• Anonym (Förvirrad)

Andelar i gåvobrev?

Min släkting vill ärva bort sin fastighet till oss barnbarn. (Ja, hen försöker hoppa över sin bröstarvinge då denna har varit helt fel mot sin förälder).

Frågan handlar inte huruvida detta är rätt eller fel och jag vet att bröstarvinge kan ta det vidare efter förälderns bortgång).

Min fråga lyder iallafall att i gåvobrevet så står det att vi 3 barnbarn ska få ärva 3/10 vardera och min släkting bibehåller 1/10 del.

Betyder 10 i detta 100% eller betyder det rent av 10%%

• Svar på tråden Andelar i gåvobrev?
  • Anonym (Matematik)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-01-13 23:32:35 följande:

Precis så jag önskar att det stod skrivet så inga tvetydigheter kan uppstå.

Det är ungefär lika tvetydigt som att ett plus ett blir två. Det är ju vanliga bråktal? Vad skulle vara oklart med det menar du?
  • Anonya

Matematiskt är det inga tvetydigheter. Det är bara olika sätt att skriva precis samma sak. 1/10 = 10/100 = 10% dvs de är alla precis lika mycket.
    Det är samma sak som att 100 enkronor = 10 tior = 1 hundralapp. 

Att skriva i hundradelar i detta sammanhang är ologiskt. Procent eller tiondelar är bäst. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2022-01-13 23:54:54 följande:

Det kan det ju inte?!?

Du springer inte runt fritt i samhället, med rösträtt och så väl? Det här är alltså oerhört grundläggande för hur världen fungerar. För ungarna i grundskolan är detta lätt!

Jo det gör jag. O ja, jag har tappat matten helt då jag har haft komplex ptsd efter vad min förälder har gjort mot mig. Men ni har alla rätt i det ni skriver och jag har tänkt ta upp matten igen då jag vet att jag tappat det totalt inom det.

Tack för era svar!
  • Anonym (K)

Fick tips att jurist att testamentera så mycket det går till de man vill. Laglotten kan man skriva att andra vill ärva, bröstarvingen kan då klandra testamenten. Om hen orkar...

I vårt fall testamenterades laglotten till bröstarvingens barn. Då ska hen alltså bråka med sina barn om detta...

• Anonym (K)

Men detta kanske gäller gåva innan dödsfall...

Gåvor får man ge som man vill, men det ska finnas papper på att det är just en gåva och inte förskott på arv. Kan gå att överklaga om det är för uppenbart.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-01-13 18:38:01 följande:

Jag tror också att ni ska vara beredda på att detta kommer att klandras senare. Det är svårt att se det som något annat än just det du beskriver, ett sätt för personen att ge bort sina tillgångar och därmed göra så att bröstarvingen går miste om sin del.
    Vi har ingen gåvoskatt längre så det är inte "fel" i sak att göra så här. Men som sagt, vi har också regler och lagar som styr vad en bröstarvinge har rätt till gällande arv och det känns uppenbart att avsikten här är just att ge bort för att det helt enkelt inte ska finnas lika mycket kvar sen.
    Man får tycka vad man vill om lagarna men så ser de ut.
    Kommer man fram till att det räknas som förskott på arv så kan man hamna i tråkigheter senare.
    Jag råder alltid människor som vill göra den här typen av uppgörelser juridiskt att ta stöd så att det blir så som man vill ha det, så gott det nu är möjligt. Kommunen kan ha jurister, det kan vara möjligt via ens fack eller via ens bank och det är oftast ingen stor kostnad totalt sett.

Det är tillåtet att ge bort sin egendom medan man lever. Om man ger till sina bröstarvingar räknas det som förskott på arv, men det är inte så i detta fallet.

Om pengar ges som gåva till en bröstarvinge medan arvlåtaren lever så ska dessa pengar räknas av när man ska dela ut arvet, gåvan presumeras vara ett förskott på arvet. Om mottagaren inte är en bröstarvinge (som du) ska gåvan inte räknas bort. Det innebär att din farfar får ge bort sina tillgångar till dig om han vill det utan att du behöver "ge tillbaka" gåvan vid hans bortgång, huvudregeln är ju att personer ska fritt kunna disponera över sina tillgångar. Det finns dock ett undantag från detta genom det förstärkta laglottsskyddet.

Förstärkt laglottsskydd
    Om en arvlåtare ger bort gåvor till någon annan än en bröstarvinge under sin livstid under omständigheter som gör att gåvan är att likställa med testamente, kan bröstarvingarna kräva att gåvan ska återgå (7 kap. 4 § ÄB). Omständigheter som gör att gåvan är att likställa med ett testamente kan vara om arvlåtaren precis intill sin död ger bort en gåva. En sådan situation kan göra att gåvan är att likställa med ett testamente och då kan bröstarvingarna kräva att pengar ska återgå för att täcka deras laglott. Om din farfar ger bort sina tillgångar till dig medan han lever och inte precis intill hans bortgång borde det innebära att det inte är att likställa med ett testamente, och hans bröstarvingar (din far och din kusin) kan inte kräva att gåvan ska återgå.

Så, enlig de regler som finns så är det inga konstigheter med gåvobrevet. Allt är i sin ordning och TS har inget att oroa sig för. 

Gåvoskatten har inget med detta att göra, man fick göra så här tidigare också, fast då fick man betala skatt på gåvan. Precis som man fick på arvet. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (K) skrev 2022-01-14 11:46:48 följande:

Men detta kanske gäller gåva innan dödsfall...

Gåvor får man ge som man vill, men det ska finnas papper på att det är just en gåva och inte förskott på arv. Kan gå att överklaga om det är för uppenbart.

Ja, och uppenbart är det om det sker strax innan dödsfallet. Men det gäller ju inte här.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (xxx) skrev 2022-01-14 12:07:57 följande:
    Det är tillåtet att ge bort sin egendom medan man lever. Om man ger till sina bröstarvingar räknas det som förskott på arv, men det är inte så i detta fallet.

Om pengar ges som gåva till en bröstarvinge medan arvlåtaren lever så ska dessa pengar räknas av när man ska dela ut arvet, gåvan presumeras vara ett förskott på arvet. Om mottagaren inte är en bröstarvinge (som du) ska gåvan inte räknas bort. Det innebär att din farfar får ge bort sina tillgångar till dig om han vill det utan att du behöver "ge tillbaka" gåvan vid hans bortgång, huvudregeln är ju att personer ska fritt kunna disponera över sina tillgångar. Det finns dock ett undantag från detta genom det förstärkta laglottsskyddet.

Förstärkt laglottsskydd
    Om en arvlåtare ger bort gåvor till någon annan än en bröstarvinge under sin livstid under omständigheter som gör att gåvan är att likställa med testamente, kan bröstarvingarna kräva att gåvan ska återgå (7 kap. 4 § ÄB). Omständigheter som gör att gåvan är att likställa med ett testamente kan vara om arvlåtaren precis intill sin död ger bort en gåva. En sådan situation kan göra att gåvan är att likställa med ett testamente och då kan bröstarvingarna kräva att pengar ska återgå för att täcka deras laglott. Om din farfar ger bort sina tillgångar till dig medan han lever och inte precis intill hans bortgång borde det innebära att det inte är att likställa med ett testamente, och hans bröstarvingar (din far och din kusin) kan inte kräva att gåvan ska återgå.

Så, enlig de regler som finns så är det inga konstigheter med gåvobrevet. Allt är i sin ordning och TS har inget att oroa sig för. 

Gåvoskatten har inget med detta att göra, man fick göra så här tidigare också, fast då fick man betala skatt på gåvan. Precis som man fick på arvet. 
    Är du jurist?
    Saken är att det kan ses som det. Om bröstarvingen väljer att klandra detta efter att föräldern (som jag antar att det är eftersom gåvan är till barnbarn) avlider så kommer det utredas i samband med bouppteckningen och då vill det till att alla papper är i sin ordning och att allt är otroligt tydligt.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-01-14 14:10:13 följande:
    Är du jurist?
    Saken är att det kan ses som det. Om bröstarvingen väljer att klandra detta efter att föräldern (som jag antar att det är eftersom gåvan är till barnbarn) avlider så kommer det utredas i samband med bouppteckningen och då vill det till att alla papper är i sin ordning och att allt är otroligt tydligt.

Nej, lika lite som du är.

Om du läser det jag klippt in så framgår det att det inte är förskott på arv eftersom det gjorts väldigt långt innan dödsfallet. Så dels tidpunkten men även att det inte är bröstarvingar som får gåvan talar för det. Samt att det är skrivet gåvobrev. Man disponerar själv över sina pengar medan man lever. 

Men som du skriver det kommer att klargöras vid bouppteckningen, om bröstarvingen har invändningar. 

• FuckGoggleAskMe

Hoppas för TS skull att det var en jurist som skrev gåvobrevet så att alla formkrav uppfylldes med vittnen etc, så att det är giltligt. Samt att TS och de andra skaffat lagfarter. 

• Anonym (Ellen)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-14 17:16:37 följande:

Hoppas för TS skull att det var en jurist som skrev gåvobrevet så att alla formkrav uppfylldes med vittnen etc, så att det är giltligt. Samt att TS och de andra skaffat lagfarter. 

Verkligen!
  • Anonym (xxx)

Ja, det får man hoppas, så.att det blir som släktingen vill. 
  • Anonym (100)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-01-13 23:32:35 följande:

Precis så jag önskar att det stod skrivet så inga tvetydigheter kan uppstå.

Men denna gåva fick ni redan 2015 om jag förstår rätt? Eller är det egentligen ett testamente detta handlar om?
  • Anonym (Lagfart)

Råder dig att gå till en jurist för att få korrekta handlingar upprättade.

Då gåvan gäller fast egendom är gåvobrevet endast giltigt om ni ansökt om lagfart inom 3 mån från gåvobrevets upprättande. Har ni ingen lagfart behövs alltså ett nytt gåvobrev, än en gång - gör detta hos en jurist så att ni vet att allt blir rätt. Annars kommer hela huset sannolikt att gå till din förälder efter släktingens bortgång.

lawline.se/answers/fastighet-som-gava-och-lagfart

• Anonym (Lagfart)
    Anonym (xxx) skrev 2022-01-14 12:07:57 följande:

Om pengar ges som gåva till en bröstarvinge medan arvlåtaren lever så ska dessa pengar räknas av när man ska dela ut arvet, gåvan presumeras vara ett förskott på arvet. Om mottagaren inte är en bröstarvinge (som du) ska gåvan inte räknas bort. Det innebär att din farfar får ge bort sina tillgångar till dig om han vill det utan att du behöver "ge tillbaka" gåvan vid hans bortgång, huvudregeln är ju att personer ska fritt kunna disponera över sina tillgångar. Det finns dock ett undantag från detta genom det förstärkta laglottsskyddet.Förstärkt laglottsskydd

Kanske du skulle läsa på lite om formkrav vid överlåtelse av fast egendom innan du svarar så tvärsäkert.
  • Anonym (Matematik)

Med tanke på att ts inte känner till konceptet bråk så är det väl osannolikt att han eller hon har koll på arvsregler och lagfarter.
Svar på tråden Andelar i gåvobrev?