipolitiken i kyrkan, som inte har ett dugg med enkönade vigslar att göra.

Sen tror jag att om partipolitiken försvinner så kan rätt mycket hända, och mer levande kristendom få en mer central plats inom Sv K. Sen är jag ju för att vigsel av BÅDE 2- och 1-köande par (juridiskt) ska försvinna, så att den delen blir en icke-fråga både i Sv K o andra samfund.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Q) skrev 2022-01-19 20:32:33 följande:
    Det låter inte så kristligt att inte vilja viga samkönade. Menar du att Svenska kyrkan inte är till för alla? Varför tror du att det inte finns samkönade par som tror på Gud?

Jag vill faktiskt att kyrkorna VARKEN ska viga 2- eller 1-köande par. Jag vill ju att alla vigslar skall vara borgerliga - som i andra länder i Europa. Jag vill att kyrkorna ska förknippas med Jesus och hans budskap , inte  med ceremonier, och inte stå för myndighetsutövning, vilket ju en vigsel faktiskt är.

Att leva som kristen medför att man har en radikal alternativ livsstil, snarare än lever  som världen lever.  Jag säger inte att det är lätt att leva som kristen, men vill man följa Jesus så innebär det ett annorlunda liv.

Ingen ska tvingas vara lärjunge. Vill man följa honom så innebär det dock att ens liv förändras.. Vissa av oss tror att livet förändras radikalt även på samlevnadsområdet när en person blir kristen. .Det  är logiskt att inte vara med i en församling vars tro man inte delar. Då kan man gå ur den, och gå med i en annan som man har mer gemensamt med - eller starta en egen  församling med en tro som "passar en". - eller inte vara med i någon alls.. En kyrka är en förening med helt frivilligt medlemskap.

Jag tror att en kyrka finns till för dem som verkligen är intresserade av Jesus och detta med att följa honom. En kyrka måste ju ändå få stå för något. Den måste väl ändå få ha en tro ? Precis som t.ex. ett politiskt parti måste få stå för något, även om inte alla gillar det. Jag tror att Jesus älskar och vill att alla ska följa honom, men ingen kan tvingas göra det. I den meningen är kyrkan till för alla, men det betyder inte att den ska anpassa sitt budskap efter allas önskemål. Man får hålla isär olika frågor där..

Det finns alla möjliga sorters tro, och skälen till varför en del homosexuella har en tro varierar såklart, hur mycket som helst. Alla har sin personliga historia. Jag blev själv troende vid 16 , och min historia är, precis som för alla andra, personligt unik,. Precis som skälen till att en del heterosexuella, bisexuella eller asexuella har en tro varierar varierar det för homosexuella.

• Sven Erik Johansson
    Jemp skrev 2022-01-19 20:51:29 följande:
    Jaså det var det du var ute efter... 

Nej självklart hör inte homofobi hemma i kyrkan.
    Nej, men ett av flera skäl är att det finns risk att det  inte kommer att finnas kvar några församlingar med klassiskt troende präster, om vissa ledamöter i kyrkomötet får som de vill. Och det gäller HELA tron, på alla områden, inte bara det som direkt har med samlevnad att göra.
Svar på tråden Vad tycker ni om vigselsystemet i Sverige