• EpicF

Varför tar ni inte vaccinet?

broderbob skrev 2022-01-11 11:03:44 följande:

Undersköterskor kommer att få sin yrkestitel skyddad

Det diskuteras och jag hoppas att det blir så. Men då måste utbildningen ändras och bli samma i hela Sverige.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-11 11:37:29 följande:

Du är själv fullvaccinerad men krigar för antivaxxers rätt att vägra vaccin och ändå få jobba inom vården?

Jag är trippelvaccinerade och "krigar" för att människor inte förstår att vaccinet är frivilligt och att ALLA själva väljer om de ska ha det eller inte. Jag "krigar" inte för antivaccernas sida. Men ja, dem har rätt att vägra vaccinet dem också. Precis som du och jag.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-11 11:47:51 följande:

Jag vet att du skriver detta men man måste förtydliga detta för de som inget förstår, vet man vad man talar om så har man inga svårigheter att bemöta dom som säger att det är pandemin som är orsaken, man måste se till att jobbet blir mer attraktivt, att man kan få ett större ansvar, mer utbildning och inte bara på första dagen kastas in i ett yrke man aldrig tidigare jobbat / känt till

Och högre lön för både ssk och usk.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-11 12:45:29 följande:

När det diskuteras så gäller det över hela Sverige och inte över en viss del, du kan inte få en skyddad yrkestitel bara över en del utav landet. Däremot kan du få olika ansvarsfördelning pga av yrket - ett exempel inom sluten vården var nin befattning underställd avdelningsläkaren och inom öppenvården var min befattning underställd överläkaren och det är mycket viktigt då du får så mycket ansvar, inom sluten var det väldigt enkelt att lämna över det till avdelningsläkaren och vad som hände hade du aldrig 100% koll på

Det skrev jag inte heller. Jag sa att då måste ändra omvårdnadsutbildningen så att den blir lika i hela landet. Samma innehåll etc.
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-11 12:48:57 följande:

Alla har rätt att vägra vaccinet, men det rimmar väldigt dåligt om man arbetar inom sjukvården. 

På sikt skadar det förtroendet för vården att ha personal som går emot rekommendationer och all etablerad forskning kring vad vaccin är och är till för.

Arbetar man inom en organisation förutsätts det att man är lojal med dess policy och värderingar. Så borde det vara inom sjukvården också.

Därför tycker jag det blir helt fel med ovaccinerad vårdpersonal.

Men du ser inget hinder i det?

Jag tror inte det handlar om att vägra utan att man helt enkelt av olika grunder väljer att avstå. Man behöver inte vara emot vaccinet bara för att man väljer att inte ta det.

Jag tvekade länge innan jag tog det. Fikk erbjudande redan i januari 2021 men tog inte första dosen förrän i mitten av april.

Även vårdpersonal kan vara och har rätt att vara tveksamma och skeptisk mot ett nytt vaccin som covid-19 vaccinet.

Så länge personalen är frisk, håller avstånd, god handhygien, använder skyddsutrustning enligt gällande rutiner, stannar hemma vid symtom och testas regelbundet (vi testar alla regelbundet där jag jobbar) så ser jag inget problem med ovaccinerad personal. Men det är min åsikt och på mitt jobb fungerar det.
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-01-11 15:32:59 följande:

Kolla upp betydelsen av ordet "kollapsa"!  

Jag vet vad det ordet betyder och behöver inte kolla upp det. Jag jobbar också inom vården sedan flera år tillbaka och jag vet att pandemin inte själv har gjort att vården kollapsat.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-11 15:48:18 följande:

Läs är mitt enda råd, tills dess har du inget att säga.

Du pratar för andra kvinnor, rätt komiskt, och samtidigt vi inte ens vet vad det innebär för kvinnan, roligt är det dock veta om att det är inte mycket mer än dom tre, och någon faktiskt betydelse mer än det, det ser vi inte än.

Så samma som även före dessa 50ggr, så är svaret vi får invänta fakta och forskning i plural.

Faktum är att vaccinationen minskar smittspridning, då procentsatsen är INTE 0%, och du gör rätt att börja prata om annat och ändra det du skriver, vi sett det så många ggr förut, och sen låtsas det alltid varit så.

Det finns liksom inget som tyder på annat just vid denna punkt, och det har du väldigt svårt och acceptera, upp till bevis då

Som vanligt inget sakligt svar.

Nu berättar du att du inget vet om sjukvården, så antar vi är tillbaka att du ska förneka alla inställda undersökningar och operationer igen.

Men säga att sjukvården har försvagats även före, det hade funkat för dig, och att den mer kollapsat under COVID-19, då all deras kraft går nu åt att behandla ovaccinerade.

Nej, uppenbarligen så vet inget om problemen inom sjukvården eftersom många tror att problemen och kopplar detta till pandemin, vilket blir helt fel.

Nej, inget som detta, och jag funderar på varför du fabulerar ihop denna, är det att du ska säga inställda operationer är lika höga före som heter, för det har du gjort innan utan framgång.

Och sen gör du inledet till att du förstår att det är så mycket värre nu, är det så jobbigt för dig att du inte har rätt?

För detta är mätbart, och sist sprang du när faktan kom på bordet, men inte utan att yla om att MAN VISST STÄLLER IN OPERATIONER ANNARS OCKSÅ.

Yup, men inte ens i närheten som detta.

Ser tydligtnatt du inte vet ett smack av vad du pratar om.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-11 15:50:37 följande:

Desto längre du värjer faktumet, desto mer fel blir det för dig.

Inget före pandemin var så illa som det blev när vården blev låst o COVID-19, och frågan är varför en som jobbar inom vården har missat detta.

Kanske det är ett okvalificerat arbete.

Jo, det var illa före pandemin men det uppmärksammades inte och folk inom vården gjort allt för att få skutan på rätt köl igen.
  • EpicF
    klyban skrev 2022-01-11 15:56:40 följande:

Det finns svart på vitt detta, sist påstod att inga extra operationer ställts in, sen slutade du diskutera när vissa gav dig fakta.

Så kanske vi kan få svar denna gång, men det kommer inte ske denna gången heller, då du redan målat in dig i ett hörn.

Återigen ett nonsenssvar.
    klyban skrev 2022-01-11 15:56:40 följande:

Vi är nu många med exakt samma observation.

Jaha, så för att man påpekar att det är frivilligt för ALLA så är man antivaccer. Intressant påstående.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 10:59:10 följande:

Visst, vi som är vaccinerade (även med 3:dosen som mig) måste fortfarande vara försiktiga och hålla avstånden, vi kan fortfarande bli sjuka, fast lindrigt sjukare och det är inte säkert att vi behöver uppta någon vårdplats som ovaccinerade nu gör. En annan orsak är ju att Omikron smyger igenom grundskyddet av vaccin (2 doser) och man har börjat med en tredje dos, även börjat tala om en 4: dos (fast Israel har redan börjat med det) j sedan kommer frågan hur länge ska vi behöva göra det då det är något som vi kommer att få leva med - är det värt med en 5 eller 6 dos eller lära oss hur vi tillsammans kan leva med ett virus och samtidigt ha återkommande vaccinationer varje år (när de flesta av befolkningen nu har fått vaccinet) bara en tanke istället för att fortsätta med en eventuell 5 eller 6 dos.

Viruset är ju smart, det tar inte den svåraste vägen där personer är vaccinerade för att mutera sig utan väljer den allra enklaste vägen för att skapa mutationer , därför så viktigt att de flesta vaccinerar sig så att vi kan stoppa smittspridningen och mutationer - därför är det enligt min mening så viktigt att vi nu alla vaccinerar oss och kan öppna samhället till ett mer normalt utan restriktioner - men vad kommer det nya normala att vara? Själv tror jag inte att det kommer att bli som det var före pandemin, då vi nu lärt oss att leva, arbeta, handla, använda kollektivtrafiken, sjukvårdsbesök mer på distans, utbildning etc och mycket av detta finns redan - frågan blir väl också vad ska vi göra med den ökade fritiden som vi då kommer att få, mer ensamarbete från hemmet mindre kontakt med sina arbetskamrater - det kan vara skönt till en början men snabbt gå över till tristess .

Vi har ju dator mobil telefon, Ipad med mera och kanske går mot ett kontantlöst samhälle så vad kommer bli det normala efter pandemin eller hur vi kommer att få lärsa oss att leva tillsammans med ett väldigt smittsamt virus, fast mycket kommer fortfarande vara nödvändigt. Pandemin har vänt upp och ner på väldigt mycket och kanske vi få ett annat tankemönster - det är väldigt skrämmande hur lätt en pandemi kan slå ut ett samhälle och därför så viktigt att vi alla tar vårt ansvar och vaccinerar oss för att få stopp på denna smittspridning

Även vaccinerade (trippelvaccinerade) kan bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?