Inlägg från: Anonym (…) |Visa alla inlägg
  • Anonym (…)

Bodelning ?

Anonym (Hus) skrev 2022-01-19 21:09:37 följande:
    Tänk på att om du löser ut honom från huset så ska skatt och omkostnader vid försäljning dras av. Dvs det är inte marknadsvärdet rakt av om det rör sig om en värdeökning. 

Ett tips är att surfa in på skilsmäss.se där finns det räkneexempel på hur man ska räkna när man löser ut någon ur hus, med mäklararvode, reavinst osv. Boka upp två oberoende mäklare så att ni får en relevant värdering är en bra början.

• Anonym (…)
    Anonym (Fru S) skrev 2022-01-20 10:36:51 följande:
    För om jag ska lösa ut han för marknadsvärdet så kommer jag inte kunna låna dom pengarna.
    Och huset för mig är som hans dröm att fara jorden runt med båten.
    Plus att jag är ledsen sur o kränkt, jag blir utan huset och han kan fara med sin nya jorden runt.
    Men det är klart att du måste lösa ut honom för marknadsvärdet, hur tänkte du nu? Likaså ska båten anges i marknadsvärde, och bilen. Vem som äger eller har betalat för vad spelar ingen roll om ni är gifta och inte har äktenskapsförord. Allt är giftorättsgods.

Att ta över huset är väl jättebra förutsatt att du har råd. Bostäder har alltid historiskt sett haft en bra värdestegring över tid. Medan en bil sjunker som en gråsten i värde. Förmodligen båten också. 
Svar på tråden Bodelning ?