• EpicF

Varför tar ni inte vaccinet?

klyban skrev 2023-04-13 20:24:47 följande:
    Om det ska gå att föra en diskussion med dig så måste du 1. Läsa inläggen du citerar. 
    2. Svara på inläggen du citerar. 
    3. Enbart svara på inläggen du citerar, kort och koncist. 
    4. Inte komma med irrelevant svammel och långa irrelevanta utläggningar. 

Nej, alla vet inte om man är allergisk mot något av ämnena i vaccinet, ex covid-vaccinet. 
    Och nej, alla vet inte om man får en allergiska reaktion av exempel covid-vaccinet pga av ovanstående. 
    Och nej, alla vet inte om de kan få en anafylaktisk chock av ex covid-vaccinet. 
    Det är just pga detta som man alltid, ALLTID har adrenalin lätt tillgängligt vid vaccineringar. 

Det spelar ingen roll att det är få som får allergiska reaktioner eller "extremt få" som får anafylaktisk chock. Som vaccinatör (den som vaccinerar) är man alltid beredd på att det värsta kan hända och man har alltid adrenalin tillgängligt samt har god översikt över de som vaccineras. 

Jag har, i egenskap av just vaccinatör för covid-vaccinet varit med om flera fall av allergiska reaktioner, både lätta och lite mera allvarliga och även varit med om en anafylaktisk chock där vederbörande blev hämtad med ambulans. 

Och ja, det finns ett fåtal som dött efter vaccinet, om de dött av vaccinet eller pga ålder, sjukdom etc vet man inte. Troligen så hade de dött oavsett och vaccinet kan ha satt igång någon reaktion i kroppen så att de dog lite tidigare.
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-14 16:51:50 följande:

Och goddag yxskaft svar igen från dig. Precis som vanligt. 

Läser du inte inläggen före du kommenterar? Brukar underlätta att göra det.... 

En allergisk reaktion kan vara allvarlig den med. Även om den inte blir livshotande. 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-14 19:11:19 följande:

Inte med personalen på plats och just för dessa.

Din ad hominem berättar mycket och att du inser att saklighet bara är till din nackdel.

Hjärteämnena i mRNA vaccinen har 37 fall på 39år, berättar det inget för dig med din "utbildning"?

Jo, även med personal på plats så kan  en allergisk reaktion vara allvarlig. 

Nu förklarade jag för dig att även en allergisk reaktion  kan vara allvarlig. Att det finns 37 fall på 39 år på "hjärteämnena" (antar att du menar hjälpämnena i vaccinet...) i mRNA vaccinet är irrelevant. 

Du är den sista som ska komma med "saklighets" argumentet med dina totalt osakliga svammelinlägg. 

Lär dig svara på inläggen och vad som efterfrågas i tråden istället.  

Detta är vad ts har efterfrågat: "Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat?"

Ditt svammel om att få får allergiska reaktion och att "extremt få" får anafylaktisk chock är helt irrelevant. 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-14 20:28:00 följande:

En allergis reaktion är aldrig allvarlig, en anafylaxi är.
    En allergis reaktion kan var otrevlig och inte mer än det med medicinskpersonal där för dig hjälp.

Hur är det irrelevant att hjälpämnen i mRNA vaccinen ger så få reaktioner?
    Det berättar hur extremt ovanligt det är med anafylaxi, och att det är en icke fråga för praktiskt taget nästa alla som får och tar vaccin.
    Så till den viktigare frågan, vad vill du säga med de få och inte ta vaccin för alla?
    Svar är praktiskt taget ingen alls.

Resten är en enda lång ad hominem som du skriver, då anafylaxi är för extremt ovanligt att ha en betydelse för vaccinationen av en hel nation eller värld.

Och de som får en reaktion, ja, det är otrevligt och de tar inte igen pga den.
    Och de har hjälp att få, och är bara otrevligt, men inte mer än så.

Och du är utbildad inom sjukvård och omsorg säger du?
    Varför pratar du då om nått så sällsynt som har en så lite betydelse för de allra flesta?
    Och vad inbillar du att säga med det?

Har du svårt att läsa? 
    Även allergiska reaktioner kan vara allvarliga. Inte livshotande, men allvarliga. 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-15 13:51:58 följande:

Och det finns/fanns personal även för dom osv..., och på tal om att läsa då.

Så vad inbillar man sig säga med dessa få och som argument att inte ta vaccinen, för de är ju så in i helvete få och enkla att häva.

Sen xxxglykolet som är hjälpämnet = 37 fall på 39år, så argumentera för allergier och när de är så galet få, vad vill man sagt med detta ens.

Undrar då det blåses upp så till vara att vara livsfarligt, för då är vi inne på anafylaxi igen, och det är fundamentala skillnader på anafylaxi och vanliga allergiska reaktioner.
    För det måste du väl veta som "utbildad"?

Fortfarande svårt att läsa inläggen innan du svarar ser jag... 

Var skrev jag att en allergisk reaktion är livsfarlig? 

Jag skrev att de kan vara allvarliga. Inte livshotande med allvarliga. 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-15 15:37:23 följande:

V ad vill du ha sagt med så få som argument, och argument för vad?
    För detta är diskussionen du har kapat och verkar inte vilja ta del av.

Men lugnt, jag förväntar mig du inte ger ett svar ens, då faktan är som den är och hopplöst svårt att ignorera att det är så satans få att det är löjligt att lyfta det ens.

Och på detta har dom persons specifikt för dessa få.

Detta är ju bara ett litet litet urval, men inte en enda gång av alla ggr jag vaccinerade mig så var det en enda ens som behövde utnyttja denna personal.
    Urvalet, ja, kan det varit 300st vaccinerade kanske, ett begränsat då givetvis med talar ett tydligt språk.
    Att de är så få, verkar vara just för denna xxx-glykolen inte ger allergiska reaktioner ofta alls, som då endast 37 fall på 39år bekräftar sällsyntheten och är säkerligen en stor anledning ingen behövde denna personal för allergiska reaktioner.

Och för guds skull människa och som utbildad, skilj på anafylaxi och de fundamentala skillnader med allergisk reaktion oavsett om den är "allvarlig"(Vad du ens menar med det, misstänker du inte ens vet.).

Sagt? Jag talade om för dig att även en allergisk reaktion kan vara allvarlig. Inte livshotande, men allvarlig. 

Och vem som helst kan få det, helt utan förvarning. 

Du vet inte vad allvarlig är? Seriöst? Är du verkligen så outbildad att du inte vet vad allvarlig är? 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-15 17:30:10 följande:

Nä, inte vem som helst kan få det, utan extremt få kan få det och det berättar fakta för oss.

Och många av de som är i risk att få en allergis reaktion, de vet oftast om det före och speciellt när man kommer upp över 20-25år, och det betyder inte då att ingen kan få det utan veta, utan att EXTREMT få får det utan att veta om det före.

Och allvarligt för vad?
    Att dö eller bara ett kort obehag? // :lol::lol::lol:

Och hjälpämnet och xxx-glykolen har gett 37 fall på 39år, vilket berättar varför det har varit så extremt sällsynt med reaktioner som dessa i vaccineringen.

Så vad är det DU vill ha sagt med så få?

För ämnet du kapade handlade om att varför tar ens någon vaccinet pga de svåra biverkningarna, men de är så få, så hur är det ett argument?
    Och argumenterar DU för ingen ska ta vaccinen pga så litet urval och få fall??

Nästa gång när du besvarar något, försök förstå vart det kommer ifrån istället, du som ropar så ofta om att läsa och förstå, för här ignorerar du diskussionen vi är i och du ger irrelevans istället.
    Och två, personal är dör bara för om det sker, och det skett extremt sällan.(1,3ggr per miljonen doser på Panderix, och än mer sällan med COVID-19 vaccinen.)

Så vad är det DU vill ha sagt här som följer den röda tråden och påståendet att ingen ska ta vaccinet pga detta?(Det är lugnt, förstår du inte kommer berätta detta, då du vet att det blir att erkänna att jag har rätt, och det går inte :no: )

Har du själv haft en svår/allvarlignallergisk reaktion på något? Varit med någon som fått det? 

Jo, precis vem som helst kan få det utan förvarning av ex ett vaccin. Och nej, man behöver inte veta att man är allergisk mot ett specifikt ämne om man aldrig har varit i kontakt med ämnet tidigare. 

Så nej, det är inte extremt få som får det utan att veta om det. Och det är anledningen till att man alltid har adrenalin tillgängligt inför vaccinering. 

De som fått svåra kännbara biverkningar av vaccinet, oavsett vad för biverkningar, har valt att inte ta vaccinet flera gånger just för att de inte vill uppleva det igen. Och det är deras val. 

Vad en svår biverkningar är, är helt individuellt. 

Jag har inte argumenterat för att man inte ska ta vaccinet. Däremot har jag argumenterat och gör det fortfarande för att varje enskild invid själv ska välja om man vill ta det eller inte. Eftersom det i likhet med alla vaccinet (och läkemedel, undersökningar behandlingar etc) är frivilligt att ta. 

Jag har aldrig påstått att ingen ska ta vaccinet. Var har du fått det ifrån? 

Rätt? Rätt i vadå?
    Vaccinet är fortfarande frivilligt och folk tar det om de vill och avstår om de inte vill. Och man kan avstå för vilka orsaker man vill utan att man ska bli ifrågasatt för det. 

Om någon vill avstå pga rädsla för att eventuellt få en svår allergisk reaktion eller en anafylaktisk (observa att det är en skillnad på dessa två) så gör dem det. Oavsett vad statistiken säger. Eftersom vaccinet är frivilligt och alltid kommer att vara frivilligt att ta. 

Själv har jag tatt fyra doser och även haft covid 4 gånger. Kommer inte ta några flera doser. Och vet, det är mitt val och ett val som är helt ok. 
  • EpicF
    klyban skrev 2023-04-15 18:31:25 följande:

Ja, angioödem på tungan av ACE-hämmare, men i och för sig ingen direkt allergisk reaktion pga den inte var vid intagandet.
    De sade sen att det kan ta ett halvår innan det är  lugnt, tog 9månader och den sista, sen aldrig haft det igen.

Ja, man kan få en allergisk reaktion utan att veta om den innan, men de flesta vet redan att de är i risk.
    Och här blir det så komiskt, då denna xxx-glykol är vanlig i andra produkter som används dagligen och ENDAST 37 fall på39år och det berättar något.

DU kapar en diskussion om att inte ta vaccinet pga dess hemska biverkningar, som bevisligen är extremt få och kanske mindre än 1 per miljonen doser, kanske tom mycket mindre.

Vet du om att ta vaccinet är frivilligt?

Ja, jag har berättat för dig många ggr nu att det är en EXTREM skillnad mellan anafylaxi och allergisk reaktion, men skoj du inser detta nu.

Tagit 5 doser och mig veterligen haft ingen COVID-19 alls, och om jag haft, så har de varit så svaga att jag inte ens märkt det.

Vet du om att på Alpha så kunde inte ens 65-90% ens bli smittade och med studierna som berättade detta.

Det betyder du kan bli smittad, men få blev det i Alpha, sen ändrade sig den procentsatsen med nya mutationer, dock mot svårt sjukdomsförlopp så var det fortfarande extremt hög procent för det skyddet.

Så högt att ett tag så var det endast ~1% som dog av COVID-19 som var vaccinerade, ~99% som dog var ovaccinerade och samma såg man då givetvis i sjukvården och att den ovaccinerade belastade sjukvården svårt.

Om man aldrig tidigare fått en allergisk reaktion för att mam inte har varit I kontakt med ämnet så vet man inte om man är allergisk. 

Jag har talar om för dig x flera att det är frivilligt att ta och att man kan avstå av vilken orsak man vill. Men det verkar inte gå in för dig. 

Jag var vetat i åratal att det är skillnad på allergiska reaktioner och anafylaktisk chock. Men kul för dig att du lärt dig det nu. Då kanske du också kan lära dig att även allergiska reaktioner kan vara allvarliga. 

Du vet ju inte ens vad ts efterfrågar eller har ens svarat på det. 

Här är igen vad ts efterfrågar i tråden: "Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädd för nålar kanske?"

Du svamlar om saker som inte har med tråden att göra. 

• EpicF
    klyban skrev 2023-04-15 19:23:34 följande:

Dock vet flesta om de är i farozonen och speciellt desto längre in i livet man kommer.

Ta vaccin är frivilligt, visste du inte om det?

Så du vetat om i flera år skillnaden, jag är perlexad nu av dina svar kring detta.

Och igen, du har kapat en diskussion att ingen borde ta vaccin pga en prevalens av mindre än en på en miljon.

Det du kallar för svammel, är fakta, försöker du säga fakta är svammel nu?

Nej, det finns många som inte vet att det är i riskzonen för att få allergiska reaktioner. Är det så svårt för dig att förstå? 

Ja, återigen jag har talat om för dig x flera att vaccinet är frivilligt. Du vet frivilligt. Vilket innebär att man kan välja att avstå av vilka orsaker man vill. Eller man kan välja att ta det av vilka orsaker man vill. Ingen tvingar en att ta det och ingen kan tvinga en att avstå. 

Ja, jag har vetat om skillnaden i flera år. Och jag vet också att även allergiska reaktioner kan vara allvarliga. Något du inte kan ta in. 

Nej, det finns ingen diskution om att ingen ska ta vaccinet. Ts frågar varför folk väljer att inte ta det. 

Det kan vara noll prevalens för att man ska få reaktioner av vaccinet, folk skulle fortfarande välja art avstå. Folk få välja att avstå av vilka orsaker som helst. 

I detta fallet så är det svammel eftersom det inte är relevant för det ts frågar. Det är inte relevant för det ts vill veta. 

Du kan börja med att hålla dig till ämnet. Sedan kan du också läsa inläggen du svarar på. Innan du svarar. Samt faktiskt svara på det som står och inte komma med en massa annat svammel. 
  • EpicF
    Sk007 skrev 2023-04-15 20:28:37 följande:

Jag är otroligt imponerad av Epicf's tålamod och uthållighet.
    Att du orkar! :)

Tålamod och uthållighet är något jag är född med. 
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?