• Anonym (Fru S)

Bodelning ?

Hej kollar lite snabbt innan jag kontaktar en jurist

Kan vi komma överens om tex jag behåller huset och han tar bil och båt ?
    eller måste allt säljas och pengarna fördelas ?
    Om jag räknar lite snabbt så borde det bli ungefär samma pris mellan huset och båt och bil.

Och kom på en ytterligare fråga kan jag behålla efternamnet eller måste jag byta till flicknamnet ?

• Svar på tråden Bodelning ?
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Fru S) skrev 2022-01-19 15:24:37 följande:
    Så det är husets marknadsvärde som räknas.
    Det ligger på ca 2,2 om man tittar på hemnet lånet är på 350 tusen
    Bilen 700 tusen och båten 850 tusen
    Så det kommer inte bli samma summa, vad gör man då ? säljer allt och delar pengarna?
    Om inte han går med på att förlora pengarna.
    Tänk på att om du löser ut honom från huset så ska skatt och omkostnader vid försäljning dras av. Dvs det är inte marknadsvärdet rakt av om det rör sig om en värdeökning. 
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Hus) skrev 2022-01-19 21:09:37 följande:
    Tänk på att om du löser ut honom från huset så ska skatt och omkostnader vid försäljning dras av. Dvs det är inte marknadsvärdet rakt av om det rör sig om en värdeökning. 
    Detta gäller alltså även om ni inte säljer utan du behåller huset. 
  • Anonym (…)
    Anonym (Hus) skrev 2022-01-19 21:09:37 följande:

Ett tips är att surfa in på skilsmäss.se där finns det räkneexempel på hur man ska räkna när man löser ut någon ur hus, med mäklararvode, reavinst osv. Boka upp två oberoende mäklare så att ni får en relevant värdering är en bra början.

• Anonym (Fru S)

Känns som om jag blir förloraren i alla lägen om jag behåller huset, jag kommer få kostnader och han kan "uppfylla" sin dröm.

• Anonym (Hus)
    Anonym (Fru S) skrev 2022-01-20 08:49:33 följande:

Känns som om jag blir förloraren i alla lägen om jag behåller huset, jag kommer få kostnader och han kan "uppfylla" sin dröm.

Varför skulle du bli förloraren? Tvärtom, bil och båt är generellt saker som tenderar att minska i värde med tid medan fastigheter har historiskt bara ökat i värde.
    Tycker utan tvekan att du ska behålla huset mot bil och båt om det är något båda kan enas om. 
  • Anonym (Jur)

I så fall, sälj huset, dela på pengarna. Du får mer om han tar båt och bil. 
  • Anonym (Fru S)
    Anonym (Hus) skrev 2022-01-20 09:08:36 följande:
    Varför skulle du bli förloraren? Tvärtom, bil och båt är generellt saker som tenderar att minska i värde med tid medan fastigheter har historiskt bara ökat i värde.
    Tycker utan tvekan att du ska behålla huset mot bil och båt om det är något båda kan enas om. 
    För om jag ska lösa ut han för marknadsvärdet så kommer jag inte kunna låna dom pengarna.
    Och huset för mig är som hans dröm att fara jorden runt med båten.
    Plus att jag är ledsen sur o kränkt, jag blir utan huset och han kan fara med sin nya jorden runt.
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Fru S) skrev 2022-01-20 10:36:51 följande:
    För om jag ska lösa ut han för marknadsvärdet så kommer jag inte kunna låna dom pengarna.
    Plus att jag är ledsen sur o kränkt, jag blir utan huset och han kan fara med sin nya jorden runt.

Om jag utgår från dina siffror nedan så

Det ligger på ca 2,2 om man tittar på hemnet lånet är på 350 tusen
    Bilen 700 tusen och båten 850 tusen

Vet inte vad ni köpte huset för så siffrorna får du justera ger bara ett ex: 
    Hus köptes för 700.000 idag värt 2.2 miljoner, dvs värdeökningen är 1.5 miljoner. 22% vinstskatt 330.000 (man har rätt att dra ev en del kostnader som renovering och tillbyggnad från vinstskatten men vi ignorerar detta nu). Sen har man försäljningsutgifter som mäklare, styling osv som kan ligga på allt mellan 30/40-100k men Säg 70.000 för att få mer jämna siffror i exemplet här. Då har vi 1.5 miljoner - 400.000 dvs 1.1 miljoner.
    Båt och bil är värda 1.55 miljoner så enligt exemplet ovan så får han betala dig istället och du får behålla huset. 

Ni ska båda gå med 1.35 miljoner var och då får ju den som går med den större vinsten betala den andre. 

• Anonym (Jur)
    Vad säger han när ni diskuterar bodelning? 
  • Anonym (Fru S)
    Anonym (Jur) skrev 2022-01-20 11:31:10 följande:
    Vad säger han när ni diskuterar bodelning? 
    Sen, vi tar det sen säger han, så jag kollar nu så jag har allt färdigt, typ så här blir det skriv på.
    Har tid i eftermiddag med en jurist och vi ska gå igenom vad/hur jag ska gå tillväga.
    ville bara få lite koll på hur det funkade ,så där av mina frågor.
  • Anonym (xxx)

Är bilen och båten gratis att äga? Han får väl kostnader han också. Dessutom, hans ägodelar minskar i värde med tiden medan huset förhoppningsvis ökar. 
  • Anonym (…)
    Men det är klart att du måste lösa ut honom för marknadsvärdet, hur tänkte du nu? Likaså ska båten anges i marknadsvärde, och bilen. Vem som äger eller har betalat för vad spelar ingen roll om ni är gifta och inte har äktenskapsförord. Allt är giftorättsgods.

Att ta över huset är väl jättebra förutsatt att du har råd. Bostäder har alltid historiskt sett haft en bra värdestegring över tid. Medan en bil sjunker som en gråsten i värde. Förmodligen båten också. 
Svar på tråden Bodelning ?