Inlägg från: Loppan1994 |Visa alla inlägg
  • Loppan1994

IVF 2022

Lilleplutt2022 skrev 2022-04-20 13:25:39 följande:
    Tyvärr var inget försök gratis då vi startade ivf efter att jag fyllde 40. Så kul får man verkligen prioritera bort allt möjligt om man ska fortsätta vidare :p
    Jag slutade tvärt med lutinus eftersom jag var bombsäker på att det var mensen som kom och inte en nidblödning. Hade jag inte varit tvärsäker hade jag fortsatt och konsultera kliniken. Har uppföljningssamtal med läkaren i em så får se vad vi kommer fram till.
    Vi har ju iaf 1 ägg i frysen så lyckas återföring så blir det både billigare och jag slipper hormonerna för en omgång Tungan ute

Fick du svar hur många som blev kvar till frysen??
    Men så orättvist att man inte får betalt när man är över 40... 
    Okej, min blödning försvann igår kväll igen så vet inte vad det var... min mens brukar ju börja med att ja får lite rosa på pappret när ja vart på toa en dag sen nästa morgon drar de igång... så får fortsätta med lutinusen och se om blödningen kommer igen..  gravtestet va neg imorse iallafall. Tänkte på nidblödning men borde inte den komma max 1v efter insättning? Och så borde de väl synas ganska snabbt på ett test?
    Hoppas på det ägget ni har kvar :) 
    Har inte fått svar än... tycker jag borde få idag är ju 2v sen äp imorgon 
  • Loppan1994
    TBSB123 skrev 2022-04-21 22:24:40 följande:

Hej allihopa, har följt tråden ett tag men haft problem med att skapa en profil här på Familjeliv, men hänger gärna på nu när jag lyckades.

Blev så ledsen för er skull Lilleplutt och Loppan att det inte verkar ha funkat den här gången, höll verkligen tummarna för er och ville gärna ha goda nyheter för någon av oss så man kan få lite hopp att IVF verkligen fungerar?

Jag känner stor frustration inför allt detta, det enda jag fått höra på alla undersökningar är att jag har jättefina ägg, äggledare osv, min mans spermier är jättebra, det blev en jättefin befruktning och det första ägget som stoppades in några dagar efter uttaget var den bästa kvaliten som man kunde få fram? Men om allt ser så bra ut varför funkar det inte? Och varför kunde vi inte bli gravida naturligt om nu allt är så himla bra? 

Jag vet att de bara försöker peppa oss men för mig blir det frustrerande, jag bryr mig ju egentligen inte om hur fint allt ser ut om det ändå inte går att bli gravid?

Jag fyller 33 i år och min man är 36, vi har försökt sedan i september 2020.

Jag har haft ett ägguttag som sagt, 13 ut, 2 mogna, 1 återfördes och ett till frysen (5 dagars). Första insättningen med ?superägget? fungerade inte så är skeptisk till att det i frysen skulle göra det nu.

Jag går på progynon nu för att jag haft lite oregelbunden mens, ska på ultraljud imorgon och förhoppningsvis få något svar på när eventuell ägglossning kan tänkas ske för att kunna planera in en insättning av ägget i frysen.

Tycker tiden går så långsamt och att man bara går runt och väntar? 

Hej! Ja det är riktigt tråkigt, hade verkligen hoppats på att få vara den som lyckas på första försöket :( idag har de även gått 2v sen äp men har inte ens fått hem brev om hur de gick för våra andra ägg så är lite frustrerande... 
    Vi har bestämt oss för att vänta till efter sommaren med insättning eller om de blir sprutor igen. 

Men fy va jobbigt för er att det ändå inte lyckas ta sig!! Håller tummarna att det tar sig när du får göra fet nu istället 

Tiden går extremt långsamt, tyckte nästan det gick snabbare när man tog massa sprutor varje kväll 
  • Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-23 09:13:41 följande:
    Oj men det låter ju väldigt positivt att blödningen avstannade! Så vitt jag vet kan blödningen uppkomma i samband med mens så det behöver inte vara max en vecka. Bra du ska absolut fortsätta med lutinus! Du kan ju ha en låg halt hcg  och därför blev det neg. Håller alla tummar och tår att det blir + på testdagen!
    Du borde ju absolut ha fått svar gällande frysen , jag hade ringt kliniken om jag var du.

Min läkare tyckte väl inte det var så bra att jag slutade med lutinus men hon förstod sen att jag visst att jag hade fått min mens. Idag bar testdagen och jag lovade henne att ta ett nytt test, som väntat var den negativ. 
    Jag ska nu ta ägglossningstest och förhoppningsvis blir det återföring om 10 dagar. Dock rädd att vi åter igen blir besvikna som sist när embryot vi hade i frysen inte överlevde upptiningen Rynkar på näsan
    Mensen kom, blöder som aldrig förr nu :( 

Läste på 1177 där stod de samma dag vi satte in att av 4st hade 3 av dom utvecklats och 1 sattes in, resterande 3 hade fryst dom ner? Men hon sa ju att dom skulle odla dom vidare när jag var där och varför frysa ner alla 3 om inte alla hade utvecklats? Fattar inget... ska ju ringa på måndag ändå så får kolla då.

Hur funkar de när man gör fet? Är de när du får glad gubbe du åker dit då?  Förstår de! Håller tummarna att det klarar sig. Har ni 1 i frysen kvar?
  • Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-24 13:09:30 följande:
    Är så ledsen för din skull!!
    Ja tycker också det låter märkligt att de redan fryste ner äggen utan att osla det till 5 dagars blastocyst. Iaf Carl von linne kliniken har som rutin att odla vidare till dag 5 för att sen vara superselektiv med vilka de väljer ut för att frysa, allt för att maximera det ägg som återförs vid fet. Hoppas du kan få svar från kliniken imorgon när du ringer dem Hjärta

Gällande fet så kommer jag dag fr om cd 10 börja med ägglossningstest. Så snart det visar positivt ska jag ringa kliniken så bokar vi in dag för återföring. Jag kommer också ta ovitrelle denna gång vilket jag inte gjorde vid första FET i oktober. Sen kommer de byta ut så jag inte tar lutinus (vilket jag har tagit alla gånger (3xET 1xFET), istället har de skrivit ut Utrogestan men när jag försökte beställa det via apoteket hjärtat så hade de ingen leverantör. Måste kolla upp det i veckan så jag hinner få ut medicinerna innan återföring. 
    Ja väldigt konstigt att de stod så på 1177.. men idag sa hon att vi hade 3st som frysts in på dag 5-6 och dom va av topp kvalite så hoppas de är vår framtida bebis, hade vart så skönt å slippa alla sprutor :) 

Men när ska du ta ovitrelle då? Och varför? Ska man inte få naturlig äl först och sen ett par dagar efter får du ett ägg? 

Vet du varför du ska få utrogestan istället? Hmm ja de va lite knepigt att den inte finns. Håller tummarna för dig nu Hjärta
  • Loppan1994
    TBSB123 skrev 2022-04-24 15:12:43 följande:

Håller tummarna för nästa återföring Lilleplutt! 

Tråkigt att mensen kom ?på riktigt? Loppan, vet precis hur det känns hade det exakt på samma sätt.

Håller med om avundsjukan Hopplöstattkommapå, och så känner jag mig som en dålig människa när jag blir avundsjuk att jag inte kan unna andra deras lyckade graviditeter.. dålig spiral..

Jag ska ha återföring på fredag, började med lutinus för första gången idag, förra svängen hade jag crinone, vet inte om lutinus är bättre? Inte enligt läkaren men ville testa. Crinone var väldigt mycket smidigare tycker jag iofs.. Min läkare är väldigt snäll och positiv i alla fall, sa att man ska ha väldigt tur om det ska sätta sig på första och att vi har goda chanser nu på andra, men ibland känns det som att de bara försöker hålla modet uppe på en ;P

Vi ska prova ICSI nästa vända om det inte sätter sig nu, någon annan som har gjort det? Tycker det lät lite konstigt då de hela tiden sagt att min man har bra spermier, men de sa att de inte ville ta några risker då det var så få av mina ägg som befruktades vid första ägguttaget och att de inte kan veta om det beror på att äggen var omogna eller om spermierna hade svårt att befrukta? en sån djungel det här?

Hur förhåller ni er till alkohol under den här processen?
    Jag har bara haft uppehåll när jag ruvat, men också läst att det kan vara dåligt att dricka ens ett glas när man försöker bli gravid?Ger ett ständigt dåligt samvete. Tycker det är ett väldigt svårt val även om jag inte dricker så mycket är det ändå trevligt att kunna ta en öl ibland eller ett glas vin till maten. vet ju inte hur länge jag ska hålla på med det här och hur länge man ska sätta livet på ?paus?. Jag har alltid druckit också så tycker det är så jobbigt att tacka nej nu så andra tror att man är gravid när man inte är det?

Ja det är verkligen sjukt tråkigt :( 

För oss gjorde dom ICSI. Av 7ägg blev 4 befruktade. 1 fick ja tbx och 3 frös dom in på dag 5-6. 
    Tror det är för att sambons är långsammare än normalt som vi fick göra de. 

Jag dricker jätte sällan normalt sett, har fortfarande 3 flaskor vin i kylskåpet som jag köpte förra sommaren haha 
    Men sjukt nog blev ja sugen på vin när ja ruvade förra v. Så blir kanske nått glas i helgen. 
    När ja va gravid första gången så drack jag sjukt mycket den sommaren, fick reda på att ja va gravid i v 12 men gjorde abort. Hade nyss fyllt 17 då.
    Sju månader efter blev ja gravid igen då drack jag nog 3-4ggr och rökte innan ja fick veta att ja va gravid i v 4-5 men det är en frisk 10 åring idag :) 
    Såklart när man gör ivf så överanalyserar man ju såklart allt så tror inte de är nån fara om du dricker ibland men undvik vid ruvning bara. Det är ju som du säger, man kan ju inte pausa hela livet.

Vi har bestämt oss för att ta en paus till augusti så kör vi igång då igen! :) 

Lycka till på fredag  Hjärta
  • Loppan1994

Ni som gjort återföring som inte lyckats har ni oxå blött jätte mycket efter? 

Brukar vanligtvis blöda lite mer dag 2 sen dag 4 är de helt över. Nu är jag inne på dag 6 och det bara droppade ut massor när ja duscha, även klumpar kommer det... de känns inte som att de avtar alls...

• Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-27 17:37:38 följande:
    I och med att jag har regelbunden mens och ägglossning så kunde vi köra på direkt med fet denna månad. From idag cd 10 ska jag ta ägglossningtest för att se när jag får positivt på ägglossning. Ska då kontakta kliniken för att boka in åteföringen. Räknar med att det blir 6-7 dagar efter positivt test. Ovitrelle tar jag endast för att säkerställa 100% att jag verkligen får ägglossning så min kropp bildar en gulkropp, får veta när jag exakt ska ta den när jag ringer kliniken.  Det skadar inte att ta ovitrelle och kliniken vill göra allt de kan för att vi ska lyckas med det sista ägget vi har I frysen. (Vi vet inte om vi får genomgå fler hormonbehandligar)
    Fick tag på uttogestan i Stockholm, jobbar där så kollade på ett apotek i närheten. Det visade sig att det var problem med artikelnumret som gjorde att det blev fel på nätet när man försökte beställa det där Glad
    Att jag fick utskrivet utrogestan är också för att kliniken vill testa och se om ägget fäster denna gång. Vid iaf 2 tillfällen har ju äggen varit av toppkvalitet men det fäster inte och jag har aldrig plussat på de 3 år vi har haft oskyddat sex. Hoppas innerligt nu att det blir skillnad med utrogestan även om forskningen inte visar någon skillnad mellan lutinus och utrogestan. Så nu är det bara att vänta och se vad som sker härnäst Glad

Hur går det för dig?? Har du slutat blöda än eller är det lika rikligt?

Jag har vanligtvis väldigt riklig mens men nu senast när återföringen misslyckades tyckte jag att blödningen var ännu kraftigare och jag hade mer ont. Men kanske inte så konstigt att kroppen reagerar, har ju ändå gjort 4 hormonbehandlingar och 4 äggplock på 7 månaderRynkar på näsan Sen ännu sjukare att de har fått ut ungefär 80 ägg och ingen av dessa har varit bra nog, fruktansvärt irriterande när man tänker efter.
    Aha okej då förstår ja varför du ska ta ovitrelle :)  men annars tar man inte varken ovitrell, lutinus eller liknande vid/efter fet i vanliga fall va? 
    Varför skulle ni inte få genomföra flera behandlingar? 
    Okej men va tur då att du fick tag på det! :) 

Det känns som att det är lite mindre idag iaf så hoppas de slutar snart :) 

Oj starkt kämpat av dig att köra på så många på så kort tid, jag är redan less efter första haha. 
    Ja de förstår ja verkligen!! Så sugit att det aldrig kan gå vägen.. 

Men håller verkligen alla tummar att erat sista ägg är guldägget nu
  • Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-28 20:23:04 följande:
    Lutinus fick jag ta förra gången jag gjorde FET, kliniken vill väl säkerställa att man inte har för låg progesteronhalt även om man inte har genomfört en hornombehandling i samma cykel Glad
    Jag fyllde 43 i januari, chansen blir ju mindre och mindre men samtidigt har jag amh på 3.1 och regelbunden cykel så vi ska diskutera vidare om det blir negativt igen.
    Så orättvist, jag känner mig som 33 men inte min kropp verkar det som. Tungan uteBodde utomlands i nästa 10 år så har liksom nu kommit till att skaffa hus och vilja bilda familj . Hoppas bara att det inte är försent!

Vad bra att det blir mindre! Men visst har ni beslutat att ta en paus till hösten? Då kanske ni t om lyckas bli gravida naturligt, många par som lyckas bli det är de tar en paus under sommaren!! Solig
    Okej det är klart :) 

Okej men eftersom ditt amh är bra så är ju de jätte posetivt ju. Ja jag tycker oxå det är orättvist, majoriteten som skaffar barn nu för tiden är ju äldre så tycker verkligen dom borde se över gränsen som är på ivf nu och höja den! 

Ja vi har bestämt att vänta till hösten, får hålla tummarna för det Glad

Hur går det för dig? 
  • Loppan1994

Okej tjejer detta är märkligt! Åkte till akuten ikväll för att jag är så yr och inne på blödarveckav3. Börjar dock avta. Fick ta gravtest och de va positivt???? Testade nu när ja kom hem och de står 2-3v 
    På vul såg han inget så väntar på blodprovet som han skulle ringa om imorgon. Hade testdag 25 april och då va de ju neg hur kan då clearblue visa 2-3v? 
    Vågar fan inte bli glad än förens ja vet provsvaret imorgon. Och jag har ju blött så sinnessjukt mycket  redan 1v innan testdagen 

• Loppan1994
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-05 07:04:13 följande:
    Så bra att du åkte in speciellt när du har blött så länge nu.  Hoppas allt går bra för dig och att det inte uppstår några komplikationer! Hjärta
    Tack Hjärta blodprovet visade 961. Men har legat med kramper i magen hela natten och nyss rann de lite blod när ja va på toa så vet inte vad som händer :( blev så glad igår när cb visade gravid men känns som det är kroppen som spökar bara, tycker jag borde fått utslag förra v när ja hade test dag eftersomde visar 2-3v nu :( 
Svar på tråden IVF 2022