• klyban

Varför tar ni inte vaccinet?

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 20:59:08 följande:
    Att få in vaccinationen i systemet kan ta upp till en vecka, ett pass hämtar du på 30 sekunder.

Stundtals har det väl varit längre köer än så väl?
    Men en vecka är ju inte så farligt, så hinner ju även dosen få sin verkan.

EpicF skrev 2022-01-05 21:00:58 följande:
    Och han har inte någon skyldighet att ge dig någon saklighet till sitt argument.

Ehh...jo, jag har berättat för dig vad som mer kan vara mensrubbning än riklig mens. I inlägg 274 där jag gav dig en länk där det förklaras och i inlägg 267. Har du missat det?

Det är du som pratar om skyldigheter, utan sakligt argument så säger man inget.

Ja, du tog upp mensrubbningar, nu pratar jag om COVID-19 vaccinet och vad gjort, inte andra tillstånd.
    Är det så du gör med dina "patienter" också, det säger xxx och sen börjar du behandla yyy.
    Inte så vetenskapligt precis.

Jag har nu kommit fram till att just nu vet vi inte mer än riklig mens, jag väljer invänta fakta som du tror finns i andra sjukdomar i reproduktionssystemet.
    Men faktan finns bara i vad man kommer fram med dessa kvinnor och vaccin.
    Vi syns när mer fakta finns och i om det handlar om mer än riklig mens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:07:11 följande:
    Ja, eller om jag tänker efter så tror jag att det är ett förslag som med största sannolikhet kommer klubbas efter helgerna. Nästa vecka om jag minns rätt. Det var mycket prat om det innan jul, jag lyssnar på P1 väldigt mycket. Det är en bra kanal om man vill hålla sig upplyst.

Ibland är man lite för snabb. Skäms

Jag har använt mitt vaccinpass tre gånger redan.

Hehe, och jag tror jag kommer upp till noll Flört

Lyssnar tyvärr endast på radion i bilen av någon udda anledning, och den är jag sällan i.
    Men inser jag borde lyssna mer, för det är en hel del vetenskap där också va?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:20:24 följande:
    Vad fånar du dig om? Klyban har massor av gånger berättat att det är dos 3 som är dags att få!

Det intressanta är att epic var med när jag berättade om dos ett och två jag tog, och jag delade med mig av en anekdot som gjrode henne skogstokig av någon udda anledning.

Och det var om den första vaccinationen för mig, och denna som administrerade var mycket skeptiskt till vaccinerna sig själv(ej antivaccer), utan bara erfarenheter ifrån nära anhöriga som fick problem efter pandemrix.
    Och hur denna SSK sen berättade att hon tjänstgjorde på IVA i par veckor, och att redan efter första dagen bestämde sig jag ska ha vaccinet och efter mött verkligheten av COVID-19 i sjukvården.
    Då den verkligheten var den brutalaste hons sett i sin karriär.

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:19:43 följande:
    Jag lyssnar på jobbet, jobbar oftast ensam och då lyssnar jag via mobilen. Glad

Jättemycket bra och intressanta program som handlar om en stor bredd av ämnen.
    Ja, vetenskapsradion är i P1. Kropp och själ, varje tisdag med ett speciellt ämne i varje program, Plånboken på onsdagar, samma där, sist jag lyssnade handlade det om pensioner. (Tids nog kommer man dit, det är bra att ha lite koll.).
    Och så har de ett program varje vardag 9,30 till 10,00 som heter "Ring P1", det kan bli hur roligt som helt. Eller tråkigt för den delen, ofta rätt knasigt. Vanligt folk ringer in och säger sin mening om valfritt ämne.

P1 är bra!

Det tar säkert tid, men ska börja lyssna på P1 frågan är bara när.

Förstärkaren brann upp ett tag tillbaka, så måste laga den först.
    Datorn skulle jag kunna lyssna på, men väl där så är jag inte direkt intresserad att lyssna på saker man msåte koncentrera sig på.

Men jag har börjat samla in vilka komponenter jag behöver, köpt ett gäng kondensatorer, saknar en on/off-knapp, och dessa är inte alls så enkla att hitta som man kunde tro.
    Kan vara nått mer som måste bytas, men det är en bra början.
    Men jag har ett par tips jag ska kolla upp under året.

EpicF skrev 2022-01-05 21:15:53 följande:
    Du kanske borde beställa dos 2 istället för att rulla runt på golvet. Så kanske du hinner få dos tre innan 2023.

👍

• klyban
    EpicF skrev 2022-01-05 21:22:21 följande:
    Han behöver inte ha något sakligt argument eller saklig åsikt för att inte vilja ta vaccinet. Inse det! Alla väljer själva hur de vill göra!

Ca 5000 kvinnor har rapporterat in mensrubbningar till läkemedelsverket efter att ha fått covid-19 vaccinet.

Så du har kommit fram till mensrubbningar efter Covid-19 enbart är riklig mens. Ja, det ju inte vad läkemedelsverket har fått rapporter om.

Mensrubbningar är INTE SYNONYMT MED RIKLIG MENS. Var det svårt för dig att ta in?

Förövrigt, mina patienter säker inte så mycket då runt 80% av de är sövda/i koma, 10% sederade (svalt sövda) och de resterande 10% försöker ta in vad som har hänt med dem. Jag jobbar alltså på IVA.
    Då betyder inte åsikten något.

Återkom när vi vet mer än riktigt.

Ändrar inget om de är 100% sövda heller.
    EpicF skrev 2022-01-05 21:24:19 följande:
    Och sedan har det framkommit att han inte ens tagit dos 2. Lite hyckleri anser jag. Men det är min åsikt det.
    👍

Tomte
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:28:55 följande:
    Och jag tänker inte fastna i en långbänk med dig.
    Jag ville bara påpeka det jag har läst.

Du ser ju vad som skett innan och nu när jag återgav det.

Undra vad hennes argument är och för vad.
    Men den beprövade erfarenheten här, det är att det kommer vi aldrig få reda på, inte ens om du frågar miljoner ggr.
    Det är mer än en som försökt detta, och alla misslyckats.

• klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:43:55 följande:
    Oj, ja det var ju ett bryskt uppvaknande. Kanske alla antivaxxers skulle behöva också?

Haha, du har väl en mobil? Jo, för det vet jag att du har, för det berättade du häromkvällen när jag blev sittande här alldeles för sent!

Radion har blivit lite av min "kompis", ibland drömmer jag mig iväg i andra tankar också men när det är intressant, som det där med Covidpassens giltighetstid, då jäklar lyssnar jag!

Var på restaurang på juldagen med en vän och åt middag, då fick vi visa våra pass. Det kändes tryggt att veta att alla som var där hade ett pass.

Jo, det var exakt vad flera sade också.

Jo, jag har mobil och en ny jävel just nu S21 5G  
    Bytte precis ut en som var 6-7 år gammal, använder aldrig när jag är hemma, och hemma är jag ofta.

Men jag har tänkt skaffa hörlurar, och då lär det funka mycket bättre, och jag ska lyssna, jag lovar, men jag har tummen långt inne ibland ;)
    Utom att vaccinera mig med dos tre, som kommer alldeles runt hörnet nu.

Jag förstår det känns tryggt, för man vet att chansen minskar drastiskt när alla har riktiga vaccinationspass.

Ger upp nu, och börjar säsong 6 av en av de bästa scifi serierna som finns och The Expanse.(utom möjligtvis S04, den är tyvärr inte alls så bra som det övriga.)

• klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-05 21:58:34 följande:
    Wooo, 5G som är rent livsfarligt!!! (Enligt foliekommissionen). Demon Som faktiskt har en del av orsaken till pandemin, enligt samma kommission.

Har du hört om den där personen som säljer strålskyddande skal till mobiler? Svara gärna på det vid tillfälle. Den mannen finns en del att säga om. Kanske, om jag vågar. Annars går det bra att söka info själv. (Nu låter jag rätt rörig va? Får reda ut vid tillfälle)

Ok. ha det så trevligt! Själv ska jag nog kolla ett, vad jag tror, tragikomiskt reportage om "Gambias kvinnliga sexturister".

Det roliga är att min router haft 5G i massor av år redan.
    Än mer att de går på repeat var uppgradering av XG nätet.

Hade en polare som sålda vanliga stickkontakter och nått mosttåds som inte gjorde dom varliga och skyddade(lite fräcka då :p) som skulle skydda dom mot allt typ saker, han sålde par hundra snabbt.(var längesedan.)
    Kort tid bara. för sen kommer uppmärksamheten ;)

En konstig man det där, han satte 2.0 på högskoleprovet 5 år i rad.
    Blev först matlagning, och nu är det redan spännande.

Och COVID-19 antivaccers finns kvar imorgon också, och man får informera dom om verkligheten.
    Det mest intressanta påståendet idag är hur omikron har gasat om mässlingen, och detta med endast 3-43 fall per år de senare åren.
    Och AB artikel som var ovanligt dålig, och en sådan där typisk kom-och-se-artikel.

• klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-06 00:16:45 följande:
    Rolf? Haha, det var roligt. Du menar ROTFL? 

Hehe, jag menar egentligen ROFL, men detta med ROLF uppkom för 20år sedan med CS/MOHAA.
    Och började som att man skulle du vet visa sin uppskattning och berätta man tyckte nått var kul när man spelade.
    Och då skulle man skriva fort som faan ibland, och när jag skriver alldeles för fort, så blir det så, även än idag och syns om jag slarvar mycket med kolla över inläggen.
    Sen fort satte det med CS, COD, CS:Source och nu idag CS:GO, och bara blivit som en egen rolig grej.

Men sen läste jag detta...

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 00:23:20 följande:
    Rolling on laughing floor!
    Vore kul att bevittna.

...så blev det roligt på riktigt istället, detta var bara för roligt, och hur kan man missat denna i 20år.
    Ett problem bara, det är bara jag som kommer förstå ändå i spelen :/

Men har gjort min dag roligare helt klart, synd bara att jag går och sover nu ;)

Priceless och tack :D

AndreaBD skrev 2022-01-06 00:31:40 följande:
    Vet du hur lätt det är att få lite oregelbunden mens? Du är inte kvinna, eller? Det räcker att man är lite nervös... Det är också därför kvinnor ofta oroar sig för en möjlig graviditet. För att mensen då kommer senare - bara för att man oroar sig.

Och hur fick de ihop 5000 kvinnor? Jo, om man frågar alla om de märker NÅGONTING, någon biverkning, så känner alla efter. Och så hittar de något som KAN vara en biverkning. Fast det kanske inte var det. 

Du har hört för mycket konspirationssnack, om du får såna vibbar. Det finns inget konstigt i det här alls. 

Det är ett hopplöst jobb att få epic svara på nått överhuvudtaget, men har du sett nått djupare och andra problem än riklig mens?
    För frågan är viktig att utreda, och även sätta press på läkemedelstillverkarna att inkludera kvinnors reproduktionssystemet i studierna och kolla upp om nått sker där, som nu och man kunde fångat upp och analysera det bra mycket tidigare än vad som nu skedde.

Rädd udda att när man bara har riklig mens att gå på, så blandar epic in andra sjukdomar blint och utan stöd för det.
    Sure, det kan bli nått där med, men vetenskapen är ju inte där än som jag förstår det.
    Så har du nått mer än riklig mens för vissa kvinnor?

Dessa antivaccers de skriver tokiga saker mest hela tiden, och när de är avslöjade så hoppar dom till nästa näckros som sjunker den med.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-01-06 02:02:54 följande:
    Den som "går och sover" kanske "pratar och sover" också, vem vet ;)
    Det komiska var väl att det som det handlade var om nått helt annat, och att det spelar inegn roll om 100% är sövda.
    broderbob skrev 2022-01-06 02:18:47 följande:
    Under de tio studerade åren har vaccinmotståndarnas aktivitet på Facebook, enligt studien, ökat kraftigt. Och innehållet i budskapen har förändrats. För tio år sedan dominerades anti-vaxx-kommunikationen enligt analysen av mer traditionellt innehåll. Det handlar exempelvis om felaktiga påståenden om risker med vacciner samt konspirationsteorier om att etablissemanget döljer dessa risker.

Men på senare år handlar argumenten på de studerade Facebooksidorna allt mindre om forskning och fakta och allt mer om vaccinering och medborgerliga rättigheter. Diskussionerna på anti-vaxx-sidor om vacciners säkerhet och effektivitet har minskat, medan diskussionerna om politiska principer som medborgerliga rättigheter har ökat. Vaccinmotståndarna gör vaccinfrågan till en fråga om individens fria val.

Att tala om nej till vaccinering som en medborgerlig rättighet gör att vaccinmotståndarna slipper diskutera vetenskap och i stället kan debattera om värderingar, särskilt om allas rätt till ett fritt val. Men i det här fallet kan personer som utövar denna rättighet skada alla andra.

Allt började med MPR-vaccinen och hur de lurade The Lancet med en studie, som The Lancet sen bad om ursäkt för att inte ha kontrollerat tillräckligt före publikation.

Och att man skulle bli autistiskt, och de hade använt antivetenskapens konfirmationsbias till detta, och resten är historia och det är där de fick det momentumet att de kunde sprida sin antivetenskap.
    Men har man den allra minsta koll, så går man inte på det dom säger, då det är bara så fel allt de säger, då det bara handlar om semantik.

• klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-06 10:01:50 följande:
    Jo, jag känner också igen det. Även i forum, chatt och sånt använde vi det. Och när du säger det så har jag också ett svagt minne av ROLF. Jag kanske glömde det nästan.

Jag är ingen expert på det, men min förståelse av ordet mensrubbningar är att det är mer oregelbunden mens. Teoretiskt kan det naturligt också vara skillnader på kvantitet. Men som sagt, en kvinnans menscykel är ganska "lättrubbad" ändå. Oftast ganska tillfälligt. 

Vi får invänta vad de sen berättar mer detaljerat då om denna biverkningen då.

EpicF skrev 2022-01-06 10:02:06 följande:
    Nej, nej, nej, det behöver absolut inte vara lätt att få oregelbunden mens. Knappt några kvinnor får det av att vara lite orolig.

Hur får man hybrisen att tala för alla kvinnors mens, för alla vet att det du försöker påstå är inte sant ens i närheten för alla kvinnor.

Riklig mens är inget att oroa sig över, och om detta är det enda.
    Och rikligt är det enda vi har här om vaccinens biverkning på vissa.

Försök passeras det hindret förs, för det är först då vi kan börja tala om det är bra, dåligt eller spelar ingen större roll än ett omak.
    Nu vet jag dock redan att du aldrig komemr klara av att göra detta idag utan att börja prata om annat irrelevant.

EpicF skrev 2022-01-06 10:04:59 följande:
    Har du på något sätt missat igen att mensrubbning är långt ifrån riklig mens. Man har inte vara riklig mens att gå på. Det är något duxjar fått för dig för att du fortfarande tror att mensrubbningar innebär riklig mens.

Rikligt är det enda som finns idag, prata om annat är inte dig till hjälp alls
    Och varför du vill prata om andra sjukdomar, det är en konstigt gåta, och en till som vi aldrig få svar på som på med vattkoppor.

Återkom när du har nått nytt att  säga om just denna, prata om andra sjukdomar, så blir det bara jaha, och?

EpicF skrev 2022-01-06 10:55:54 följande:
    Inte som sövd med slang i halsen.

Det du nu pratar om saknar helt betydelse för allt som disktuerades där, det enda du gör är att bekräftar att jag har rätt igen.

Anonym (Qq) skrev 2022-01-06 11:40:12 följande:
    Men nu verkar det vara ganska grova rubbningar vi läser om. Tex vuxna kvinnor som slutade ha mens för flera år sedan som fått rikliga mensflöden. Det låter skrämmande

Ja, det låter skrämmande att de kanske är fertila igen.

Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 11:40:34 följande:
    Det var liksom min poäng, att se någon rulla omkring på ett skrattande golv! Solig

Din elaking Cool

• klyban
    Anonym (Idiotförklarar antivaxxrörelsen) skrev 2022-01-06 12:41:07 följande:
    Haha, alltid med glimten i ögat!

Jag tyckte det var rätt roligt.  Tungan ute

Du gjorde min dag, och hur kan jag missat den i 20år är en stor gåta.

molly50 skrev 2022-01-06 12:49:52 följande:
    Då är det lika bra att lägga ner diskussionen istället.

Ja, där har du rätt, dock väljer jag störa dessa antivetenskaps försök ända, eller om de börja prata om annat.
    För jag att sånt inte kan stå oemotsagt, sen korta ned det en del hade nog en del gillat.

Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?